continua si in acest an seria programelor dedicate tinerilor. Programele fac parte din strategia JA „Acces la succes”, prin care se urmareste extinderea accesului tinerilor la sistemele de educatie economica si antreprenoriala realizate in parteneriat cu comunitatea de afaceri.Etica – cea mai buna eticheta in afaceri. Programul, realizat in parteneriat cu Coca-Cola Romania, este destinat tuturor studentilor din invatamantul universitar romanesc si isi propune sa formeze tinerii ca viitori parteneri de afaceri, angajati sau clienti, prin prezentarea eticii ca fiind cea mai buna practica de afaceri. Programul incurajeaza totodata dezvoltarea si aplicarea standardelor si practicilor de etica in functionarea economiei de piata romanesti. Programul se va desfasura pe baza unor studii de caz, abordand diverse subiecte: Politici si practici de resurse umane, Aplicarea eticii la locul de munca; Standarde in relatiile cu clientii; Etica in relatiile cu furnizorii; Competitia si conflictul de interese; Actiuni in sprijinul comunitatii; Probleme de mediu; Solutionarea unor dileme etice. Programul este gandit astfel incat sa ofere studentilor posibilitatea de a interactiona, a discuta si a analiza dileme etice si de a ii ajuta sa isi largeasca orizonturile prin dobandirea unei perspective globale asupra eticii si prin intelegerea aspectelor multiculturale. Programul utilizeaza metode de invatare activa („learning by doing”)care presupun prezenta la cursuri, pe langa profesori, a mentorilor pentru studenti, a oamenilor de afaceri si a consultantilor voluntari. Grupele de studenti vor primi diferite studii de caz pentru a le discuta si a le analiza. Fiecare grupa de studenti va urma programa creata de catre Junior Achievement Romania si Ethics Resource Center din Washington, DC. Un curs va analiza o dilema etica diseminand posibilele implicatii la toate nivelele structurii organizationale. In cadrul cursurilor studentii vor avea posibilitatea sa isi analizeze propriile seturi de valori. Beneficiind de parteneriatul cu Coca-Cola Romania, programul va include si o serie de opt prezentari, sustinute de top manageri din cadrul companiei, in universitatile din tara in care programul de etica in afaceri va fi implementat. Programul „Etica – cea mai buna eticheta in afaceri” include si o parte competitionala, menita sa incurajeze spiritul de echipa, dar si sa evalueze cunostintele acumulate de studenti pe parcursul programului. Concursul incepe in al doilea semestru al anului universitar 2004 si va consta in sase studii de caz (cate trei pe parcursul unei luni calendaristice) care vor fi propuse spre dezbatere „on-line”. Finala concursului se va desfasura in luna mai 2004, la Predeal. Premiul I va fi o bursa ” Junior Achiver”, acordata de Coca-Cola Romania, constand in participarea castigatorului la Conferinta de Leadership USA, in august 2004. Sa fii lider si manager pentru o zi. Programul, sustinut financiar de Connex Romania, isi propune sa invete noua generatie sa inteleaga mersul afacerilor si mecanismele economiei de piata, sa-si dezvolte aptitudini, cunostinte si abilitati pentru a se implica mai mult in proiectele comunitatii si pentru a-si dezvolta spiritul profesional si civic. Programul este gandit astfel incat sa ofere tinerilor posibilitatea de a interactiona, a discuta si a analiza, folosirea metodelor de invatare activa si a specialistilor in domeniul afacerilor fiind uzuale. Componentele programului se intrepatrund pentru a lega eficient obiectivele educationale cu cerintele pietei: un modul teoretic, un modul practic de management de proiect, o competitie de proiecte, un eveniment de implicare a tinerei generatii in activitatea de management si leadership a comunitatii. Cu ajutorul unui consultant sau voluntar, elevii vor identifica principalele caracteristici ale unui lider, vor studia elemente ale economiei locale si vor identifica posibile elemente de dezvoltare locala, vor face voluntariat si isi vor exersa aptitudinile de lider in derularea unor proiecte scolare sau comunitare. Elevii si studentii vor lucra indrumati de profesor si optional de un voluntar sau de liderul comunitatii locale implicate in proiect. In desfasurarea acestor proiecte