Dependența Europei de gazul rusesc a început în anii 1960, când Austria și Uniunea Sovietică au semnat un acord de furnizare de gaze. După căderea Uniunii Sovietice, aceasta a fost extinsă, iar Rusia a devenit un partener energetic de încredere pentru Comisia Europeană până la începutul anilor 2000. Situația s-a schimbat în 2006 și 2009, cu dispute cu privire la aprovizionarea cu gaze între Rusia și Ucraina.
Diversificarea pieței energetice
Peste 43% din gazul european a fost importat din Rusia în 2020. Mai multe țări europene erau dornice să-și reducă dependența de gazul rusesc chiar înainte ca Rusia să lanseze o acțiune militară la scară largă în Ucraina, în februarie a acestui an.
„Problema este și mai relevantă acum. Se referă în primul rând la diversificarea țărilor de import și la reducerea importurilor de gaze din Rusia”, a declarat Javad Keypour, doctorand la Universitatea de Tehnologie din Tallinn și expert în energie la Institutul Mediului din Stockholm Environment.
Igor Krupenski, lector la Departamentul de Tehnologie Energetică, a confirmat că GNL ar contribui la diversificarea pieței energetice: „Europa depindea în mare măsură de un singur furnizor de gaze, petrol și cărbune. Se estimează că 30 până la 50 la sută din acești combustibili provin din Rusia. Acesta a fost un risc substanțial.”
Krupenski a spus că creșterea prețurilor gazelor naturale în ultimul an și jumătate a crescut cererea de GNL. Când gazul natural era ieftin, GNL nu era la fel de competitiv pentru că, în comparație cu gazul prin conducte, este scump de lichefiat și transportat. „Cu toate acestea, trebuie să realizăm că există o mare concurență pentru transportatorii de GNL, deoarece nu concurăm doar cu alte țări europene, ci și cu cele asiatice”, a adăugat Krupenski.
Spre deosebire de multe studii anterioare, Keypour a analizat problema aprovizionării cu gaze în Rusia și Europa folosind metodologii cantitative: „Am dezvoltat un indice bazat pe calcul care ia în considerare factorii economici, sustenabili de securitate a aprovizionării și de infrastructură”.
„Chiar dacă studiul a fost realizat acum un an și jumătate, înainte de război”, a spus autorul, „rezultatele sunt încă relevante”. Șase state membre care reprezentau 80% din totalul importurilor de gaze din Rusia către Europa la momentul studiului, au fost examinate mai în profunzime.
Polonia și statele baltice vor beneficia cel mai mult de pe urma conversiei la GNL
Dintre țările europene care ar putea beneficia de GNL-ul american „doar Italia și Polonia aveau propriile lor terminale GNL la momentul studiului, pentru celelalte ar fi necesar să se bazeze pe conexiuni cu țările vecine”, a adăugat Keypour.
Deși acest efort de cercetare a fost conceput pentru a dezvolta un indice holistic pentru măsurarea securității aprovizionării cu gaze, cercetătorii au concluzionat că a fost dificil să includă și să evalueze toți factorii critici. În timp ce considerentele economice și tehnologice sunt în general prioritizate, trebuie luate în considerare și problemele de mediu.
Întrucât este dificil de cuantificat atât preocupările legate de mediu, cât și cele legate de securitatea aprovizionării în același timp, studiul a concluzionat că rezultatele ar trebui interpretate în continuare în lumina faptului că GNL-ul Statelor Unite este derivat în principal din surse neprietenoase de gaz de șist și, prin urmare, importurile de GNL american pot fi percepute ca o încălcare a politicilor UE în materie de climă.
„În timp ce gazul lichefiat din Statele Unite crește indicele de securitate a aprovizionării în mai multe țări, limitările de infrastructură pot reprezenta o provocare. Într-o situație în care țările trebuie să utilizeze infrastructura de tranzit a țărilor vecine, aceste țări pot la un moment dat. trebuie să economisească capacitate pentru ei înșiși”, a explicat Keypour.Obiectivele climatice ale Uniunii Europene ar putea reduce extinderea capacității necesară pentru importul suplimentar de GNL
O soluție ar fi creșterea capacității europene de tranzit pentru gazul lichefiat. Cu toate acestea, există incertitudini în ceea ce privește dacă acest lucru ar fi în conformitate cu obiectivele climatice ale Uniunii Europene, având în vedere că GNL din SUA nu este generat din materii prime ecologice.
„Utilizarea subvențiilor UE pentru a construi infrastructura necesară de transport al gazelor s-ar putea dovedi problematică în viitor”, a spus Keypour. Utilizarea ajutorului financiar UE pentru proiectele de gaze ar fi problematică dacă este vorba de securitatea aprovizionării și nu ține cont de decarbonatare.
Igor Krupenski a adăugat că gazul natural este un combustibil fosil, dar unul dintre cele mai curate.
GNL, sau gazul natural lichefiat, este produs prin răcirea gazului natural la minus 162 de grade. Ca urmare, volumul de gaz este redus drastic, permițând transportului acestuia mai ușor.