politicianul sa arate cat mai bine. Sa fie credibil, sa-i convinga pe oameni sa iasa din case si sa-i dea votul. Candidatii cu bani multi isi angajeaza, in acest scop, consultanti celebri, din strainatate. Bugetele ceva mai limitate ii fac pe altii sa se multumeasca cu expertii autohtoni, care de care mai diversi. Cat despre outsideri, acestia se bazeaza pe membrii de partid, pe prieteni, pe familie. Specialistii spun ca aceste diferente au inceput sa se vada din ce in ce mai clar. „Basescu e cel mai bun consultant al echipei noastre”
O echipa din care fac parte nume mari incearca sa-i convinga pe bucuresteni ca Traian Basescu merita inca un mandat ca primar general. De partea de politica pura, dar si de unele probleme organizatorice, se ocupa staff-ul politic, in principal Vasile Blaga si Adrian Videanu. De partea de creatie, respectiv conceperea afiselor si spoturilor, e responsabila agentia de publicitate GMP Advertising, a lui Felix Tataru. Iar poate cea mai apropiata de notiunea de consultant este Adriana Saftoiu (foto), directoarea biroului de presa al PD, care acum se ocupa de partea de PR media a campaniei. „De fapt, cel mai bun consultant al echipei noastre este chiar Traian Basescu. Nu cred ca exista cineva care sa poata spuna: eu l-am invatat pe Basescu sa fie asa”, spune ea.Adriana Saftoiu afirma ca principalele atuuri ale sefului sau sunt simtul umorului, simtul deosebit al limbii romane si prezenta de spirit in situatiile de criza: „Cred ca Traian Basescu este al doilea om politic adevarat”. Puncte dificile din perspectiva unui consilier de imagine? „Este previzibil de imprevizibil si, spre deosebire de alti politicieni, care sunt invatati ce sa spuna, el trebuie invatat ce sa nu spuna”, spune ea.

„Cum sa vinzi idei si oameni?”
Andrei Stoiciu (foto), cel care i-a oferit candidatului PRM Dumitru Dragomir punctul de plecare al campaniei sale, respectiv o analiza privind asteptarile bucurestenilor, si-a luat licenta si masterul in Canada, doctoratul la Paris si a lucrat ca profesor si consultant in domeniul politic si administrativ in Canada, Franta si Europa de Est. O parte din secretele sale au fost dezvaluite intr-o carte, „Comunicarea politica – cum se vand idei si oameni”, aparuta la Bucuresti.”Am lucrat cu toate partidele politice din Romania, in toate campaniile din 1996 pana acum, si cu zeci de oameni politici”, povesteste Stoiciu despre experienta sa in domeniul electoral. Serviciile oferite variaza de la caz la caz: „Domeniul meu de expertiza este organizarea campaniilor de comunicare publica, adica acele campanii care vizeaza cel putin un milion de oameni si care nu vand un produs material. La minim, consilierea analitica inseamna cercetare si documentare si vorbim aici de costuri intre 5.000 si 10.000 de euro”. Suma poate creste pe masura ce cresc pretentiile clientilor. In opinia lui Andrei Stoiciu, tarifele sale „sunt moderate pentru calitatea serviciilor oferite”.

La imaginea lui Geoana lucreaza un economist, un ziarist si un avocat
Echipa de campanie a lui Mircea Geoana, formata din Irina Zidaru, Ana Birchall si Cosmin Dobran, lucreaza pe baza de voluntariat, dupa cum ne informeaza staff-ul candidatului PSD. Cosmin Dobran este de profesie economist. A lucrat in sectorul privat in activitatea de comert exterior si ca diplomat la Ministerul Afacerilor Externe (MAE), fiind implicat in diverse proiecte care vizeaza cresterea dialogului public – privat si procesul de dezvoltare economica din Romania. Irina Zidaru a fost ziarist pana in 2002, cand s-a alaturat echipei de consilieri ai ministrului de externe. Este licentiata in stiintele comunicarii si a gestionat aspectele de comunicare in multe situatii sensibile din ultimii doi ani in cadrul MAE. Ana Birchall este avocat, licentiata in stiinte juridice. A devenit membru al Baroului Bucuresti in 1998, in acelasi an fiind acceptata pentru studii de master in drept la Yale. Cat despre datele referitoare la strategia de campanie si buget, Mircea Geoana se abtine sa comenteze.

