O vara bogata in publicitate

De aproape zece ani ne-am obisnuit ca vara pe televiziuni sa fie o perioada speciala. Statiile isi intrerup productiile proprii foarte costisitoare, preferand sa difuzeze filme cumparate la pachet, reluari si incercand formate noi de emisiuni. Toate aceste incercari se bazeaza pe sezonalitatea vizionarii TV, observata si in tari cu televiziune “matura”. La noi, scaderea e ceva mai mica si se inregistreaza in special la tineri si la persoanele cu venituri ridicate. Fi



De aproape zece ani ne-am obisnuit ca vara pe televiziuni sa fie o perioada speciala. Statiile isi intrerup productiile proprii foarte costisitoare, preferand sa difuzeze filme cumparate la pachet, reluari si incercand formate noi de emisiuni. Toate aceste incercari se bazeaza pe sezonalitatea vizionarii TV, observata si in tari cu televiziune “matura”. La noi, scaderea e ceva mai mica si se inregistreaza in special la tineri si la persoanele cu venituri ridicate.

Firesc, vara aduce si o scadere a investitiilor publicitare. Dar, in acest an, scaderea a fost mai mica in comparatie cu vara trecuta, parca mai generoasa in “programe speciale” – Campionatul European de Fotbal si Jocurile Olimpice. Audientele cele mai ridicate au fost aduse tot de fotbal si telenovele. Printre putinele noutati pe sticla putem mentiona mult promovatele “Neveste disperate” de la TVR 1, serial caruia ii lipseste ceva.

Poate toamna sau o alta zi de difuzare le va rezolva o parte din “disperare”, pentru ca e nedrept ca acest serial sa nu performeze. Au crescut statiile de nisa (audienta si incasari de publicitate), fenomen firesc al lunilor de vara, dar si usor speculativ in acest an: la TV Sport au fost Wimbledon si evenimentul Mike Tyson vs. Mc Bride (3,1% rating), la Realitatea TV au fost inundatiile, accidentele si incidentele. A aparut si Antena 3. Imi plac programele achizitionate de aceasta statie si se misca binisor pentru un debutant. Din punctul de vedere al programelor, a fost totusi o vara tarzie si scurta. In iunie, Acasa TV a livrat mai multa audienta ca in luna mai, serialul “Numai iubirea” atingand culmea succesului, iar debutul lui septembrie a adus deja lansarea grilei de toamna la Prima TV (cam din mers), iar statiile principale, ProTV si Antena 1, au urmat-o relativ rapid.



Audientele posturilor mari TV au scazut conform asteptarilor, insa intentiile publicitarilor de a difuza spoturi nu au scazut ca in anii precedenti. Dovada stau cele 522.000 de insertii, cu 57% mai multe decat in vara precedenta si doar cu 2% mai putine decat in lunile precedente. Chiar am avut si statii pe care au fost serioase probleme de incarcare (statiile muzicale si TVR). Este adevarat ca media lunara a audientei livrate a fost cu circa 17% sub lunile de sezon, dar suntem deasupra aceleiasi perioade a anului trecut cu 9%. De remarcat ca desi consumul TV la ore tarzii (dupa ora 23) a crescut (comportament tipic de vara), statiile TV nu l-au exploatat si nici cresterea ponderii acestui interval in totalul livrari de venituri publicitare nu a crescut pe masura, in comparatie cu lunile precedente.



In lipsa programelor “speciale”, TVR1 a livrat audienta mult sub anul trecut. Cerere a existat, scaderile de audienta au fost insa mult sub asteptari, iar statia a fost de nenumarate ori la incarcare maxima, chiar sold-out. A compensat insa (intr-o mica masura) TVR 2, cu o evolutie extrem de frumoasa si performante pe masura.



A m avut si promotii de vara. S-au dau multe premii: bani, masini, vacante. Telefonie si telefoane, bere, racoritoare si alte produse de larg consum. Ne-am obisnuit cu Danone in capul listei marcilor promovate pe TV, cu Procter&Gamble si Unilever ca “big spenderi”. Promotiile s-au regasit si la retaileri. Carrefour a serbat patru ani. Brico s-a lansat in Brasov.



Disputele de leadership din luna precedenta pe radio si presa au adus castiguri financiare jucatorilor in cauza. Investitiile publicitare la Jurnalul au crescut (pastrandu-si pozitia de lider pe ziare), dar nici Libertatea n-o duce foarte rau. Radio 21 si-a confirmat pozitia buna chiar inaintea verii, avand cresteri in investitiile publicitare. Au crescut volumele de publicitate la Europa FM si Radio Actualitati. Radio Guerrilla a inceput sa fie monitorizat din luna iunie si, din total piata radio, atrage 3,5% (usor deasupra lui InfoPro).


Superlativele verii
(vara 2005 vs. vara 2004):



• Categoria din Top 15 cu cea mai mare crestere:
iaurturi, cu 275%


• Statia TV cu cea mai mare crestere a livrarilor de audienta fata de vara trecuta: 307 este indexul de crestere a bugetelor atrase de Realitatea TV in 2005 vs. 2004


• Statia TV care a reusit sa-si valorifice cel mai bine
programele din cursul zilei (din punct de vedere
vanzare de spatiu: Jetix si Minimax (68%)


• Programul verii cu cea mai mare audienta: Olanda – Romania, 16,1% populatie urbana


• Programul verii: telenovela “Mama vitrega”, care
practic a dominat intervalul 20:00 – 21:00 pe TV
si a livrat 2,1% din total GRPs din piata,
pozitionandu-se in coasta liderului – stirile ProTV


• Publicatia din Top 10 cu cea mai mare crestere
a investitiilor publicitare: Cotidianul, cu 277%


• Publicatia din Top 10 cu cea mai mica crestere
a investitiilor publicitare: Adevarul, cu 55%.