Producătorul auto Tesla a pierdut 80 de miliarde de dolari după anunțul făcut de Elon Musk privind cererea scăzută și la concurența chineză.
Tesla a pierdut 80 de miliarde după avertismentul lui Elon Musk
Acțiunile Tesla s-au prăbușit joi cu peste 12%, după ce CEO-ul Elon Musk a avertizat că se așteaptă la o încetinire a creșterii vânzărilor în acest an. Asta în ciuda reducerilor de prețuri care au afectat deja marjele producătorului auto și au alimentat îngrijorările investitorilor cu privire la cererea scăzută și la concurența chineză, potrivit Reuters.
„Companiile de maşini chineze sunt cele mai competitive companii auto din lume. Aşadar, cred că vor avea un succes semnificativ în afara Chinei, în funcţie de ce fel de tarife sau bariere comerciale sunt stabilite”, a spus Musk la apelul Tesla privind veniturile, de miercuri.
Musk a declarat miercuri că va fi o creștere „considerabil mai mică”, deoarece Tesla se concentrează pe un vehicul electric mai ieftin, de nouă generație, care va fi fabricat la fabrica sa din Texas în a doua jumătate a anului 2025. Acest nou model se așteaptă să declanșeze următorul boom al livrărilor.
Dar el a spus că accelerarea producției noului model va fi o provocare, deoarece va implica tehnologii de ultimă generație.
Acțiunile Tesla au suferit cea mai mare pierdere procentuală intraday din ultimul an, valoarea de piață de 80 de miliarde de dolari fiind ștearsă joi. Acest lucru a dus pierderea capitalizării sale de piață pentru luna în curs la aproximativ 210 miliarde de dolari.
„Titlurile Tesla au mers, în esență, din rău în mai rău”, au declarat analiștii de la TD Cowen, menționând că veniturile și profitul din al patrulea trimestru au fost, de asemenea, sub așteptări.
Și acțiunile altor producători de vehicule electrice au scăzut
Acțiunile altor producători de vehicule electrice au scăzut, de asemenea, Rivian Automotive, Lucid Group și Fisker, înregistrând scăderi cuprinse între 4,7% și 8,8%.
Industria vehiculelor electrice se confruntă de mai bine de un an cu o încetinire a cererii, iar reducerile de preț operate de Tesla vor agrava probabil presiunea asupra startup-urilor și a constructorilor auto, precum Ford.
„Problema pentru Tesla este că orice încercare semnificativă de a stimula vânzările de aici încolo va trebui probabil să fie realizată cu prețul unor scăderi suplimentare ale marjei operaționale, din cauza faptului că va trebui să concureze cu BYD în China, dar și cu o concurență crescută din alte părți”, a declarat Michael Hewson, analist șef de piață la CMC Markets.
Cel puțin nouă case de brokeraj au retrogradat acțiunile, în timp ce șapte și-au majorat ratingurile. În medie, compania are un rating „hold”, cu un preț țintă median de 225 de dolari, cu 23% mai mare decât prețul de închidere al acțiunii, de 182,63 dolari, înregistrat joi.
Vânzătorii short ai Tesla au câștigat 3,45 miliarde de dolari până în prezent în acest an, ceea ce face din această acțiune cea mai profitabilă tranzacție short din SUA, potrivit firmei de date și analiză Ortex.
Acțiunile companiei se tranzacționează la un preț de aproape 60 de ori mai mare decât estimările privind câștigurile viitoare pe 12 luni, potrivit datelor LSEG. Acest lucru îi conferă o evaluare mai avantajoasă decât celelalte „Șapte magnifice” acțiuni – un grup care include Apple, Microsoft și Nvidia.
Unii analiști au declarat că evaluarea ar putea deveni greu de justificat dacă creșterea vânzărilor și marja Tesla vor slăbi în continuare.
„Tesla arată din ce în ce mai mult ca o companie auto tradițională”, a declarat analistul Toni Sacconaghi de la Bernstein.