Capital: Sunteți o persoană care călătorește mult și are posibilitatea să discute cu mulți oameni de afaceri. Care credeți că este modificarea pe care criza a produs-o în viața de business?
A.S.R. P.: Până acum trei ani, banii se făceau prea ușor. Lumea pierduse cumva legătura cu realitatea. Criza ne-a readus cu picioarele pe pământ. La o întâlnire cu reprezentanții mediului de business din China, un prosper om de afaceri a declarat că oricine ar fi privit mersul economiei în ultimii 100 de ani și-ar fi dat seama că o criză era nu doar inevitabilă, ci chiar necesară pentru a repune lucrurile în ordine. Eu aș rezuma totul spunând: criza a subțiat oportunitățile pentru cei lipsiți de creativitate.

Capital: Cum se poate poziționa România într-o UE zguduită economic?
A.S.R. P.: România a punctat în UE luând la timp măsuri de stabilizare economică. S-a dovedit mai curajoasă și mai inspirată decât multe țări din Vest, iar aceste măsuri au făcut ca oamenii de afaceri români să aibă o mai mare credibilitate. Aș spune că este un moment în care România a fost și mai deșteaptă și mai harnică decât vestul UE.  

Capital: Asta înseamnă ca România beneficiază de niște oportunități într-un parcurs economic în UE pe termen lung?

A.S.R. P.: România beneficiază de mari oportunități, nu doar la nivelul UE, ci chiar în lume. Avem un motor agricol de putere mare, un potențial turistic deosebit, dar și multiple posibilități de dezvoltare a comerțului. Nu suntem nici pe departe lipsiți de cărți de joc care să ne ajute să facem față acestei crize economice, care nu a iertat pe nimeni. Românii ar trebui să fie mai curajoși și mai agresivi atunci când apar noi oportunități pentru promovarea produselor tradiționale românești.

Capital: Își poate folosi România oportunitățile și atuurile de care vorbiți pentru a câștiga economic?
A.S.R. P.: Sunt convins că România va ieși întărită din această criză economică și poate câștiga un loc mai bun în UE. În cadrul vizitei în China, le-am oferit gazdelor vin și miere produse în România. Calitatea produselor tradiționale românești este apreciată peste tot în lume. Noi exportăm deja în China soiuri de vin ca „Fetească Albă“, „Fetească Neagră“ sau „Busuioacă de Bohotin“. Această piață are un potențial de creștere substanțial. În cadrul vizitei, am avut discuții cu Bakery Supplies China și cu directorii Unilever și Danone din Shanghai, care au fost de acord că România ar putea oferi materie primă de calitate pieței chineze.

Capital: Dacă aceste piețe sunt deschise, ce lipsește pentru ca România să vândă?
A.S.R. P.: Ca să poți să vinzi ceva trebuie să crezi tu însuți în calitatea și competitivitatea produselor tale. Apoi trebuie să găsim o manieră mai convingătoare de prezentare a acestora. De exemplu, mierea noastră oferă un gust și o calitate superioare produselor sintetice care au invadat piețele internaționale. Pentru mine, anul trecut a fost unul plin din punctul de vedere al întâlnirilor pe care le-am avut cu membrii caselor regale, cu oameni de afaceri, dar și cu politicieni. De fiecare dată le-am oferit ceva tradițional românesc și le-am vorbit, cu mândrie, despre produse și branduri românești recunoscute atât pe plan național, cât și pe plan internațional.

Capital: Este nevoie de un efort suplimentar de comunicare din partea autorităților pentru exploatarea acestor piețe?
A.S.R. P.:  Discuțiile oficiale pe care le‑am purtat noi, la sfârșitul anului trecut, cu oficiali și reprezentanți ai mediului de afaceri chinez s-au plasat pe un teren încălzit datorită vizitei recente a Guvernului Român în China.  Am simțit acest lucru și, din punctul meu de vedere, România este în fața unor opțiuni strategice al căror moment a venit. Până acum era firesc să ne concentrăm asupra stabilizării economice acasă, dar având în vedere problemele economice din UE, este normal să ne uităm pe hartă și să găsim piețe noi, unde ne putem impune.

Capital: Dacă ar fi să rezumați două priorități economice ale României pentru 2012, care ar fi acelea?
A.S.R. P.: Agricultura și turismul. În plus, ar trebui ca România să aibă o gândire creativă pentru dezvoltarea unor rute comerciale externe. Membrii Familiei Regale, la rândul  lor, au datoria de a ajuta benevol, fără a vâna avantaje, la deschiderea unor rute comerciale pentru România. A face lobby pentru România este mult mai eficient și mai ușor când ambasadorii onorifici pe plan economic au în cartea de vizită o istorie, un bagaj de cunoștințe și contacte vechi, relații consolidate.
Este avantajul nostru că, spre exemplu, Prințesa Lia este recunoscută la nivelul diplomației chineze ca o figură importantă de la Casa Albă. Ea a vut un rol esențial în anii ’80, când președintele Jimmy Carter a stabilit o relație specială cu China. Acelaşi lucru îl poate face acum şi pentru România.