Bucureştenii sunt aşteptaţi în acest weekend (4-5 noiembrie), în Piaţa Obor din Capitală, să guste pastramă şi tocăniţă din carne de oaie pregătite la faţa locului.
Evenimentul este organizat de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR) împreună cu crescătorii de ovine, în cadrul campaniei „Alege oaia!”, derulată la nivel naţional pe o perioadă de trei luni, pentru promovarea consumului de carne de oaie pe piaţa internă.
Ministrul Agriculturii, Petre Daea, va fi prezent sâmbătă, în Piaţa Obor, alături de ciobani, pentru a răspunde vizitatorilor la toate întrebările legate de aceste produse.
Potrivit MADR, în spaţiul destinat acestui eveniment, se vor pregăti mâncăruri tradiţionale din carne de oaie, ce vor fi oferite, gratuit, spre degustare vizitatorilor. Cu reţete noi sau de odinioară, cei prezenţi vor îmbia vizitatorii să deguste şi să aprecieze aromele speciale ale bucatelor româneşti. Cei interesaţi vor putea cumpăra carne de oaie proaspătă sau preparată în diferite moduri, caşcaval, brânză de burduf cu aromă de cetină de brad şi must, întrucât la târg vor fi prezenţi şi producători autohtoni, ce îşi vor expune produsele spre comercializare.
Imaginea de târg românesc va fi completată de prezenţa unui producător de bere, într-un cadru amenajat rustic. Acesta va oferi, spre vânzare, un sortiment de bere şi va participa la activităţile târgului prin organizarea de jocuri interactive şi concursuri adresate vizitatorilor.
Evenimentul din Piaţa Obor se va desfăşura sâmbătă, între orele 10:00 – 18:00, şi duminică, între orele 10:00 – 16:00. De săptămâna viitoare, Caravana "Alege Oaia' va putea fi găsită şi în alte locaţii din ţară. Astfel, pe 11 noiembrie, caravana va poposi la Ploieşti, pe platoul din faţa Palatului Culturii.
Conform Agerpres, Ministerul Agriculturii a lansat pe 26 octombrie, la Romexpo, în cadrul târgului INDAGRA 2017, campania de informare şi promovare a consumului de carne de oaie denumită 'Alege Oaia!'. În demersul său, MADR are sprijinul tuturor crescătorilor de ovine din România, care doresc, prin intermediul acestei campanii, să determine consumatorii să manifeste mai mult interes pentru carnea de oaie şi preparatele din carne de oaie.
Obiectivul final al acestei campanii este de a informa consumatorul asupra modului de preparare a cărnii de oaie şi a produselor din carne de oaie, cât şi de dezvoltare a unei culturi culinare în ceea ce priveşte consumul de carne de oaie.
Totodată, se doreşte sprijinirea crescătorilor autohtoni de ovine şi înfiinţarea unei pieţe de gros care va constitui un intermediar între crescătorii de ovine şi canalele de comercializare (retail şi magazine de proximitate).
Prin această campanie, MADR urmăreşte şi valorificarea producţiilor agroalimentare provenite de la specia ovine, creşterea valorii de export prin produse prelucrate, atragerea forţei de muncă în sectorul de prelucrare a cărnii şi a produselor din carne de oaie, dar şi păstrarea tradiţiilor privind preparatele culinare din această specie, în special în zonele montane.
Potrivit datelor statistice publicate de Oficiul european de statistică (Eurostat) în luna februarie, în 2014, România era al treilea crescător de ovine din UE cu 9,5 milioane ovine, respectiv 11% din efectivul total de ovine din UE de 84,2 milioane animale. Peste un sfert (27%) din ovinele din UE erau crescute în Marea Britanie, care număra 23 milioane ovine, urmată de Spania (18%) şi România (11% cu 9,5 milioane ovine).
Consumul de carne şi produse din carne de ovine în anul 2016 a fost în medie de 2,6 kg/cap locuitor, în uşoară creştere faţă de 2015 când se înregistra un consum de 2,3 kg/locuitor în 2015, dar semnificativ mai mare faţă de anul 2014 când era de numai 0,7 kg/locuitor anual. Consumul cel mai mare de carne de oaie, respectiv de miel, este în perioada Paştelui, când necesarul este acoperit în mare parte din producţia autohtonă.
În comparaţie, media consumului în UE a fost de 2 kilograme pe locuitor anual în 2015, faţă de 1,9 în 2014, Franţa şi Irlanda înregistrând cel mai mare consum, de 2,9 kilograme, respectiv 2,8 kilograme pe locuitor anual.
Pe de altă parte, România exportă cu predilecţie ovine vii în ţările Orientului Mijlociu şi nu numai, respectiv în Libia, teritoriile palestiniene, Iordania, Liban, Turcia, Italia şi importă carne de ovine din Ungaria, Spania, Grecia şi Austria.
În 2016, exporturile de animale vii (ovine) în ţările menţionate au totalizat 218 milioane de euro pentru o cantitate de 107.000 tone, iar importurile de carne de miel au totalizat 5,2 milioane pentru 2.000 de tone.
Din ultimele date operative deţinute de MADR, efectivele totale de ovine ale României sunt de 16,3 milioane de capete în 2016, din care 4,8 milioane capete sunt miei, ceea ce reprezintă 29,4% din efectivul total.