Garda Națională de Mediu, control național pentru a verifica cum funcționează SGR-ul
Între 5 iulie – 5 august, Garda Națională de Mediu a desfășurat un control național pentru a verifica cum funcționează Sistemul de Garanție Returnare (SGR) la comercianții care vând produse în ambalaje SGR și la Administratorul SGR.
Au fost făcute 3.647 de controale și s-au dat 535 de amenzi în valoare totală de 2.768.000 de lei. Dintre acestea, 422 de sancțiuni au vizat SGR-ul, dintre care 293 au fost avertismente și 129 au fost amenzi. Pentru că nu au respectat regulile legate de protecția mediului și gestionarea deșeurilor, s-au fost date 113 sancțiuni, dintre care 25 au fost avertismente și 88 au fost amenzi.
Principalele greșeli ale comercianților care au dus la sancțiuni au fost:
- obligația de a folosi programul informatic oferit de administratorul SGR pentru a raporta ambalajele;
- obligația de a încheia contracte cu Administratorul SGR pentru a respecta cerințele legale;
- obligația de a organiza puncte de returnare pentru ambalajele SGR;
- obligația de a lăsa doar Administratorul SGR să preia ambalajele de la aceste puncte;
- obligația de a se înregistra în baza de date a Administratorului SGR și de a ține evidența numărului total de produse vândute în ambalaje SGR.
- De asemenea, Administratorul SGR a primit o amendă de 8.000 de lei pentru că nu a preluat ambalajele SGR de la punctele de returnare suficient de des și într-un mod care să nu afecteze activitatea normală a comercianților.
Ce trebuie să facă, acum, administratorul SGR?
În urma controlului, Administratorului SGR i s-au impus următoarele măsuri:
- Trebuie să gestioneze istoricul colectărilor pentru fiecare punct de preluare, astfel încât să stabilească frecvența și programul de preluare a ambalajelor SGR, fără a afecta buna funcționare a comercianților implicați în sistemul de garanție-returnare.
- Va trebui să finalizeze diferite module IT, cum ar fi: webshop-ul pentru achiziționarea accesoriilor SGR, registrul ambalajelor, gestionarea transporturilor și depozitelor, partea financiară (ERP), integrarea cu alte sisteme (cum ar fi mașinile de numărat, aplicațiile mobile logistice, și Registrul Comerțului), și aplicațiile mobile pentru retaileri și gestionarea depozitelor, precum și modulele de raportare.
- Se va asigura că are sisteme disponibile pentru stocarea temporară în centrele de sortare și numărare, pentru a evita supraaglomerarea și stocurile excesive.
- Va prezenta o procedură clară pentru înregistrarea și soluționarea reclamațiilor venite de la comercianți, producători, transportatori și alți colaboratori ai sistemului de garanție-returnare.
Reprezentanții Gărzii de Mediu consideră că măsurile impuse Administratorului SGR vor asigura o funcționare adecvată a SGR-ului în această etapă de dezvoltare.
ANPC a efectuat controale, la rândul său
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a efectuat controale legate de respectarea sistemului de garanție-returnare pentru ambalajele nereutilizabile, la rândul ei. În urma acestor controale, au fost verificați 261 de operatori economici, iar la 200 dintre ei (77%) au fost găsite nereguli. S-au dat 173 de sancțiuni, dintre care 90 au fost avertismente și 83 au fost amenzi.
Printre problemele descoperite se numără indicarea incorectă a prețurilor, inclusiv a garanției, lipsa informațiilor pe aparatele de returnare despre modul de restituire a valorii, aparate de returnare defecte și refuzul de a prelua ambalajele returnate de consumatori.
„Acţiunea de control pe care am desfăşurat-o timp de o lună este o radiografie în teren a ceea ce înseamnă implementarea Sistemului de Garanţie Returnare şi reprezintă o nouă etapă a procesului de îmbunătăţire a acestui sistem. În următoarele două luni, Garda Naţională de Mediu va monitoriza efectele acestei acţiuni de control şi va prezenta datele obţinute în vederea optimizării circuitului SGR”, a declarat comisarul general al Gărzii Naționale de Mediu, Andrei Corlan.