Numarul cardurilor a crescut considerabil in numai doi ani de zile. In 1999 existau in Romania doar 400.000, iar astazi sunt folosite peste 1,8 milioane de carduri de plata, emise de patru banci romanesti."Avantajele unei structuri bancare bine puse la punct sunt serviciile specializate, costurile de procesare scazute, precum si o mai buna monitorizare a fraudelor", spune John Chrissoveloni, director general PayNet. El afirma ca bancile au un real interes in dezvoltarea acestei structuri, pentru
Numarul cardurilor a crescut considerabil in numai doi ani de zile. In 1999 existau in Romania doar 400.000, iar astazi sunt folosite peste 1,8 milioane de carduri de plata, emise de patru banci romanesti.
„Avantajele unei structuri bancare bine puse la punct sunt serviciile specializate, costurile de procesare scazute, precum si o mai buna monitorizare a fraudelor”, spune John Chrissoveloni, director general PayNet. El afirma ca bancile au un real interes in dezvoltarea acestei structuri, pentru ca toate atributiile bancii ce tin de emiterea, monitorizarea si rezolvarea problemelor legate de utilizarea cardurilor trec in responsabilitatea procesorului. Chrissoveloni spune ca, datorita certificarii VISA si Europay, orice client care doreste sa demareze un program de carduri reduce considerabil timpul si costurile necesare pentru certificare. „PayNet este conceput ca un centru de procesare eficient din punctul de vedere al costurilor pe tranzactie, dar si al calitatii. Cu cat numarul bancilor client este mai mare, implicit volumul procesarilor creste”, spune Chrissoveloni.
PayNet a fost infiintat in 1999, dar activitatile legate de instalarea echipamentului si obtinerea certificarilor au demarat la jumatatea anului 2000. „Investitia PayNet depaseste doua milioane de dolari, iar activitatea centrului se desfasoara conform normelor de securitate Visa si Europay/Mastercard”, afirma Chrissoveloni. El spune ca aceasta suma investita provine de la principalul actionar al centrului de procesare, care este Comercial Capital Group, unul dintre cele mai mari fonduri de investitii din Grecia. „Acest fond de investitii, ce are o valoare investita 300 de milioane de dolari in afaceri plasate in Europa Centrala si de Est, reprezinta o baza serioasa de capital pentru PayNet”, completeaza directorul. El sustine ca, in cazul PayNet, banii au fost folositi pentru punerea in functiune a unui sistem care suporta procesarea unui numar de 400.000 de carduri.
Procesatorii vor sa-i convinga pe bancheri
Directorul general PayNet afirma ca centrul de procesare pe care il conduce actioneaza pe piata ca un centru independent de procesare, care ofera bancilor servicii de personalizare si emitere de carduri, PIN management, transmiterea si decontarea tranzactiilor, monitorizarea si raportarea fraudelor. „PayNet este prima companie independenta din Romania care proceseaza carduri sub sigla VISA”, subliniaza Chrissoveloni. El adauga ca pentru a promova si a mentine standardele de calitate, compania se bucura de consultanta unor profesionisti din Grecia, Rusia si Belgia. „Personalul nostru a urmat cursuri de perfectionare in tara si in strainatate”, completeaza Chrissoveloni.
Clientii financiari ai PayNet sunt Piraeus Bank Romania, Volksbank si Comercial Bank of Greece Romania, iar cei nonfinanciari sunt Hilton si Marriot. O alta tinta sunt marile companii, directorul PayNet afirmand ca sunt procesate si carduri de fidelitate. „Este de dorit ca in Romania sa fie implementata ideea de carduri de fidelitate, la fel ca peste tot in lume”, sustine Chrissoveloni.
Serviciul de producere si personalizare de carduri (3.000 pe zi), oferit bancilor de PayNet, se face intr-o zona de maxima securitate, conform normelor VISA si Europay. De asemenea, PIN-ul cardului este generat prin folosirea unor module speciale de securitate. Informatiile referitoare la clientii pentru care au fost emise carduri sunt pastrate intr-o baza de date de mare capacitate, acestia avand acces la informatii despre cont. Serviciul de autorizari on-line permite bancii sa comunice cu organizatiile internationale de carduri, tranzactiile efectuate fiind autorizate numai dupa verificarea soldului disponibil.
PayNet monitorizeaza activitatea posesorilor de card in conformitate cu parametrii specificati de banca si raporteaza fraudele catre cele doua organizatii de carduri FRS (Fraude Reporting System) si SAFE (Safe Card).
Prin intermediul serviciilor de ATM Managment (automatic teller machine) se realizeaza monitorizarea retragerilor de numerar si a transferurilor intre conturi. De asemenea, se pot face plati, se poate depune numerar sau se poate schimba PIN-ul.
Reprezentantul Comercial Capital Group Greece, John Chrissoveloni, este de parere ca in piata procesarii de carduri nu exista inca o reala competitie.
La Rom Card au cotizat cinci mari banci
Directorul General al centrului de procesare Rom Card, Marin Mitroi, este de parere ca pentru a infiinta un centru de procesare de carduri este necesar sprijinul financiar al mai multor banci. Activitatea companiei este axata pe procesare de carduri si pe alte „functiuni conexe”, care sunt asigurate de cei 26 de informaticieni specializati.
Lunar, prin Rom Card sunt procesate peste 700.000 de tranzactii ale unor banci romanesti si internationale. Functia de swiching, oferita bancilor de centrul de procesare Rom Card, asigura rutarea tranzactiilor intre banci. „Daca un card este accesat la bancomatul de la BCR si nu este emis de aceasta banca, tranzactia este rutata prin Rom Card”, explica Mitroi. Costul unei tranzactii rutate prin Rom Card se ridica, conform sistemelor de plata Visa si Europay, la 1 cent. De asemenea, 7.000 de comercianti pot cere Rom Card-ului autorizare on-line, 24 de ore din 24, si pot efectua tranzactii in vederea decontarii. O autorizare efectuata de Rom Card costa 30 de centi. Un alt serviciu oferit bancilor este cel de payment, evidentierea pe comercianti a tranzactiilor pe banci. Un serviciu important asigurat de Rom Card este cel antifrauda. „Rom Card poseda o baza de date in care sunt notati clientii rau-platnici sau cei suspecti de fraude. Aceasta baza de date nu este accesibila oricui, din motive de securitate”, mai spune Mitroi. Serviciul de monitorizare si prevenire a fraudei este oferit de Rom Card unor banci din tara si din Republica Moldova.
Marin Mitroi este de parere ca pentru ca un centru de procesare sa functioneze la parametrii impusi de certificatori si pentru a fi usurat modul de procesare, este nevoie de implicarea unor organisme financiare stabile.
Rom Card are un capital de un milion de dolari
La crearea Rom Card cheltuielile au fost impartite intre cinci banci din Romania: BCR, Banca Agricola, Banca Tiriac, BRD si Bancorex.
Aportul de capital a fost de 20% pentru fiecare banca, investitiile initiale ridicandu-se la suma de 200.000 de dolari.
La vremea cand a fost infiintat Rom Card, in martie 1994, fiecare banca a contribuit cu 40.000 de dolari si 10 milioane de lei.
Servicii oferite de Pay net
Pay Net asigura procesarea si transmiterea datelor de decontare ale tranzactiilor efectuate cu carduri:
prezentari si refuzuri la plata
solicitari ale chitantelor
colectarea de fonduri
taxe, conversia valutelor
tranzactii efectuate cu carduri VISA si Europay la comerciantii speciali.