Conform prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, pensia pentru limita de varsta se acorda asiguratilor care indeplinesc, cumulativ, la data pensionarii, conditiile privind varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare realizat in sistemul public.
Pensionarii pentru limita de varsta isi pot continua activitatea in cadrul societatii in care au lucrat pana in momentul indeplinirii conditiilor de pensionare sau intr-o alta societate, dar numai cu acordul angajatorului. Incadrarea in munca se realizeaza in baza unui contract individual de munca cu timp partial sau integral, cu respectarea clauzelor contractuale obisnuite.


In cazul in care administratorul este si asociat, nu se poate incheia contract individual de munca daca este asociat unic intrucat, conform prevederilor Codului civil, contractul este acordul intre doua sau mai multe persoane spre a constitui sau a stinge intre dansii un raport juridic. Potrivit prevederilor Codului muncii, contractul individual de munca este contractul in temeiul caruia o persoana fizica, denumita salariat, se obliga sa presteze munca pentru si sub autoritatea unui angajator, persoana fizica sau juridica, in schimbul unei remuneratii denumite salariu. In consecinta, contractul de munca este bilateral, partile contractuale (angajatorul si angajatul) avand atat drepturi, cat si obligatii ce decurg din semnarea acestui act. Contractul nu poate fi reprezentat de o singura parte, angajatorul nu se poate angaja pe sine. Angajarea in situatia mentionata este posibila in cazul in care exista cel putin 2 asociati.


Pentru incadrarea in munca a unui pensionar pentru limita de varsta, angajatorul are de achitat toate taxele aferente, aplicate asupra fondului brut de salarii, cu exceptia contributiei de asigurari pentru somaj de 3%, si anume: contributia pentru asigurari sociale de sanatate (7% CAS), contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale (stabilita in functie de domeniul de activitate – minimum 0,5%), comisionul pentru Camera de Munca conform Legii nr. 130/1999 (0,25% sau 0,75%) si contributia de asigurari sociale (22% CAS).
Taxele datorate pentru salariat, in cazul nostru pensionar pentru limita de varsta, sunt: contributia individuala de asigurari sociale (9,5% CAS), contributia pentru asigurari sociale de sanatate (6,5% CAS) si impozitul pe venituri din salarii (16%). Se excepteaza plata contributiei individuale de asigurari pentru somaj (1%).






Sunt salariata a unei societati comerciale pe actiuni cu capital de stat si secretar al Consiliului de Administratie; lunar primesc si o indemnizatie de 10% din salariul directorului general. Este corect ca la aceasta indemnizatie sa mi se retina, in afara de CAS 6,5% si impozit de 16%, alte sume ca 9,5%CAS (pentru pensie) si cotizatia la sindicat 1%? Mentionez ca celorlalti membri din Consiliul de Administratie li se retine numai CAS 6,5% si 16% impozit?

Constanta Briceag – Targoviste





Orice adunare generala a Consiliului de Administratie trebuie incheiata printr-un proces-verbal, semnat de presedintele si secretarul Consiliului de Administratie. La procesul-verbal se anexeaza actele referitoare la convocare, precum si deciziile care se iau in cadrul adunarii generale. In cadrul unei Adunari Generale a Consiliului de Administratie se hotaraste si remunerarea lunara a membrilor acesteia, implicit a secretarului Consiliului de Administratie. Suma care se acorda pentru indemnizatie se consemneaza intr-un proces-verbal.


Daca persoana respectiva care este secretar al Consiliului de Administratie este si angajata cu contract individual de munca, suma care o primeste ca indemnizatie pentru secretar va fi considerata venit salarial, va aparea pe statul de plata, fiind impozitata cu urmatoarele taxe: contributia de asigurari sociale (9,5%), contributia de asigurari sociale de sanatate (6,5% CASS), contributia individuala de asigurari pentru somaj (1%), precum si impozitul salarial (16%).
Angajatorii au obligatia de a retine si de a vira lunar contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, in cota de 1%, aplicata asupra salariului de baza lunar brut, pentru angajati. Deci, pentru indemnizatia pentru secretar nu se va retine aceasta contributie.


Baza lunara de calcul al contributiei individuale de asigurari sociale (CAS 9,5%) o constituie salariile individuale brute, realizate lunar, inclusiv sporurile si adaosurile, reglementate prin lege sau prin contractul colectiv de munca, in cazul persoanelor care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca si al functionarilor publici. Contributia de asigurari sociale per angajat de 9,5% nu se datoreaza pentru sumele reprezentand prestatii de asigurari sociale care se suporta din fondurile asigurarilor sociale sau din fondurile angajatorului si care se platesc direct de acesta, potrivit legii. In consecinta, cota de 9,5% nu se aplica pentru indemnizatia de secretar al Consiliului de Administratie.


