Testat de noi în Alsacia, 308 s-a dovedit un rival puternic pentru vedetele clasei, Volkswagen Golf, Ford Focus, Renault Megane sau Citroën C4.
Intrat pe piaţa franceză încă de pe 20 septembrie, noul Peugeot 308 a fost pus la dispoziţia jurnaliştilor din întreaga lume săptămâna trecută la Colmar, în Alsacia. Testul realizat de noi a dovedit încă o dată că automobilul este oarecum asemănător cinematografului american. La fiecare remake eşti nevoit să cauţi întâi deosebirile de versiunea anterioară, şi abia apoi poţi spune dacă filmul sau, în cazul nostru, autoturismul îţi place sau nu.
Pornind de la această idee, trebuie spus că, spre deosebire de 307, model care nu va fi comercializat în paralel, noul 308 are un aspect mai apropiat de supranumele de felină al mărcii franceze. În exterior, noul leu din Sochaux este mai lung cu 7,4 cm şi mai lat cu 5,3 cm faţă de predecesorul său, dar are o înălţime mai mică (-1,2 cm). Rezultatul acestor modificări de dimensiuni, dar şi al amplasării în habitaclu a unor scaune mai bine profilate şi mai puţin voluminoase constă în faptul că pasagerii din faţă beneficiază de un spaţiu mai mare. Bancheta din spate se poate dovedi însă incomodă pentru persoanele cu înălţimi peste medie, din cauza plafonului aflat mai jos. Oricum, confortul este peste medie, iar sistemele electronice de asistenţă oferă şoferului o siguranţă greu de egalat pe şoselele virajate.
Conform directorului de comunicare al companiei franceze, Christian Peugeot, inginerii de la Peugeot au încercat să integreze în 308 toate elementele pozitive ale lui 307, dar şi să inoveze în materie de calitate şi performanţe. Având în vedere că dintre cele 3,2 milioane de unităţi 307, comercializate între 2001 şi 2007, 65% au fost variante berlină, 30% break şi 5% coupe-cabriolet, iar motorizările diesel au reprezentat 57% din totalul vânzărilor, francezii estimează, pentru 2008, comercializarea a peste 350.000 de unităţi, dintre care 60% vor fi diesel şi 90% vor fi în varianta cu cinci uşi.
În privinţa propulsiei, noul 308 va putea fi comandat alegând dintr-o gamă care include zece motoare. Variantele alimentate cu benzină includ 1,4 l VTi – 95CP, 1,6 l VTi – 120CP, 1,6 l THP – 150CP cuplate la transmisii manuale cu cinci trepte sau la cutii automate cu patru rapoarte. Doritorii de economie pot opta pentru variantele diesel de 1,6 l HDi – 90CP, 16, l HDi FAP – 110 CP sau 2,0 l HDi FAP – 136 CP ajutate de transmisii manuale cu cinci şi şase trepte sau automate cu şase rapoarte. Este interesant de observat că cel mai gurmand motor pe benzină înghite în medie, numai 7,9 litri/100 km, în timp ce dieselul de doi litri cu filtru de particule şi cutie automată consumă 6,8 litri/100 km. Deşi în România se vor vinde, probabil, cel mai bine echipările de bază atât pe benzină, cât şi diesel, trebuie spus că, la testul nostru, cel mai performant propulsor s-a dovedit a fi THP-ul de 150 CP, care asigură un răspuns perfect la fiecare apăsare a pedalei de acceleraţie. Este demn de observat şi că Peugeot a „reuşit“ să atingă performanţa nemţilor de la Volkswagen, propulsoarele alimentate cu benzină fiind mai gălăgioase decât cele diesel. Dacă optaţi pentru o variantă dotată cu plafon din sticlă, trebuie să ştiţi că, în ciuda avantajelor pe care le oferă pasagerilor, acest accesoriu adaugă nu mai puţin de 20 de kg la greutatea maşinii, iar acestea sunt poziţionate foarte sus, efectul fiind un balans şi mai mare pe viraje. Vorbind de greutate, cei de la Peugeot susţin că 308 este, în total, mai greu cu 70 de kg faţă de 307, dintre acestea 40 kg fiind utilizate pentru creşterea siguranţei, alte 30 kg pentru artificiile de design, şi restul de 10 kg pentru izolarea fonică.
Din noiembrie, şi în România
Pentru cei care îşi fac deja planuri de achiziţionare a acestui model, trebuie spus că, de exemplu, 308 Confort Pack va fi echipat, pentru România, cu ABS şi EBD, aer condiţionat manual, airbag şofer şi pasager faţă, computer de bord, geamuri acţionate electric faţă, închidere centralizată, oglinzi electrice încălzite şi radio CD cu comenzi pe volan. Preţurile cu taxe comunicate de importatorul Trust Motors pentru această variantă vor fi de 16.045 euro pentru propulsorul diesel de 1,6 litri şi 90 CP sau 16.900 de euro pentru dieselul de 1,6 litri şi 110 CP. Alături de acestea, Confort Pack va putea fi comandat şi cu motorul pe benzină de 1,6 litri şi 120 CP.
Dacă sunteţi convinşi că această maşină merită atenţia dumneavoastră, nu ne rămâne decât să menţionăm că, la testul comparativ realizat de revista franceză Action Auto Moto, Peugeot 308 a fost depăşit de Renault Megane, dar se află în faţa celorlalţi competitori precum Ford Focus, Volksawgen Golf sau Citroën C4.
Ne place
• interiorul stilat şi spaţios mai ales în cazul variantei cu plafon de sticlă, care asigură în habitaclu un plus de lumină şi oferă o vizibilitate foarte bună pasagerilor din spate
• stabilitatea bună pe viraje chiar şi la viteze superioare
• capota alungită a motorului, care dă senzaţia unui monopost de Formula 1
• materialele de bună calitate folosite în interior
• propulsorul de 1,6 litri şi 150 CP alimentat cu benzină, care oferă performanţe remarcabile fără a consuma mult combustibil.
Nu ne place
• ideea designerilor de la Peugeot de a modifica foarte puţin partea frontală de la un model la altul. Pentru un neavizat, de la distanţă este foarte greu să deosebească 207 de un 308
• balansul caroseriei pe viraje. Chiar dacă roţile rămân pe şosea, pasagerii simt o senzaţie asemănătoare călătoriei la bordul unei ambarcaţiuni nautice
• mulţimea de butoane aflate pe bord obligă şoferul să îşi ia ochii de la drum când doreşte să manevreze sistemul audio sau de navigaţie
• ESP-ul este doar opţional în variantele de bază.