sunt implicate diverse activitati: discutii libere, simulari, studii de caz, proiectii video, activitati creative, teste si chestionare, lucrul in echipa si asumarea a diferite roluri in cadrul echipei. Programul include si o parte competitionala, menita sa incurajeze spiritul de echipa, dar si sa evalueze cunostintele acumulate de tineri pe parcursul programului. Concursul incepe in al doilea semestru al anului scolar 2004 si va consta in abordarea unui proiect al comunitatii de la idee la actiune. Finala concursului se va desfasura in luna mai 2004, la Predeal. Premiul I este o bursa Connex „Junior Achiver”, la conferinta CANJAC, Canada, august 2004. Programul mai cuprinde si evenimentul „Manager pentru o zi!”. Desfasurat pe parcursul unei zile normale de lucru intr-o institutie sau companie, evenimentul va introduce 30 de studenti in viata reala a modelelor lor profesionale si de lideri. Pentru o zi, ei vor fi „umbra” unei personalitati marcante a vietii publice si economice din Romania, transpunandu-se in idealul lor profesional. La decizia companiei/institutiei, participantii vor putea sta pe parcursul intregii zile cu managerul-liderul companiei/institu-tiei, pentru a avea posibilitatea de a-si forma o imagine completa asupra atributiilor zilnice presupuse de ocuparea unei astfel de pozitii. La sfarsitul zilei de lucru, studentii impreuna cu „partenerii lor” vor participa la o receptie. Va fi vizionata caseta video a zilei, inregistrata in diferite locatii unde au fost repartizati, si vor prezenta audientei si mass-mediei opinii si concluzii asupra experientei acumulate pe parcursul desfasurarii proiectului.Cei buni reusesc. Junior Achievement Romania deruleaza, in parteneriat cu Compania de Bere Romania, un program educational de marketing si vanzari, adresat studentilor din centrele universitare din Cluj-Napoca, Timisoara si Galati. Cursul este un „laborator” economic si de afaceri care da o semnificatie concreta multor principii teoretice legate de infiintarea, functionarea si succesul unei companii. Studentii lucreaza impreuna pentru a aplica aceste principii, rezolvand probleme reale care pot aparea in desfasurarea activitatii intr-o companie. De-a lungul cursului, studentilor li se prezinta exemple si modele de activitati desfasurate de angajati intr-o companie, dar si modalitati de dezvoltare a abilitatilor necesare, prin care o companie poate fi transformata intr-o activitate fezabila si profitabila. Programul utilizeaza metode de invatare activa. Acestea presupun un numar mare de exemple si studii de caz, lucrul in echipe pe proiecte concrete, cu o anumita tema, precum si prezenta la cursuri, pe langa profesori, a mentorilor pentru studenti. Programul include si o serie de prezentari sustinute de top manageri din cadrul Companiei de Bere Romania.Programul se va finaliza cu o parte competitionala, menita sa incurajeze spiritul de echipa, dar si sa evalueze informatiile acumulate de studenti. Echipe formate din cate trei studenti, vor participa la concursul cu tema „Un plan de marketing -de la strategie la evaluare”, prin care vor fi apreciate cele mai viabile si inovatoare strategii de marketing realizate de studenti. Concursul se va desfasura in perioada aprilie – mai 2004. Echipa castigatoare din fiecare centru universitar va beneficia de un stagiu platit de o luna in filialele Companiei de Bere Romania din Cluj-Napoca, Timisoara si Buzau, unde isi vor putea imbunatati si pune in aplicare cunostintele acumulate in cadrul acestui curs. Zapp ofera sanse de angajare absolventilorMai multi tineri absolventi din institutii de invatamant superior au participat in perioada septembrie 2003 – martie 2004 la un program de instruire organizat de Zapp. La sfarsitul programului au fost angajati in cadrul companiei Zapp, in departamentul de vanzari directe, cinci din cei noua tineri admisi in program. Acestia au fost selectati la inceput pe baza CV-urilor si a interviurilor realizate de catre specialistii in resurse umane de la Zapp, impreuna cu managementul departamentului de vanzari directe.rnSuccesul primei selectii a determinat managementul companiei sa considere acest program ca unul pe termen lung. In mai urmeaza o noua selectie, pentru