Conform Programului de Guvernare publicat pe site-ul Camerei Deputaților, Partidul Social-Democrat are în plan încurajarea producției de mașini prin acordarea unor vouchere destinate cumpărătorilor de vehicule electrice. „Pentru încurajarea industriei auto, mai bine zis, producerea de mașini electrice, dar si pentru a ne respecta obligațiile asumate in cadrul UE, vom extinde programul pentru finanțarea stațiilor de alimentare pentru mașini electrice astfel încât, la 1 ianuarie 2020, pe teritoriul României, să fie funcționale cel putin 20.000 de puncte de alimentare instalate în rețea. Concomitent vom extinde și Programul Rabla destinat achiziției de mașini electrice astfel încât, în perioada 2018-2020, peste 100.000 de români să beneficieze de acest program și să-și achizitioneze o mașină electrică. Valoarea voucherelor pentru o mașină electrică va fi de 10.000 euro (!!!). Administrațiile publice locale vor fi încurajate să participe la Programele prezentate mai sus pentru ca aceste stații să fie cât mai uniform repartizate pe teritoriul țării”, se specifică în documentul menționat.
Este interesant de observat că ideea prezentă în Program pare o continuare a Programului Rabla pentru mașini electrice și hibride, însă cu o valoare a voucherelor mult mai mare. În condițiile în care noul Guvern va elimina Taxa pe poluare, așa cum a anunțat deja șeful PSD, rămâne de identificat o sursă credibilă de finanțare. Una care să poată acoperi miliardul de euro (10.000 euro x 100.000 persoane) necesar în cei patru ani ai programului.
Programul Rabla Plus prevedea sume mai mici pentru doritorii de mașini electrice în condițiile în care sursa de finanțare principală era clară, taxa pe poluare. Astfel, în cazul unui vehicul 100% electric, suma anunțată era de 20.000 de lei (cca 4.500 euro). De asemenea pentru un vehicul electric-hibrid, prima acordată de stat era de 5.000 de lei (cca 1.100 euro).
Interesant de menționat este și ideea că prin sprijinirea comerțului cu mașini electrice, Guvernul va ajuta industria auto românească. Asta în condițiile în care nici Dacia și nici Ford nu au în portofoliu astfel de vehicule. Și, dacă ne luăm după declarațiile oficialilor celor două companii, nici nu vor avea prea curând, cu atât mai puțin în perioada 2017 – 2020.