Intr-un scenariu simplist, la o crestere a euro in raport cu leul vom asista la o imbunatatire a competitivitatii firmelor romanesti care realizeaza exporturi in UE, in vreme ce la o depreciere a euro fata de leu companiile romanesti se vor confrunta cu o scadere a competitivitatii produselor (creste pretul acestor produse in euro). In 2001 euro s-a apreciat in termeni reali fata de leu, exportatorii fiind nevoiti sa-si creasca productivitatea pentru a ramane competitivi pe piata UE. Tendinta de apreciere a leului fata de euro se va mentine si in 2002, conform declaratiilor oficialilor BNR. Marimea profitului majoritatii exportatorilor va fi conditionata insa de evolutia euro/dolar, stiut fiind faptul ca majoritatea materiilor prime necesare in economia romaneasca sunt achitate in dolari.
Introducerea monedei unice europene la nivelul a 11 state din UE va determina insa, in primul rand, asa cum se arata intr-un recent raport elaborat de Banca Mondiala, o scadere a costului tranzactiilor, ceea ce inseamna o accelerare a fluxurilor comerciale intre firmele din cele 11 tari. Vestea buna este aceea ca firmele romanesti prezente pana acum doar in anumite state ale UE vor avea acces de acum incolo la cea mai mare piata din lume (mai mare decat cea americana), fara a mai fi nevoite sa plateasca acele costuri de intrare pentru fiecare entitate statala in parte. Vestea rea este aceea ca existenta unei singure piete va conduce la reducerea costurilor si pentru firmele din UE, facandu-le pe acestea mai competitive si deci mai greu de concurat de catre firmele romanesti.
Referindu-ne la influentele introducerii euro asupra investitiilor straine in Romania, putem spune ca acestea nu pot fi socotite decat pozitive. Multe din firmele din UE, pentru a-si mentine forta competitiva se vor vedea nevoite sa-si inchida o parte din actualele locatii de productie si sa caute altele care sa le asigure costuri mai mici, Romania putand fi o astfel de zona (mana de lucru ieftina si calificata).