Producătorul de aditivi alimentari Dr. Oetker a achiziţionat, zilele trecute, liderul pieţei româneşti a produselor din soia. Aurelian Eremia, fondatorul firmei argeşene Inedit Food, povesteşte pentru Capital cum a reuşit o afacere începută în bucătăria familiei să devină o miză pentru compania germană.
„Nu am niciun singur regret că am vândut“, declară Eremia Aurelian, la scurt timp după ce toate formalităţile pentru preluarea Inedit de către Dr. Oetker au fost finalizate. „O să pot astfel să mă ocup şi mai mult de această afacere, pe care am construit-o de la zero“, adaugă Eremia, care nu a dorit să dezvăluie valoarea tranzacţiei.
Negocierile cu producătorul german au început încă de anul trecut, dar trebuie spus că Dr. Oetker nu a fost nici singurul şi nici primul „pretendent“. Şi alte companii din Vest şi-au manifestat interesul pentru Inedit, însă omul de afaceri din comuna Cetăţeni nu era pregătit să vândă. În cele din urmă, după luni de negocieri, în aprilie 2007 a ajuns la un acord cu Dr. Oetker. Tranzacţia a fost finalizată după alte câteva luni, în noiembrie.
O afacere pornită cu 1.000 de dolari
Eremia Aurelian (48 de ani) şi-a înfiinţat compania în 1998, iar primele produse din soia au fost „fabricate“ chiar în propria sa bucătărie. De ce a ales soia? În primul rând, pentru că este vegetarian şi a îmbinat astfel utilul cu plăcutul, iar în al doilea rând, pentru că a intuit că asemenea produse vor intra în atenţia consumatorilor români preocupaţi de o alimentaţie sănătoasă. „Le preparam pe gustul meu. Puneam ingrediente până ieşea exact ce-mi doream. Mi-am zis mereu că trebuie să-mi placă mie pentru a fi sigur că le place şi altora. Cum aş fi putut să vând ceva ce mie nu mi-ar fi plăcut?“, spune argeşeanul.
A început cu 1.000 de dolari, iar apoi, pentru a-şi extinde activitatea, s-a împrumutat de la prieteni şi cunoştinţe, cu dobândă, într-o perioadă în care băncile nu prea se grăbeau să acorde finanţări. Afacerea a crescut treptat, la fel şi gama de produse. Pe lângă pateul de soia, în producţie a intrat brânza tofu, care a devenit cel mai bine vândut produs Inedit, cremvurştii din soia, precum şi lapte din soia, primul produs ecologic al companiei. În prezent, trei din cele şapte produse comercializate sunt ecologice. Dar, din 2008, toate produsele din portofoliul Inedit vor fi ecologice, fapt confirmat şi de noul proprietar. „Dr. Oetker nu intenţionează să modifice aceste produse, şi pe baza lor doreşte să diversifice oferta de produse bio, atât pe piaţa din România, cât şi pe piaţa Europei de Vest“, se arată într-un comunicat al companiei. Începând cu luna aprilie, în fabrica din Argeş au fost derulate investiţii de 1,5 milioane de euro, iar capacitatea de producţie a fost triplată, de la 500 de tone ajungând la 1.500 de tone.
Pariul exporturilor în vestul Europei
Când a intrat în acest business, Aurelian Eremia şi-a asumat riscul de a se lovi de reticenţa la soia a românilor. Celebrul „salam de soia“ era de tristă amintire în România. Ştia însă că în Occident numărul vegetarienilor este în creştere şi s-a gândit că, mai devreme sau mai târziu, această tendinţă se va manifesta şi în România.
„În Norvegia, peste 70% din consumatori sunt vegetarieni. Acolo aş vrea să fac export. Însă, imaginea negativă a ţării noastre în străinătate îşi spune cuvântul şi când vine vorba de afaceri“, spune Eremia. Nu a reuşit să exporte în vestul Europei, deşi a importat mai toată materia primă de acolo, dar a intrat pe pieţele din Cehia, Israel, Ungaria, Bulgaria şi Macedonia. De acum înainte, însă, lucrurile se vor schimba radical: numele Dr. Oetker va deschide „uşile vestice“ pentru produsele fabricate în comuna argeşeană Cetăţeni.
« Mi-am zis mereu că trebuie să-mi placă mie pentru a fi sigur că le place şi altora. Cum aş fi putut să vând ceva ce mie nu mi-ar fi plăcut?. »
Inedit in cifre
Anul înfiinţării: 1998
Numărul de angajaţi: 80
Portofoliu: 7 produse
Investiţie totală: peste un milion de euro
Profit 2006: 101.000 de euro
CREŞTERE În 2006, Inedit a înregistrat o cifră de afaceri de peste un milion de euro, în creştere cu aproximativ 20% faţă de anul precedent, şi un profit de peste 100.000 de euro.
SCĂDERE Anul acesta compania va fi pe pierderi, din cauză că opt luni producţia a fost sistată. Dar investiţiile derulate între timp vor readuce profitul.