Nu este niciun secret că mediul de afaceri din România este supus unor provocări constante. O concurența crescândă în majoritatea sectoarelor economice completează imprevizibilitatea climatului legislativ și ineficiența factorilor politici și administrativi. În bătălia pentru cotă de piață și profitabilitate, companiile străine aduc în România un instrument nou: investigațiile economico-financiare private.
La mare căutare în SUA și Europa de Vest, acest tip de serviciu începe să crească în popularitate și în România. Este un instrument foarte eficient pentru protejarea intereselor de afaceri. Adeseori, investitorii străini îl văd ca singura contrapondere la manevrele imorale și chiar ilicite utilizate de diverși parteneri de afaceri, angajați sau afaceri concurente. Dar sferade utilizare este mult mai extinsă. Fiind un instrument de înalt nivel competitiv, poate fi utilizat cu succes în proiecte complexe, unde deținerea unui avantaj informativ poate face diferența între succes și eșec.
Nevoia unui astfel de serviciu este amplificată de eficiența scăzută a serviciilor publice de profil. Anchetele derulate de instituțiile statului trenează ani de zile, timp în care companiile
și investitorii rămân blocați operațional și financiar. Mediul de afaceri resimte nevoia de suport de specialitate și este dispus să investească în prestatori privați, în limitele cadrului legal.
Companiile americane și britanice au o tradiție bogată în utilizarea serviciilor investigative economico-financiare private. Fac uz extensiv de acest instrument în fundamentarea tuturor
deciziilor importante. Serviciul a fost privit, inițial, cu reticență de către europeni, pana când au constatat, în primul rând din experiențe personale, ca avantajul competitiv generat este
covârșitor de mare.
Informația se cunoaște în profit
Jucătorii mari din piața internațională de investigații economice și managementul riscului nu consideră piața românească suficient de atractivă. Cu toate acestea, o companie romano-
americana, Interdiligence , a înregistrat o evoluție remarcabilă încă de la lansarea sa din 2014. Sucesul Interdiligence nu este întâmplător, deoarece acționarii săi nu sunt străini
de abordarea marilor corporații americane din domeniu. Managerul general și fondatorul companiei, Marius Ghiba, a derulat multiple proiecte investigative în diferite regiuni ale globului, atât pentru Departamentul de Stat American cat și pentru Serviciul Secret American. După plecarea din slujba Guvernului American, a coordonat proiecte de management al riscului și investigații economice pentru diferite companii multinaționale cu prezență globală. Al doilea asociat al companiei, Charles Vernon, este un avocat american, cunoscut atât ca reprezentant al firmei sale de avocatura, Vernon, David și Asociații, cât și ca fiind implicat în variate proiecte internaționale, atât alături de companii de prestigiu precum Arthur Andersen. Cel de-al treilea asociat, Ovidiu Susan, este un investitor cu experienta in piete financiare internationale cat si in piata de capital autohtona.
Având cunoștințele și abordarea specifică companiilor de investigații și management al riscului din Statele Unite ale Americii, activitatea companiei Interdiligence se bazează
pe echipe multidisciplinare de experți: analiști de informații, investigatori de teren, analiști financiari, auditori, psihologi, experți legali, experți în comunicare etc. Fiecare caz este
abordat integrativ, printr-un complex de activități și expertize, armonizate sub coordonarea unui manager de proiect cu viziune strategică. Tocmai această abordare multidisciplinară,
integrată și condusă de un strateg este ceea ce diferențiază fundamental un serviciu investigativ economico-financiar specializat de serviciile clasice prestate de companii de
detectivi particulari sau companii specializate exclusiv în audit financiar. În anul curent, Interdiligence este din ce în ce mai solicitată să investigheze diferite
piețe și industrii – concentrându-se pe sisteme relaționale și factori de influență, pe miscarea banilor – sa culeaga si sa aduca probe concludente în cazul unor suspiciuni de frauda, să
identifice solutii in litigii comerciale, să gasescă cele mai eficiente modalitati de recuperare a unor creante, sa fundamenteze variante de negociere pentru inchiderea unor litigii precum si
pentru incheierea unor contracte.
„Dacă-ţi cunoşti adversarul şi te cunoşti şi pe tine însuţi, nici intr-o suta de batalii nu te vei
expune vreunei primejdii” Sun Tzu, Arta Razboiului.
Marius Ghiba, managing director Interdiligence