Primii pasi sunt intotdeauna cei mai grei, dar si cei mai importanti. Alegerea drumului in viata se poate contura de la cea mai frageda varsta, formarea intelectului copilului si a unui comportament social corect putand fi controlata si directionata eficient incepand cu primul an de gradinita.
Invatamantul prescolar capata astfel o importanta aparte, iar alegerea de catre parinti a gradinitei trebuie facuta foarte atent, in functie de resursele materiale (dotari corespunzatoare) si umane (personal calificat) ale gradinitei, de taxele percepute si de programele speciale aplicate.
Ministerul Educatiei va mari tarifele
La ora actuala exista 640.000 de copii inscrisi in gradinite, ceea ce reprezinta o medie de 70% din grupa de varsta cuprinsa intre 3-7 ani. Dintre acestia, 490.000 frecventeaza gradinitele cu program normal, iar 150.000 merg la gradinitele cu program prelungit sau saptamanal. Pentru gradinitele de stat cu program normal nu se percepe nici o taxa. In schimb, pentru gradinitele de stat cu program prelungit si saptamanal parintii platesc 8.950 lei, respectiv 10.100 lei. Ministerul Educatiei si Cercetarii a propus o majorare a tarifelor actuale, care vor ajunge la 18.000 lei si respectiv 21.000 lei.
Din totalul de 10.080 de gradinite din tara, 2.883 de unitati sunt in mediul urban, iar 7.197 in mediul rural. La nivel national exista 72 de unitati particulare. Gradul de ocupare al acestor unitati de invatamant este de 95-99% in orase, iar in mediul rural de 90% din capacitatea totala.
In medie, un cadru didactic raspunde de 18 copii. In mediul urban numarul de copii repartizati unui educator este mai mic (16 copii), spre deosebire de mediul rural (un educator supravegheaza 21 de copii). Aceasta medie nu este valabila in cazul invatamantului alternativ, unde se lucreaza cu grupe mai mici de copii.
Daca doriti pur si simplu conditii mai bune pentru copilul dumneavoastra, un mediu placut si o metoda pedagogica eficienta, nu va trebui sa ocoliti sistemul de invatamant prescolar de stat. Aceste gradinite manifesta o continua adaptare a modului de abordare a copilului cu nevoile si capacitatile acestuia. Tendinta invatamantului de stat de a imprumuta din metodele didactice ale invatamantului alternativ sau ale institutiilor particulare ofera copilului un suport didactic eficient.
In cazul in care ati optat pentru invatamantul prescolar particular nu uitati sa verificati daca institutia respectiva are aviz de functionare, autorizatie de incredere si, nu in ultimul rand, sa va interesati daca educatorii au pregatirea necesara pentru acest tip de invatamant. De cele mai multe ori, neregulile care pot sa apara intr-o astfel de institutie sunt sanctionate de catre inspectoratele judetene, dar este mai bine sa verificati si dumneavoastra. Majoritatea institutiilor particulare ofera dotari dintre cele mai bune, programe educative speciale, diferite servicii (de exemplu, transportul copilului la domiciliu), in schimbul unei taxe lunare care variaza intre 25 si 110 USD pe luna (pretul difera in functie de unitate, de programul ales si de serviciile oferite).
Waldorf si Step by Step sunt gratuite
Invatamantul prescolar alternativ se caracterizeaza, in general, printr-o apropiere a cadrului didactic de copil, dar si prin evidentierea calitatilor native si apoi exploatarea acestora. Cele mai cunoscute programe alternative aplicate la noi in tara sunt Waldorf si Step by Step si respecta acelasi regim ca al gradinitelor de stat, fiind finantate integral de la stat. De asemenea, mai sunt, la nivel experimental Montessori, Yena, Pestalozzi etc. Filozofia Waldorf evidentiaza importanta vointei, simtirii si dezvoltarea afectivitatii in formarea omului, nu numai a intelectului. Aceasta metoda pune accent pe indemanarea practica si pe motricitate. Metoda Step by Step nu impune un program strict, latura creativa fiind cea care domina acest sistem, alaturi de accentuarea spiritului critic. Timp de opt ore pe zi, copiii practica scrierea, matematica, se joaca, isi exerseaza abilitatiile artistice, gatesc sau cos, pentru ca apoi sa-si termine temele pentru a doua zi. Aceste ativitati, desi par aglomerate, ele sunt astfel organizate incat copilul sa acumuleze o cantitate cat mai mare de informatii. Celelalte metode sunt inca in stadiu experimental.
Susceptibilitatea cu care sunt privite formele de invatamant alternativ sau particular de multe ori se bazeaza doar pe frica de nou, oferta pe care aceste institutii o pun la dispozitie fiind cel putin la fel de serioasa ca aceea „oficiala”, dovedindu-se astfel o reala alternativa.     

