In jur de 90% din inchirierile de automobile realizate in Romania sunt facute de angajatii multinationalelor

Dupa o evolutie modesta pana la inceputul anilor 2000, serviciile romanesti de rent-a-car au cunoscut o dezvoltare exploziva, piata dublandu-se, in ultimii doi-trei ani, pana la valoarea de 15-16 milioane de euro.




Cati dintre noi n-au visat, vazand filmele cu Grace Kelly care conducea, cu ochelari de soare imensi, o masinuta decapotabila pe coasta oceanului, sa fie in aceasta ipostaza? Numarul romanilor care inchiriaza masini de lux in concediu, dar si al strainilor care apeleaza la aceste servicii cand vin cu afaceri in Romania a crescut considerabil in ultimul timp.
De la masini din clasa economica, pana la limuzine de lux si autovehicule 4×4, circa 2.000 de autoturisme stau in Romania la dispozitia celor care isi permit sa plateasca cel putin 30 de euro pe zi pentru a inchiria o masina. Cine sunt acestia? Majoritatea covarsitoare (75%) sunt straini care fac afaceri in Romania si reprezentanti ai companiilor internationale; urmeaza straini care vin in vacanta (15%), angajati ai firmelor locale (5%), personalul organizatiilor guvernamentale sau participantii la conferinte internationale (5%). “O particularitate a inchirierilor de masini in Romania este faptul ca acestea se fac, in proportie covarsitoare, de 85%, in scopuri de afaceri, si doar diferenta de 15% din inchirieri sunt pentru turism. In tarile dezvoltate, inchirierile de masini pentru turism de agrement ajung sa reprezinte intre 30 si 35% din totalul pietei”, spune Szabolcs Nemes, senior consultant la Roland Berger.


Pe piata, activeaza cateva companii importante, care sunt sustinute de branduri internationale puternice, cum ar fi Hertz sau Avis, si un numar mare de jucatori mici. Fata de 2004, numarul acestora din urma, dar si numarul clientilor s-a dublat.
“Cele mai solicitate masini sunt cele din grupa economica (Opel Corsa, Volswagen Polo) si din cea compacta (Opel Astra, Renault Megane), datorita tarifelor mici si consumului redus”, precizeaza Adrian Ciurcanu, marketing&sales manager la Holiday Autos Romania, companie care opereaza centrul de rezervari pentru Europa de Est al Holiday Autos, cel mai mare intermediar de inchirieri de masini din lume. Holiday Autos este pe piata din 2003, insa abia in ultimii doi ani cifra sa de afaceri a crescut semnificativ, urmand sa ajunga la 500.000 de euro in acest an. Aceasta pentru ca Holiday Autos ofera si servicii de rent-a-car romanilor care merg pentru afaceri sau in concediu in strainatate. Cele mai solicitate destinatii sunt Germania, Spania, Italia si Franta.

Tarifele practicate sunt mai mari decat in Vest

Sectorul de inchirieri auto depinde insa in mare masura de clientii din strainatate, precum si de inchirierile efectuate de reprezentantii locali ai companiilor straine care desfasoara afaceri in Romania. “Numarul clientilor locali, desi in crestere de la an la an, nu reprezinta, in aceasta perioada, mai mult de 10% din total, insa ne asteptam la modificari ale acestei tendinte pe termen mediu si lung”, crede Andreea Tanase, sales promotions&marketing coordinator la AAA Autorent, care detine in Romania franciza Hertz, cea mai mare companie de profil din lume. In prezent, AAA Autorent opereaza o flota de 220 autovehicule, iar anul trecut a inregistrat o cifra de afaceri de trei milioane de euro.
Piata creste constant, cu toate ca tarifele practicate sunt ceva mai mari decat in alte tari. Principalul motiv este ca soselele noastre nu se pot compara cu cele din vestul Europei, iar asta duce la defectiuni frecvente ale masinilor si, implicit, la un cost de exploatare mai mare. Celelalte tin de cheltuieli legate de leasing, asigurari si diverse taxe. “Nu ne putem compara cu tarile vest-europene, unde cererile sunt incomparabil mai mari, flotele de asemenea, iar preturile autoturismelor nu sunt supuse taxelor si accizelor. Tarifele practicate de noi nu sunt mai mari ca in tarile vecine – ele sunt chiar mai mici decat in Ungaria, Bulgaria, Croatia, Austria”, explica Mirela Olariu, operations&marketing manager la Avis Romania.


Principala problema cu care se confrunta companiile de rent-a-car sunt furturile de masini. “Cu o garantie de 500 de euro, un client roman mi-a furat un Mercedes de 35.000 de euro. Legea nu ne protejeaza, companiile de asigurari nu ne dau banii, spunand ca ne-am lasat pacaliti, cu toate ca platim asigurari cu 50-100% mai mari, deoarece masinile sunt conduse de mai multi soferi, deci riscurile sunt mult mai mari”, relateaza Claudiu Cuclea, proprietarul firmei Carental. Infiintata in 2004, cu o investitie de cateva zeci de mii de euro, Carental are doar opt masini si a avut anul trecut o cifra de afaceri de 140.000 de euro. “Fata de 2004, s-a dublat numarul clientilor, dar si numarul firmelor de inchirieri. Au aparut multe firme mici, care pentru a atrage clientii ofera conditii mai lejere: lasa tarifele mai jos, renunta la garantie, inchiriaza fara limita de kilometri”, spune Claudiu Cuclea. Toate aceste conditii sunt insa in avantajul clientilor, al caror numar creste incet, dar constant. si care solicita masini din ce in ce mai scumpe. Ca sa se simta, macar o data in viata, ca Grace Kelly.