După acţiunile concrete de modificare a legislaţiei, mult mai puţin vizibile mediatic, putem începe, de fapt, să calculăm câţi lei vom da în plus Fiscului. Iar dacă ne gândim la contextul dificil în care Guvernul va trebui să jongleze după alegeri cu nevoia de a respecta promisiunile din campanie şi presiunile bugetare, ne putem pregăti pentru măsuri fiscale chiar mai dure, pe care deocamdată nimeni nu îndrăzneşte să le anunţe.
Pentru început, vor dispărea câteva deductibilităţi. La unele, cum este limitarea deducerii TVA şi la ratele de leasing, prevăzută în proiectul de modificare a Codului fiscal, impactul poate fi deja calculat: rata de leasing devine cu 12% mai costisitoare. Pentru altele, Guvernul îşi rezervă dreptul de a surprinde contribuabilii mai târziu, probabil după campania electorală. Le dă doar un indiciu despre viitoarele surprize: în scrisoarea de intenţie convenită cu FMI, a promis că actualul sistem de deductibilități la impozitul pe venit va fi revizuit, la fel ca şi baza de impozitare pentru proprietăţi.

Pentru contribuabilii naiv-optimişti, de anul viitor începe relaxarea fiscală. Cota unică de 16% dispare, dar introducând doar două cote noi, mai mici (8% şi 12%), românii cu venituri mai mici vor ieşi în câştig, iar cei mai avuţi nu vor pierde nimic. Mai mult, vor scădea contribuţiile sociale şi TVA la alimente.
Contribuabilii atenţi şi la cea de-a doua parte din discursul guvernamental vor afla însă că noul executiv nu şi-a propus, de fapt, să reducă  povara fiscală totală a statului în economie, ci, dimpotrivă, vrea să adune mai mulţi bani din piaţa privată pentru a fi redistribuiţi prin mecanismele bugetului. Ceea ce înseamnă că tot ce dă cu o mână într-o parte va trebui să ia înapoi cu două din alte părţi.

Primele semne sunt deja vizibile. Suprataxarea cu încă 16% a veniturilor ce depăşesc 4.500 de lei a fost anunţată (deocamdată) pentru angajaţii statului. Cu şanse mari de a fi respinsă în această formă, măsura ar putea scăpa de acuzele de discriminare dacă s-ar extinde şi în mediul privat. Iar de susţinători pentru pedepsirea fiscală a „bogaţilor“ care câştigă peste 1.000 de euro, niciun guvern populist nu a dus vreodată lipsă. De aici, calea este deschisă şi pentru alte majorări ale cotelor de impunere, cu atât mai mult cu cât agravarea crizei internaţionale şi presiunile bugetare vor oferi oricărui politician scuza perfectă.
OANA OSMAN,
redactor-şef