Se schimbă această taxă pentru a include numărul tot mai mare de vehicule electrice cumpărate în ultima perioadă. Statul care a luat această decizie spune că ar putea pierde 4,4 miliarde de dolari la bugetul său în următorul deceniu.
Un nou sistem de impozitare pentru a include numărul tot mai mare de vehicule electrice
California testează un nou sistem de impozitare care îi taxează pe șoferi în funcție de kilometrii parcurși în loc de combustibilul consumat, ca urmare a numărului tot mai mare de vehicule electrice din acest stat.
Taxa pe benzină sau motorină, care a finanțat în mod tradițional întreținerea drumurilor și este unul dintre motivele pentru care California are unele dintre cele mai mari prețuri la pompă din țară, este colectată de fiecare dată când șoferii își umplu rezervorul de benzină. Dar, pe măsură ce tot mai mulți californieni trec la mașini electrice – 1,2 milioane de EV-uri se află deja pe drumuri – veniturile din taxa pe benzină scad.
Statul estimează că această tendință ar putea face o gaură de 4,4 miliarde de dolari în bugetul său în următorul deceniu.
„În medie, californienii plătesc aproximativ 300 de dolari pe an din taxa de stat pe benzină”, a declarat purtătorul de cuvânt al Departamentului de Transport din California (Caltrans), Lauren Prehoda, pentru KABC din Los Angeles.
„Vehiculele electrice au o taxă de înregistrare (anuală) de 100 de dolari … asta înseamnă o pierdere de 200 de milioane de dolari pe an”, a adăugat acesta, potrivit Newsweek.
Pentru a remedia acest decalaj, Caltrans caută voluntari pentru a iniția un program pilot privind această taxă pe kilometraj. Statul consideră că este un sistem mai echitabil decât actuala taxă pe carburant. Costul taxei pe kilometru ar fi de aproximativ 3 cenți pe kilometru.
Programul oferă voluntarilor stimulente de până la 400 de dolari pentru a participa
Aceștia vor primi 100 de dolari la începutul proiectului pilot, alți 100 de dolari la final și încă 200 de dolari dacă își plătesc toate taxele de kilometraj pe o perioadă de șase luni.
California este lider în SUA în ceea ce privește adoptarea vehiculelor electrice, vânzările de vehicule cu emisii zero crescând cu peste 1.000% în ultimul deceniu. În 2023, un sfert din toate mașinile noi vândute în California erau vehicule electrice cu baterii, hibride plug-in sau cu pile de combustie.
Alte state, mai mici, fie au implementat, fie explorează sisteme de impozitare bazate pe kilometraj. Atât Utah, cât și Oregon au programe voluntare de taxare a kilometrajului care variază între 1 și 2 cenți pe kilometru parcurs. Hawaii, Massachusetts, Minnesota, Tennessee, Vermont, Virginia și Washington au discutat sau au introdus legislație referitoare la taxele bazate pe kilometraj.
Între timp, Texas a optat pentru o abordare diferită, impunând proprietarilor de vehicule electrice o taxă anuală de înmatriculare de 200 de dolari pentru a compensa veniturile pierdute din taxa pe benzină. Cel puțin alte patru state, Iowa, Kentucky, Oklahoma și Pennsylvania, încearcă să recupereze veniturile pierdute din taxa pe combustibil prin taxarea energiei electrice utilizate la stațiile de încărcare publice.