Evaluarea gradinitelor

Gradinitele sunt evaluate de catre inspectoratele judetene pe baza unor criterii, cum ar fi: fluxul de copii (politica de recrutare si de mentinere a frecventei copiilor), resursele umane (gradul de acoperire a unitatii cu personal calificat, cursuri de management educational si de perfectionare a cadrelor didactice) sau resursele materiale (asigurarea unitatii cu dotari corespunzatoare, mijloace de invatamant performante). Pe baza acestei evaluari se acorda un punctaj, care reprezinta evealuarea institutionala a respectivei unitati (maxim 212 puncte – Gradinita 41 si minim 182 puncte – Gradinita 248).
Pentru a putea afla daca gradinita pe care ati ales-o are si un punctaj ridicat sau daca gradinita particulara are aviz de functionare puteti contacta inspectoratele judetene si sa intrebati care este evaluarea institutionala a respectivei gradinite.
.
grupe Step By Step
Unitatea de invatamant    Oras
Gradinita nr. 12    Alba Iulia
Gradinita nr. 5    Pitesti
Gradinita nr. 16    Bacau
Gradinita nr. 19    Onesti
Gradinita nr. 13    Oradea
Gradinita nr. 25    Oradea
Gradinita nr. 12    Bistrita
Gradinita nr. 22    Botosani
Gradinita nr. 252    Bucuresti
Gradinita nr. 70    Bucuresti
Gradinita nr. 274    Bucuresti
Gradinita nr. 2    Constanta
Gradinita nr. 8    Buzau
Gradinita nr. 73    Cluj-Napoca    
Gradinita nr. 12    Alba Iulia
Gradinita nr. 13    Targoviste
Gradinita nr. 12    Galati
Gradinita nr. 8    Targul Jiu
Gradinita nr. 34    Ploiesti
Gradinita nr. 27    Timisoara
Gradinita nr. 3    Caracal

Sursa: Centrul Step by Step

GradiniTe cu grupe Waldorf
Unitatea de invatamant    Oras    Telefon    Cadre didactice
            la numar de elevi
Gradinita nr. 28    Bacau    034/144.241     2:17
Gradinita nr. 25    Baia Mare    062/430.772    2:24
Gradinita nr. 6    Bistrita     063/221.597     2:24    
Gradinita nr. 57    Brasov     068/331.389     3:48
Gradinita nr. 2    Bucuresti    01/650.76.40    6:75    
Gradinita nr. 113    Bucuresti    01/252.17.72    2:40
Gradinita nr. 9    Buzau    038/431.132    1:22    
Gradinita nr. 51tConstantat041/645.379t1:14t
Gradinita nr. 4tMiercurea Ciuct066/116.579t1:21r
Gradinita nr. 6tPitestit01/650.76.40t2:21tr
Gradinita nr. 2tPucioasat045/761.550t5:51tr
Gradinita nr. 19tSibut069/219.760t2:20tr
Gradinita nr. 29tTimisoarat069/219.760t2:23r
Sursa: Centrul Waldorfr