Bugetele alocate pentru acest tip de promovare se pot reduce la jumatate comparativ cu publicitatea traditionala




Atunci cand oferi ceva, poti sa primesti altceva in schimb. Acesta este mesajul pe care produsele promotionale il transmit de peste 125 de ani.



Numeroasele avantaje pe care promovarea prin intermediul materialelor promotionale le ofera sunt deja binecunoscute, de aceea ele sunt luate in calcul de aproape toate strategiile de marketing. Exista, insa, anumite momente in care este recomandat ca reprezentantii companiilor sa aleaga o astfel de metoda de promovare?




“Aceasta modalitate de comunicare apare din necesitatea de a transmite mesajul printr-un suport aflat in permanenta in campul vizual sau in sfera necesitatilor”, spune Cristina Calin, business manager la Seltronic Advertising Solutions.
In opinia lui Szabados Attila, director executiv al Sands Advertising, utilizarea obiectelor promotionale este indicata in orice situatie. “Pornind de la ideea ca nimeni, sau foarte putini, sunt cei care nu refuza un cadou, obiectele promotionale sunt un “rau” necesar”, spune el. Olivia Grigorescu, production director in cadrul agentiei de publicitate NextCap, este de parere ca existenta obiectelor promotionale constituie un suport in generarea impulsului de cumparare. “De aceea, acestea trebuie sa fie accesibile si atractive, sa fie utile”, adauga ea.


Unul dintre avantajele mentionate de aproape toti specialistii in marketing este reprezentat de costurile scazute ale acestui gen de promovare. “Datorita caracterului concret, tangibil al investitiei si costului sau relativ scazut, comparativ cu reclama din media, piata autohtona devine din ce in ce mai favorabila publicitatii prin obiecte”, opineaza Cristina Calin. De exemplu, adauga ea, o campanie media, pentru care s-ar cheltui un buget de 40.000-50.000 de euro, poate fi substituita de un buget redus la jumatate pentru obiecte promotionale.


De cele mai multe ori, costurile depind foarte mult de obiectivul campaniei si marimea grupului tinta. “Daca este o promotie si alegi sa oferi un material promotional, suma alocata executiei si implementarii cadoului in campanie este ridicata din cauza volumului. Daca vorbim despre o campanie promotionala limitata, costurile de productie sunt cele mai mici dintre cele mai multe metode de promovare”, explica Olivia Grigorescu. Szabados Attila este de parere ca orice promovare trebuie sa fie realizata prin metode combinate de publicitate. De la an la an, gama obiectelor promotionale oferite de companii se diversifica. “De cele mai multe ori sunt alese instrumente care ajuta in procesul muncii (produse de birotica, produse IT: USB devices, MP3 player, articole de imbracaminte etc.), iar, derivand de la aceasta functie, oferta poate ajunge la obiecte de amuzament, relaxare si timp liber sau obiecte decorative, accesorii pentru masina”, precizeaza Cristina Calin. Exista insa produse a caror eficienta este mai mare decat a altora? “Nu se poate face o clasificare pentru ca alegerea materialelor promotionale trebuie sa fie facuta in functie de categoria de consum careia te adresezi, in stransa legatura cu conceptul campaniei sau al evenimentelor cu care sunt asociate”, este de parere Olivia Grigorescu. “Orice material promotional are eficienta sa”, spune si Szabados Attila. “Cel mai eficient obiect poate fi si cel mai ieftin produs posibil, daca este bine ales si personalizat ca atare. Important este si contextul in care acel obiect promotional este oferit”, completeaza el.


Un lucru este insa cert. Pe piata romaneasca, cererea se indreapta din ce in ce mai mult spre obiectele premium. “Din punctul meu de vedere, al gravorului, a crescut numarul promotionalelor scumpe din metale pretioase – ca aur, platina, titan – porttigarete, stilouri, port-card-visit, moneyclip – sau din lemn pretios lacuit, precum tek, mahon, radacina de trandafir, in asociere cu perle sau sidef – casete de bijuterii, penare etc.”, spune Marian Uram, directorul companiei Mariomatic Trade.
Datele furnizate de un studiu realizat anul trecut de L.J. Market Research au relevat faptul ca 35% din participanti pastreaza cel putin doi ani un material promotional pe care il primesc. Potrivit aceluiasi sondaj, 22% pastreaza un astfel de obiect mai putin de sase luni, 20%, mai mult de un an, 14%, circa o luna, iar 9% le pastreaza intre sapte si 12 luni. tinand cont de aceste rezultate, este evident faptul ca obiectele promotionale diverse pot satisface exigentele clientilor, indiferent de tipul de afacere sau de anvergura acesteia.










“Datorita caracterului concret, tangibil al investitiei, piata autohtona este tot mai favorabila acestui tip de publicitate.”

Cristina Calin,

Business Manager, Seltronic Advertising Solutions













“Este foarte important ca obiectele promotionale oferite de o companie sa fie accesibile si atractive, sa fie utile.”

Olivia Grigorescu,

Production Director, NextCap




IMPACT, EXPUNERE SI INFLUENTA

Potrivit unui studiu realizat in 2004 de L.J. Market Research, 76,1% din cei intervievati si-au amintit numele unei companiii sau brandul unui produs datorita obiectelor promotionale si doar 53,1% ca urmare a vizualizarii reclamelor din presa scrisa. Cele mai multe obiecte promotionale sunt comandate de departamentele de marketing ale organizatiilor, iar cele mai frecvente utilizari ale acestora sunt pentru:




• crearea de notorietate pentru produse, servicii si facilitati;


• promovarea site-ului de pe internet al companiei;


• promotii si targuri;


• motivatii pentru dealeri /retaileri;


• imbunatatirea, recompensarea si recunoasterea performantelor angajatilor;


• marirea traficului in magazine;


• retinerea atentiei clientilor;


• rasplatirea clientilor fideli;


• sustinerea produselor/serviciilor/facilitatilor existente;


• generarea unui raspuns din partea consumatorilor si sporirea vanzarilor;


• promovarea concursurilor de vanzari.