alti zece potentiali angajati Zapp, care vor urma acelasi program, structurat in sarcini specifice activitatii de vanzari directe: cursuri de prospectare, telesales, aftersales, tehnice, dezvoltare de cont. rnUrmatoarea selectie va incepe in luna iunie, astfel incat in†iulie toti cei selectati sa-si poata incepe activitatea.rnProgramul dureaza sase luni, cate opt ore in fiecare zi (program normal de lucru) si se tin la sediile companiei Zapp. Ele sunt sustinute de specialistii Zapp†din departamentul de vanzari directe si echipa de instruire a companiei (membri ai departamentului de resurse umane).rnPremiul Rehau se acorda acum si in RomaniarnCompania Rehau a fost constituita in 1948 in Rehau/Bavaria, fiind o intreprindere de familie. Astazi, compania este activa in peste cincizeci de tari din intreaga lume.rnIn anul 2003 Rehau a lansat pentru a patra oara in spatiul lingvistic german un premiu pentru lucrari in domeniul economiei intreprinderilor. In 2004 premiul Rehau va fi acordat pentru prima oara si in Romania. Valoarea premiului se ridica la 3.000 de euro. Juriul are dreptul de a imparti valoarea premiului pentru cele mai bune lucrari.rnConcursul este deschis absolventilor facultatilor si universitatilor romanesti selectate, ale caror lucrari de absolvire (lucrari de diploma, de licenta sau doctorat) au fost acceptate de catre institutiile de invatamant superior cu calificative foarte bune in anii 2003 si 2004. Lucrarile vor fi redactate in limba germana sau limba engleza. rnLucrarile stiintifice pot trata diferite aspecte ale intreprinderilor economice industriale active pe plan international. rnDomeniile care pot fi abordate vizeaza:rn
rn• stiinta organizarii rn
rn• stiinta gestionarii personalului rn
rn• marketing, rn
rn• stiinta conducerii intreprinderilor rn
rn• informatica economicarn
rn• tehnica financiara si de calculrn
rn• stiinta intreprinderilor industriale etc. rn
rnSunt acceptate atat lucrari de cercetare teoretice, cat si empirice (sondaje, interviuri ale expertilor, studii de caz etc.).rn
rn
rnTermenul de inscriere in aceste programe este pana la data de 26 aprilie. Organizatorii precizeaza ca exista posibilitatea primirii materialelor „on line” si a participarii la program si in lunile urmatoare: mai si iunie. rnIn plus, pentru tinerii care doresc sa participe la programe de acest tip si nu reusesc in timpul anului scolar, Junior Achievement Romania organizeaza trei scoli de vara:rn1. iulie: „Student Company-Summer School”, la Predeal, pentru studenti; rn2. august: „Student Company-Summer School”, la Predeal, pentru elevii de liceu; rn3. 8-14 august: scoala „Economics for Leaders” (sustinuta financiar de Citigroup Foundation si General Electric Foundation), la Cheile Gradistei, pentru tinerii profesori de economie.rnInformatii suplimentare despre aceste programe se pot obtine la: rnTel.: 312.31.94/312.60.43, site: www.jar.ro rne-mail la jaromania@kappa.ro,.rn
rn
rnCandidatii trebuie sa fie absolventi ai unei institutii de invatamant superior sau studenti in an terminal, astfel incat imediat dupa obtinerea licentei sa-si inceapa activitatea in cadrul companiei. Orice candidat trebuie sa aiba abilitati de comunicare foarte bune (in limba romana si engleza), abilitati de negociere si competente tehnice.rnInformatii suplimentare despre acest program se pot obtine accesand rnsite-ul student@zapp.rorn
rn
rnREHAU tine cont si de CV-ul candidatilorrnrnTermenul de predare (depunere) rna lucrarilor este 31 iulie 2004 (data postei). Decizia juriului va fi comunicata participantilor pana in 29 octombrie 2004. Festivitatea de acordare a premiilor se va desfasura in 12 noiembrie 2004 la Sibiu.rnrnDocumentele necesare :rn
rn• doua exemplare ale lucrarii stiintifice in limba germana sau engleza, inclusiv doua rezumate;rn
rn• minimum o apreciere a profesorului indrumator;rn
rn• CV-ul in forma tabelara;rn
rn• declaratie scrisa, conform careia lucrarea nu este premiata in afara facultatii/universitatii respective.rn
rnLucrarile de cercetare vor fi predate de autori la adresa: Lector Dr. Mihaela Dragan, Universitatea „Babes-Bolyai”, Facultatea de stiinte Economice, Catedra de Tehnologie-MerceologiernStr. Teodor Mihaly 58-60, 400591 Cluj-Napoca