Un rege si un comunist pagubos au lasat mostenire actualului guvern doua trenuri cu care sunt plimbati musafirii presedintelui sau milionari romani ori straini. Fostul tren prezidential de cinci stele si cel regal, considerat ca fiind clasic de epoca, au adapostit multe intalniri oficiale la nivel de Executiv, desi din cand in cand isi mai fac aparitia si oameni de afaceri dispusi sa plateasca echivalentul unui apartament bun pentru o zi de placere sau pentru a-si impresiona colaboratorii. Daca
Un rege si un comunist pagubos au lasat mostenire actualului guvern doua trenuri cu care sunt plimbati musafirii presedintelui sau milionari romani ori straini. Fostul tren prezidential de cinci stele si cel regal, considerat ca fiind clasic de epoca, au adapostit multe intalniri oficiale la nivel de Executiv, desi din cand in cand isi mai fac aparitia si oameni de afaceri dispusi sa plateasca echivalentul unui apartament bun pentru o zi de placere sau pentru a-si impresiona colaboratorii.
Daca stam sa judecam la rece, intreaga infrastructura feroviara din Romania are un parfum de epoca comparativ cu alte tari cu un nivel de trai mai ridicat, dar asta se datoreaza si faptului ca sinele cailor ferate nu suporta viteze mai mari de 200 km/ora, iar in prezent investitiile pentru modernizare se fac cu lingurita. De aceea, singura optiune valabila pentru o iesire in decor la nivel inalt, urmand glasul rotilor de tren, poate fi gasita parcata intr-un depou special, undeva la marginea Bucurestiului.
La trenul familiei Ceausescu s-a lucrat cinci ani (intre 1975 si 1980), iar cand popularitatea dictatorului atingea cote fulminante peste hotare, de la Astra Arad a iesit, nou-nout, bibeloul cailor ferate romane. In prezent, acesta are statut de mijloc fix si apartine Ministerului Transporturilor, mai ales ca, din 1999, in cadrul compartimentului CFR SA a fost infiintata o directie comerciala care valorifica, impreuna cu sucursala de patrimoniu, bunurile si serviciile oferite pentru o anumita categorie de public. Interioarele luxoase pastreaza amintiri legate de sefi de state, prim-ministrii sau, pur si simplu, oameni cu bani.
Fostul dictator isi programa diferite trasee prin tara mai mult in timpul iernii, cand ii era frica sa zboare cu avionul, dar si cu ocazia aparitiei unor oaspeti straini ca Jivkov, Tito sau Gadaffi. Ultimul a venit cu o garda de corp alcatuita exclusiv din femei. Pe Tito l-a urmarit insa ghinionul, avand in vedere ca toate cele trei locomotive disponibile s-au stricat undeva pe la jumatatea drumului.
Clasat la categoria superlux (cinci stele), cu 15 vagoane, doua bai si cinci dusuri alimentate cu ajutorul unui rezervor de 500 de litri cu apa calda, o bucatarie complet utilata si mobila comandata special la Combinatul de Prelucrare a Lemnului de la Arad, trenul este construit in Romania si completat cu piese aduse din Germania, Anglia sau Franta. In general, se pleaca din gara Baneasa, unde doritorii se imbarca de obicei pentru doua-trei zile, dupa o programare care se face din timp la Ministerul Transporturilor. De obicei, clientul vine cu valizele, mancarea si personalul de deservire, iar CFR pune la dispozitie o echipa tehnica. In iarna, trenul a fost inchiriat lui Adrian Sarbu si grupului Media Pro, de unde au venit aproximativ 20 de persoane. „Nu ne-am gandit sa introducem trenul lui Ceausescu in circuitul turistic, pentru ca inca este folosit de guvernul actual.
Anul acesta s-au facut doua iesiri, una cu premierul si a doua pentru o delegatie guvernamentala din Japonia. Mai exista o intentie pentru luna iunie (trei-patru zile), din partea unei agentii de turism americane care vrea sa vina cu mai multi oameni de afaceri de peste Ocean”, afirma dl Adrian Vlaicu, inginer in cadrul Directiei de Patrimoniu al CFR SA.
La capitolul investitii, situatia se rezuma la cheltuieli pentru reparatiile periodice si reviziile tehnice care se fac o data la doi ani, din sumele incasate dupa inchirierea trenului o mica parte intorcandu-se la sursa. In momentul de fata, de la Ministerul Transporturilor se preconizeaza mai multe investitii atunci cand vor exista cereri mai dese.
Trenul regal este cotat la cinci stele
In trenul regal comandat de Carol al II lea in anul 1928 s-au scris multe pagini de istorie. Antonescu, regele Mihai sau Ferdinand si alti oameni politici romani ai timpului au calatorit cu acest tren. In 1986, cand elanul socialist lua avant, trei vagoane au fost distribuite prin tara la diferite depouri pentru a fi folosite ca spatii de lucru de catre muncitorii care lucrau de la calea ferata. Pe de alta parte, nici Ceausescu, nici Gheorghiu-Dej nu au ratat pana atunci excursii in care se puneau la cale ideologii „multilateral” aplaudate, primul facand chiar calatorii dese prin tara, pana a fost finalizat trenul personal.
Vecin de depou cu trenul dictatorului, trenul regal are in alcatuire doua compartimente principale, dispune de un sistem de incalzire pe baza de sobe cu apa calda care se incalzeste cu carbuni si are o baie si cateva cabine de dus, utilate dupa modelul celor care se intalnesc la hotelurile bune. Ultima data cand s-a calatorit cu el a fost in 1982. Mobilierul nu socheaza prin eleganta, desi pentru vremea lui trenul intra in standardele impuse de eticheta unei case regale. In doua-trei luni, timp in care vor veni alte doua vagoane aflate in prezent la reparatii la Cluj (un salon si un dormitor), trenul regal, in prezent cu trei vagoane, va fi clasat la categoria cinci stele si introdus in circuitul turistic. Pana anul trecut nu s-au facut investitii, dar, din iunie 2000 s-au alocat 235 milioane lei de la Ministerul Transporturilor, suma destinata modernizarilor, astfel incat trenul sa poata fi valorificat prin inchiriere. Pentru un hotel de epoca, pe sine, ramane de vazut daca se vor gasi clienti dornici sa respire aerul fostei case regale romanesti pentru o suma considerabila, care sa asigure in acelasi timp o rentabilitate a inchirierii, tinand cont si de faptul ca investitiile pe viitor se vor face, ca si in primul caz, direct proportional cu gradul de cereri.
Nici artistilor nu le-ar fi displacut sa calatoreasca intr-un decor select construit la inceput de secol, de aceea, in 1998, cand ministrul transporturilor era Anton Ionescu, la Ministerul Culturii s-a semnat un protocol prin care se preconiza realizarea unui proiect comun numit „Trenul artistilor”, care presupunea organizarea unei garnituri feroviare si cu cateva vagoane din trenul regal, cu care s-ar fi deplasat artistii prin tara. Respectiva intentie a fost insa suspendata, intrucat trenul regal este o piesa cu valoare istorica si trebuie sa fie intretinuta si tratata ca atare.
Taxe ce intra in pretul de inchiriere
– tarif standard pentru inchirierea unui singur vagon: 74.572.300 lei/zi (acelasi atat pentru trenul prezidential cat si pentru cel regal)
– intocmirea de trasa (combinatia dintre traseul stabilit si orarul trenului)
– tarif de punere in circulatie
– tariful pentru inchirierea locomotivei
– tarif pentru personalul de deservire al CFR
– costuri cu combustibilul
– la toate se adauga TVA.