Pentru o vizibilitate mai bună, se recomandă activarea proiectoarelor de ceață. Totodată, este obligatorie aprinderea lămpii de ceață din spate. Însă nu toate mașinile au proiectoare, așa că șoferii pot folosi doar faza scurtă și faza lungă.

Singurul element de iluminat obligatoriu în condiții de ceață la toate autovehiculele este stopul de ceață din spate. Proiectoarele de ceață, care pot fi montate în partea frontală, pe capotă sau pe plafon, sunt opționale.

Cum folosim luminile de ceață

Proiectoarele de ceață funcționează independent de faza scurtă, astfel încât activarea luminilor de întâlnire nu declanșează automat și luminile de ceață.

Luminile de ceață se acționează printr-un comutator separat de comenzile principale ale farurilor. Acest comutator permite activarea individuală a lămpii de ceață din spate sau, dacă mașina este echipată cu proiectoare de ceață față, poate porni ambele sisteme de iluminare.

Luminile de ceață sunt proiectate pentru a fi utilizate în condiții dificile de drum, când vizibilitatea este scăzută, având scopul de a face vehiculul mai vizibil în trafic de la distanțe mai mari.

Codul Rutier nu prevede sancțiuni pentru șoferii care nu folosesc luminile de ceață față în condiții de vizibilitate redusă. Activarea stopului de ceață din spate este însă obligatorie în astfel de situații, fie că este zi sau noapte.

Proiectoarele de ceață și stopul de ceață trebuie folosite doar în condițiile meteorologice severe, cum ar fi ceața densă, ninsorile abundente sau ploaia torențială. Odată ce condițiile s-au îmbunătățit, aceste lumini speciale trebuie stinse.

Folosim faza lungă sau faza scurtă?

Dacă mașina nu este echipată cu proiectoare de ceață față, șoferii pot alege între trei nivele de intensitate a luminilor.

Luminile de poziție sau, la modelele mai noi, Daytime Running Light (DRL), sunt obligatorii pe drumurile publice. Acestea însă nu iluminează efectiv drumul, ci doar contribuie la vizibilitatea vehiculului pentru alți participanți la trafic. Prin urmare, nu se recomandă utilizarea lor pe timp de ceață.

Faza scurtă este recomandată pe timp de zi și obligatorie pe timp de noapte, oferind o iluminare de cel puțin 100 de metri, cu un efect optim până la 200 de metri. În condiții de ceață densă, însă, această lumină abia ajunge la 20-30 de metri.

Activarea fazei lungi pe timp de ceață nu va îmbunătăți vizibilitatea, dimpotrivă, aceasta va fi afectată de particulele de apă care reflectă lumina farurilor, creând o strălucire intensă.

Astfel, atunci când este ceață și vehiculul nu dispune de proiectoare de ceață, trebuie utilizată faza scurtă, evitându-se faza lungă, scrie promotor.

Cod galben de ceață în mai multe județe din țară

Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis o avertizare de tip cod galben de ceață, valabilă vineri, 25 octombrie, până la ora 10:00, pentru mai multe județe din țară.

Potrivit meteorologilor, va fi ceață densă, cu vizibilitate redusă local sub 200 de metri și, izolat, sub 50 de metri, în mai multe localități din județele Mureș, Brașov, Covasna, Harghita și Sibiu.