Aderarea la UE îi prinde pe oamenii de afaceri din România cu moralul foarte bun. Ei se numără printre cei mai optimişti dintre europeni. Totuşi, aderarea creează anumite spaime în rândul întreprinzătorilor, ei manifestând un optimism mai mic faţă de cel din urmă cu doi ani.

Un spot publicitar difuzat recent spune cu ironie că românii se numără printre popoarele cele mai pesimiste din lume. Autorii reclamei „vând“ în final şi „elixirul“ optimismului: o marcă de şampanie. Aderarea României la UE pare să fie, conform sondajelor, o astfel de licoare care te îmbată de optimism. Conform cercetării asociaţiei camerelor de comerţ europene, Eurochambres, optimismul în mediul de afaceri din România este de două ori mai mare decât cel înregistrat, în medie, în Uniunea Europeană. Astfel, 58,6% din respondenţii din ţara noastră cred că anul viitor afacerile vor merge mai bine, 29,3% cred că vor evolua la fel de bine ca în prezent şi numai 12% se aşteaptă la rezultate mai slabe decât în 2006. Numai în şase ţări (Bulgaria, Cipru, Danemarca, Lituania, Letonia şi Suedia) estimările întreprinzătorilor pentru anul viitor sunt mai pozitive decât cele ale românilor. Studiul a fost realizat pe 78.000 de firme de pe continent. Optimistă este şi conducerea Camerei de Comerţ a României. „Oportunităţile de afaceri din România sunt şi vor fi în creştere. Se vor majora în continuare veniturile populaţiei urbane, mai ales al păturii mijlocii a acesteia, ceea ce va conduce la creşterea consumului şi, deci, la creşterea afacerilor“, declară Victor Babiuc, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României.

Dar optimismul nu se regăseşte numai în România. Cercetarea Eurochambres arată că reprezentanţii companiilor de pe continent aşteaptă pentru anul viitor, în general, rezultate mai bune pe toate planurile: creşterea cifrei de afaceri, a cererii interne, a exporturilor, a investiţiilor şi a numărului de locuri de muncă nou create. Această conjunctură va ajuta firmele româneşti, care vor beneficia de mediul extern favorabil, pentru a-şi spori vânzările către UE, principala piaţă de export. În plus, firmele autohtone vor beneficia şi de continua dezvoltare a pieţei interne.

Sunt şi ţări care nu manifestă un optimism prea ridicat: Luxemburg (21%) şi Slovacia (22%). Este interesant de observat că în Polonia, Cehia şi Ungaria, trei ţări care au aderat la Uniunea Europeană în 2004, optimismul este temperat. În Polonia, numai 30% din respondenţi au declarat că se aşteaptă ca anul viitor să fie mai bun decât cel prezent, în timp ce 20% se aşteaptă să fie mai rău. În Cehia, procentajul optimiştilor este de 39,6%, iar cel al pesimiştilor de 17,4%. În Ungaria există cea mai mică încredere în evoluţia mediului de afaceri dintre toate statele UE. La Budapesta, cei care consideră că economia va merge mai prost sunt mai mulţi decât cei optimişti. Nivelul redus al optimismului din cele trei ţări poate fi explicat de intensificarea competiţiei pe aceste pieţe după aderarea la UE.

Totuşi, România este mai puţin optimistă decât în urmă cu doi ani. Dacă pentru 2005 aproape 65% din reprezentanţii firmelor aşteptau rezultate mai bune comparativ cu anul precedent, pentru anul 2007 procentajul acestora, deşi este foarte ridicat, a scăzut la 58,6%. În acelaşi timp, procentajul pesimiştilor a crescut de la 4,9% la 12,1%, indicând faptul că multe societăţi care nu au un management suficient de bun se aşteaptă să intre în declin după aderare, datorită intensificării competiţiei de pe piaţa autohtonă.
„Mă aştept în 2007 la o creştere a calităţii managementului societăţilor comerciale româneşti şi a productivităţii muncii. Conducerile firmelor vor fi nevoite să apeleze la modernizarea utilajelor şi a echipamentelor, dar şi la calificarea suplimentară a forţei de muncă“, conchide Victor Babiuc.
Cu siguranţă, oamenii de afaceri români vor bea şampanie la cumpăna dintre ani (ca tot omul!), dar îşi vor păstra atât luciditatea, cât şi temerile faţă de confruntarea cu firmele europene ce îşi vor spori prezenţa pe piaţa autohtonă.  

LETONII SUNT CEI MAI OPTIMIŞTI

Pentru 2007, aproape 77% din firmele din Letonia se aşteaptă ca mediul de afaceri să evolueze mai bine decât în 2006. Oamenii de afaceri din România se menţin printre cei mai optimişti din Europa, deşi, în ultimii doi ani, în ţara noastră, optimismul s-a mai temperat.

16-713-15conjunctura52.jpg

BULGARII FAC ANGAJĂRI

Aproape 40% dint companiile româneşti consideră că vor majora numărul de angajaţi în 2007 faţă de 2006. În acelaşi timp, 25% din firmele din ţara noastră apreciază că îşi vor micşora numărul angajaţilor. Pe piaţa muncii din Bulgaria, optimismul este mai ridicat decât la noi.

16-714-2.jpg