Sumele alocate promovării online de companiile vest-europene se vor dubla în următorii şase ani, ajungând la 16 miliarde de euro
Specialiştii în marketing cred că, în ziua de azi, este tot mai greu să „ţinteşti“ consumatorii prin metode tradiţionale, în special pe cei tineri. Din această cauză, bugetele alocate pentru marketingul pe internet în Europa de Vest vor creşte anual cu 15% până în 2012.
Conform unui studiu publicat recent de firma americană Forrester Research, europenii din statele cele mai dezvoltate navighează pe internet în medie 14,3 ore pe săptămână, în timp ce bugetul de timp alocat vizionării programelor TV este de 11,3 ore. În acelaşi timp, 36% dintre internauţi spun că se uită la televizor mai puţin tocmai pentru că alocă mult timp navigării pe internet.
Aceste schimbări ale comportamentului consumatorilor au pus pe gânduri oamenii de marketing, care au înţeles că internetul este un instrument foarte eficient pentru atragerea, păstrarea şi loializarea clienţilor. Din această cauză, companiile îşi vor dubla sumele alocate acestui mediu de comunicare în următorii cinci ani. „Bugetele de marketing online vor creşte în primul rând pentru a ţinti mai bine populaţia tot mai numeroasă care intră pe internet şi care foloseşte acest mediu pentru fundamentarea a tot mai multe decizii“, consideră Rebecca Jennings, analist Forrester Research.
Potrivit prognozelor Forrester, bugetele alocate pentru marketingul online de către companiile vest-europene vor creşte de la 7,5 miliarde de euro, în 2006, la peste 16 miliarde de euro, în 2012. Majorarea nu va fi numai în cifre absolute, ci şi în termeni relativi: dacă anul trecut în aceste ţări se cheltuia online numai 9% din bugetul total de marketing al firmelor, în 2012 ponderea va ajunge la 18%.
Tendinţa aceasta începe să se facă simţită şi în România, unde ritmul de creştere este mai ridicat decât în ţările vestice, datorită pornirii de la un nivel mic de dezvoltare al pieţei. „Suntem în faza în care au început să intre şi la noi bani spre această zonă. Avem companii multinaţionale care au început să mute o bună parte din comunicare către acest mediu“, spune Andrei Georgescu, managing partner la White Image. Georgescu estimează valoarea bugetului alocat pentru marketing online în ţara noastră la numai nouă milioane de euro.
În România, accesul la internet al populaţiei tinere din mediul urban, cu vârstă de până la 40 de ani, a ajuns la un nivel ridicat. „Publicul va creşte de la an la an, costurile de marketing sunt încă mici, şi beneficiile sunt clare. În plus, creşte numărul orelor petrecute pe internet, iar deciziile de cumpărare se bazează din ce în ce mai mult pe o cercetare prealabilă, uneori destul de detaliată, pe internet a pieţei. Orice firmă care ocoleşte acest mediu se autolimitează din start“, spune Vladimir Oane, director general al firmei de marketing online Metromind.
Acest trend a fost observat încă de acum câţiva ani de profesorii de la Academia de Ştiinţe Economice din Bucureşti. Instituţia a decis să ofere cursuri de marketing online încă de acum trei ani, iar în prezent are şi un program de master în acest domeniu. „ASE a decis să ofere un program de master în marketing online pentru că piaţa solicită specialişti în acest domeniu. Există o cerere mare pentru care noi trebuie să oferim soluţii“, spune prof. univ. dr. Gheorghe Orzan, directorul programului de master. „Orice firmă va avea activităţi şi strategii online, pe lângă activităţile tradiţionale. Cine nu este prezent în acest mediu nu are niciun fel de viitor“, adaugă Orzan. În prezent, mai mult de jumătate din cursanţii acestui master lucrează deja în firme care au activităţi şi strategii de marketing pe internet. „Pe măsură ce directorii de marketing din companii vor fi înlocuiţi de tineri care au trăit în capitalism, internetul va căpăta importanţă“, consideră Vladimir Oane.
Deşi în România cea mai mare parte a bugetului de marketing online este cheltuită pe reclame sub formă de bannere, tendinţa la nivel european este diferită. Companiile vest-europene vor cheltui în acest an 4,5 miliarde de euro, adică 50% din buget, pentru acţiunile de marketing prin motoarele de căutare. Bugetul alocat publicităţii prin bannere în Europa de Vest este de trei miliarde de euro, iar cel pentru marketing prin email, de 1,3 miliarde de euro.
Internetul bate televiziunea
«În prezent, investiţia în instrumentele de promovare pe care le oferă internetul este net favorabilă investiţiei în promovarea prin mijloacele clasice: presă scrisă, televiziune, outdoor.»
Vladimir Oane, director general Metromind
Englezii au cel mai mare buget
Buget Cel mai mare buget alocat în acest an pentru marketingul online îl au firmele din Marea Britanie (3,8 miliarde de euro). În această ţară, în următorii cinci ani, bugetele vor creşte cu peste 42%. În România, jucătorii din piaţă estimează că în 2007 se vor cheltui 9 milioane de euro.
Au pornit motoarele… de cautare
CreŞtere În statele din Europa de Vest, bugetul alocat pentru marketing online în 2012 va fi de peste două ori mai mare faţă de bugetul de anul trecut şi va atinge 16 miliarde de euro. Din această sumă, 8,14 miliarde de euro vor fi cheltuite pentru marketingul prin motoarele de căutare.