Piaţa de servicii de consultanţă financiară şi de manage­ment va creşte, în acest an, cu 15%, potrivit unor estimări. Personaje cunoscute din lumea businessului autohton au apelat deja la consilieri, de la care aşteaptă soluţii pentru depăşirea crizei.

Oamenii de afaceri locali au realizat că într-un context dificil în care se pune problema găsirii  unor strategii de supravieţuire nu se pot descurca singuri, aşa că apelează la firmele de consultanţă. „Atâta timp cât piaţa merge în derapaj, o  companie are nevoie de consultanţi pentru a-şi consolida imaginea şi pentru a-i valida deciziile“, explică Dan Ostahie, proprietarul Altex, motivul pentru care, anul acesta, a angajat o firmă de consultanţă. Ostahie speră că, pe baza sfaturilor pe care le va primi de la consilierii săi, va putea implementa un nou proiect IT şi îşi va restructura financiar compania.

Aura Cadiş, managing consultant la Horvath & Partners, descrie cazul unei alte companii care a apelat la serviciile firmei pe care o reprezintă. „Pierderile ajunseseră la zece milioane de euro. Com­pania livra marfa, dar partenerii de afaceri nu plăteau. Am schimbat întreaga po­li­tică comercială, implementând un sistem de indicatori de risc în evalua­rea clienţilor. Am reuşit să reducem pierderile la opt milioane de euro“, spune aceasta.

Consultanţa de management, pe val

Potrivit Aurei Cadiş, cererea de servicii de consultanţă de management a crescut, în 2009, faţă de anii precedenţi cu aproximativ 20%-25%. Piaţa de consultanţă cu toate componentele ei era evaluată, în 2008, la 460 de milioane de euro faţă de 340 de milioane de euro în 2007, în timp ce numărul jucătorilor din domeniu a depăşit 1.000. Piaţa, în ansamblul ei, ar putea creşte în acest an cu peste 15%. „Constatăm, astfel, un interes sporit din partea companiilor, mai ales a celor cu acţionari români“, spune şi George Mucibabici, preşedintele Deloitte România.

Cum se calculează onorariul

Taxa de consultanţă variază între 100 şi 300 de euro pe zi. „Sunt o serie de factori care influenţează onorariul, precum dimensiunea şi reputaţia firmei de consultanţă, durata şi complexitatea proiectului, aria geografică sau domeniile de competenţă solicitate de derularea unei misiuni“, explică Raluca Hău, manager al Asociaţiei Consultanţilor în Management. Nu doar deplasările în interesul clientului sunt taxate, ci şi convorbirile la telefon sau timpul petrecut pe e-mail în dialog cu acesta. Sunt însă şi oameni de afaceri mai sceptici, care preferă să se bazeze pe propriile lor instincte, considerând că nu au nevoie de sfaturi din partea unei terţe persoane. „Am lucrat cu diverşi consilieri, din România şi din străinătate, dar s-a dovedit că ceea ce mi-au oferit a fost invers proporţional cu ceea ce mă aşteptam să vină din partea lor“, motivează o­mul de afaceri Elan Schwartzenberg.

„Consilierul financiar m-a sfătuit să joc banii pe bursă şi i-am pierdut. Din colaborarea cu consultanţii, două din trei proiecte au reprezentat un pas greşit“, adaugă acesta. Florin Pogonaru, preşedintele AOAR, recomandă managerilor serviciile unui consilier, dar îi atenţionează ca, la alegerea acestuia, să ţină cont de specializarea şi backgroundul lui.

177-37934-09_georgemucibabici_c_38.jpgConstatăm un interes sporit pentru consultanţă din partea companiilor, mai ales a celor cu acţionari români.
George Mucibabici, preşedinte Deloitte România

Avantajele consilierii

Rapiditate Implementarea măsurilor şi op­timizarea se pot face şi într-o lună-două.
Know-how Consultanţii pot veni cu o experienţă disciplinară, locală şi in­ter­na­ţională.
Disciplină Termenele sunt respectate cu stricteţe. Pliere rapidă pe noile situaţii.
Economisire Asigură optimizarea resur­selor şi eficientizarea proceselor.

Ce spun consultanţii

177-37937-09_mariustudor_cc_38.jpgÎncredere Unul din lucrurile pe care pune accent Marius Tudor (foto), fondatorul firmei de consultanţă Oxygen Finance, în relaţia cu clienţii săi, este încrederea. Sfatul lui: „Clientul trebuie să te simtă aproape, să-i aloci timp, de aceea e indicată comunicarea zilnică.“ Din portofoliul companiei pe care o conduce fac parte Romstrade, Sarcom, Total Europebusiness etc. Oxygen Finance a înregistrat, în 2008, o cifră de afaceri de 4,8 milioane de euro, iar estimarea pentru 2009 este de şase milioane de euro.

177-37935-09_ileanaionescuensight_38.jpg
Cooperare
Ileana Ionescu (foto), manager al companiei Ensight Management Consulting, compară relaţia dintre client şi firma sa cu un „dans în doi“. Anul acesta, companiile au apelat la Ensight pentru reducerea costurilor, managementul trezoreriei, restructurarea şi transformarea afacerii. „Echipa alocată unui proiect îşi desfăşoară munca la sediul clientului, aşadar interacţiunea este strânsă, zilnică şi frecventă în cadrul unei zile“, spune Ionescu. Cifra de afaceri a Ensight Management a fost, în 2008, de 5,42 milioane de euro.

George Copos
Turism, imobiliare, producţie (Ana Holding)

Consiliat, de anul acesta, de către una din companiile din Big Four, pentru afacerile din domeniul turismului

177-37932-09_danostahie_c_38.jpg

 


Dan Ostahie

Retail electronice şi electrocasnice, imobiliare (Altex, Cometex)

Consiliat, din al doilea trimestru al anului, pe diferite proiecte, de KPMG, Roland Berger şi alţi consultanţi mai puţin cunoscuţi

177-37933-09_gabrielcarlig_c_38.jpg

 


Gabriel Cârlig

Industria textilă, retail (Jolidon)

Consiliat, începând cu anul acesta, de firma de consultanţă Ensight Management & Con­sulting

177-37936-09_marinicapotop_38.jpg

 


Marinică Potop

Producţie vopsele (Sarcom SA)

Consiliat, din anul 2008, de către compania Oxygen Finance, care i-a adus şi trei oferte de cumpărare

177-37931-09_alinburcea_38.jpg

 


Alin Burcea

Turism, imobiliare (Paralela 45)

Consiliat, încă de anul trecut, de către o companie de consultanţă de talie medie, pentru afacerea imobiliară