Obligatia platii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate (CASS 6,5%) revine persoanei fizice angajate pe baza de contract individual de munca sau in baza unui statut special prevazut de lege (in cazul nostru, pentru indemnizatia de secretar de sedinta).
In cazul in care persoana in cauza nu are contract individual de munca incheiat cu societatea comerciala pe actiuni si este doar membru al Consiliului de Administratie, singurele taxe care i se vor retine sunt: 6,5% CASS – contributia de asigurari sociale de sanatate, si impozitul de 16%.
In cazul celorlalti membri ai Consiliului de Administratie, daca nu sunt salariati (cu contract individual de munca) ai societatii comerciale, nu li se retin decat cele doua taxe: 6,5% CASS si impozitul pe venit de 16%.






Cum pot fi depuse retroactiv declaratiile nominale la casa de pensii, somaj, casa de sanatate de catre o firma care nu a efectuat acest lucru pe o perioada mai lunga de timp, pentru a intra in legalitate? Care sunt implicatiile?

Mirea C. – Onesti, Bacau





Angajatorii, persoane fizice sau juridice, la care isi desfasoara activitatea persoanele incadrate cu contract individual de munca sau pe baza de contract de munca termporara, in conditiile legii, au obligatia de a depune lunar declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat, conform prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale. Declaratia se depune la casa teritoriala de pensii in raza careia se afla sediul angajatorului in termen de 25 de zile calendaristice de la expirarea lunii pentru care se datoreaza contributiile. In cazul nedepunerii la termen a declaratiei mentionate mai sus, fapta constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.500 RON la 5.000 RON, actiune dispusa de personalul imputernicit al CNPAS si al caselor teritoriale de pensii desemnat prin decizie a presedintelui CNPAS.


In mod asemanator, angajatorii la care isi desfasoara activitatea persoanele incadrate cu contract individual de munca, cu exceptia persoanelor care au calitatea de pensionari, sunt obligati sa depuna, in termen de 25 de zile calendaristice de la expirarea lunii pentru care se datoreaza contributiile, la agentia pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza isi au sediul, declaratia lunara privind obligatiile de plata catre bugetul asigurarilor pentru somaj si dovada efectuarii acestei plati, conform prevederilor Legii nr. 76/2000 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea fortei de munca. Nedepunerea in termen a declaratiei constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda intre 2.500 RON si 5.000 RON, constatarea si sanctionarea realizandu-se de catre organele de control ale Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, Inspectiei Muncii, Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca si de catre alte organe care, potrivit legii, au dreptul sa efectueze control.


In ceea ce priveste declaratiile de asigurari sociale de sanatate, angajatorii au obligatia depunerii listelor nominale cu evidenta persoanelor intrate/iesite din activitate in cursul lunii, ori de cate ori au loc astfel de miscari de personal. Acestea se depun la casele de asigurari alese in mod liber de asigurati pana pe 25 ale lunii urmatoare celei in care au survenit modificari in structura personalului respectivului angajator. Nedepunerea listelor de sanatate in termenul prevazut de lege constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 500 RON la 1.000 RON, potrivit prevederilor Ordonantei de Urgenta nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate.

In conformitate cu cele mentionate mai sus, depunerea reatroactiva a declaratiilor la Casa de Pensii, Agentia pentru Ocuparea Fortei de Munca si a listelor de sanatate la Casele de asigurari este posibila numai cu plata amenzii corespunzatoare.






Care este baza legala de incetare a unui contract de munca pe perioada determinata, cand la incetarea perioadei determinate salariata este in perioada de crestere copil pana la doi ani? Se poate face incetare de contract de munca?


Pusa Chirila – Bucuresti





Conform Legii nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, privind Codul muncii, orice contract individual de munca incheiat pe perioada determinata inceteaza de drept la data expirarii termenului contractului individual de munca, potrivit prevederilor de la articolul 56, litera ‘j’.
Contractul individual de munca pe durata determinata poate fi prelungit si dupa expirarea termenului initial, cu acordul scris al partilor, dar pe o perioada de maximum douazeci si patru de luni.


In situatia in care salariata se afla in concediu de crestere si ingrijire copil pana la varsta de doi ani exista doua posibilitati: fie contractul individual de munca inceteaza de drept in conformitate cu prevederile articolului 56, litera ‘j’, plata indemnizatiei urmand a fi efectuata de catre Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti, fie se incheie un act aditional de prelungire a duratei contractului sau de definitivare a angajarii.