Monica Tatoiu nu vrea sa se Inconjoare de oameni slabi profesional
De campania electorala a Monicai Tatoiu se ocupa la modul general Departamentul de imagine al PUR. Spoturile TV, afisele electorale, participarile la diverse actiuni sau emisiuni televizate sunt realizate si stabilite conform strategiei generale a campaniei PUR, care poarta semnatura expertului american Dick Morris. Bugetul stabilit pentru campania Monicai Tatoiu se ridica la doua miliarde de lei, aproape 60.000 de dolari. Insa oamenii care sunt ceas de ceas alaturi de candidata nu apartin partidului, ci sunt angajati personal de Monica Tatoiu. Cel mai important consilier pentru candidata PUR este Val Voiculescu (foto), de profesie ziarist si jurist, omul care o sfatuieste de la tinuta pe care trebuie sa o adopte in diverse situatii pana la felul discursurilor politice. ” Partidul se ocupa de strategia generala, iar noi, consilierii personali, cu tactica”, ne spune Val Voiculescu. Pentru Monica Tatoiu foarte important este sa aiba in jurul sau oameni care sa nu fie „yesman”, de aceea nu prefera sa lucreze pentru imaginea ei in aceasta campanie cu o firma specializata. „Cel mai mare pericol pentru un lider este sa se inconjoare de oameni slabi. Acest lucru inseamna pe termen lung implozie”, crede Monica Tatoiu. Primele sfaturi pe care le-a primit candidata PUR a fost sa nu mai dea din maini atunci cand tine un discurs, tic pe care l-a capatat inca din perioada in care preda matematica (profesia ei de baza), in special atunci cand ii invata pe elevi sa vada in spatiu, dupa cum sustine Monica Tatoiu. Din agenda Monicai Tatoiu nu lipsesc lectiile de istorie, de politologie, despre miscarea feminista si despre Bucurestiul de alta data. „Trebuie sa stii sa iti asumi lipsa de cunostinte in anumite directii. O functie de conducere te obliga sa ai capacitatea sa-ti angajezi oameni extrem de buni in domenii in care tu esti slab”, este de parere Monica Tatoiu, considerand ca Val Voiculescu este un foarte bun profesor. El spune despre Monica Tatoiu ca „are agitatia unui boxer si tenacitatea unui buldog”, comparatie care nu o deranjeaza nicidecum pe candidata, amandoi fiind mari iubitori de caini.

Campanie fara staff electoral
Mugur Ciuvica (foto), candidatul Aliantei Populare (AP), nu a apelat la o firma specializata pentru aceasta campanie. Consultanti ii sunt proprii colegi din partid, plus doi voluntari – prieteni ai sai – care se ocupa de realizarea pliantelor si a afiselor electorale. „Nu avem un contract cu o firma de publicitate. Nu numai din cauza costurilor foarte mari pe care le implica un asemenea contract, dar cand angajezi o echipa de publicitate care nu are legatura cu politica si cu partidul te trateaza ca pe un detergent si atunci pierzi”, crede Mugur Ciuvica. Nici bugetul de campanie nu este unul impresionant. 500 de milioane de lei este suma stabilita initial, iar in caz de nevoie bugetul va fi suplimentat, dupa cum ne-a informat candidatul AP.Pentru ca nu si-a propus sa-si modifice imaginea, tinand la principiul – „asta sunt, asa ma promovez”, Mugur Ciuvica nu are o strategie extraordinara in aceasta campanie. „Nu sunt o persoana comunicativa si nici foarte vesela. asta sunt si nu-mi voi desena un zambet”. Mizeaza insa pe faptul ca lumea il percepe, dupa cum considera chiar el, ca pe un om care spune intotdeauna adevarul. Mesajul pe care vrea sa-l transmita este unul singur, si anume: „coruptia din administratie este principala cauza a problemelor Bucurestiului”.