ANPC, în inspecţie la sute de operatori economici care vindeau haine. S-au găsit nereguli grave
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a efectuat inspecții la peste 900 de operatori economici. Aceste firme comercializau produse textile. ANPC au constatat numeroase încălcări ale legislației în domeniu.
Ca urmare, amenzi în valoare totală de 3,4 milioane de lei au fost aplicate. Printre problemele identificate de echipele de control s-au numărat lipsa etichetării adecvate a produselor și discrepanțele între prețurile afișate la raft și cele înregistrate la casa de marcat.
Vineri, 7 iunie, ANPC a transmis că efectuat o serie de acțiuni de verificare a conformității cu prevederile legale privind comercializarea, denumirea, marcarea și etichetarea produselor textile, pe întreg teritoriul țării.
921 de operatori economici au fost luaţi la bani mărunţi de inspectorii Protecţiei Consumatorilor. La 805 dintre aceștia s-au constatat încălcări.
Au fost inspectate aproximativ 220.000 de produse textile, evaluate la 13,2 milioane de lei. S-au constatat deficiențe la aproximativ 125.000 dintre acestea.
Din acest motiv, ANPC a aplicat 838 de amenzi contravenționale în valoare totală de aproximativ 3,4 milioane de lei. De asemenea, s-au emis 258 de avertismente, iar produsele textile neconforme au fost retrase definitiv de pe piață. Valoarea acestor produse retrase: peste 45.000 de lei.
În plus, produsele textile cu probleme de etichetare au fost temporar retrase de la comercializare până la remedierea lor. Probe de la diverse articole textile au fost prelevate pentru a verifica compoziția fibroasă a acestora.
Cele mai serioase probleme întâlnite la aceste controale
Iată principalele probleme găsite de inspectorii de la Protecţia Consumatorilor:
- lipsa menţionării pe etichete a denumirii fibrelor textile, precum şi a compoziţiei fibroase;
- comercializarea unor produse textile neetichetate sau neînsoţite de documente comerciale;
- comercializarea unor produse din blană fără documente de conformitate;
- comercializarea unor produse textile fără etichetă de produs;
- comercializarea unor produse textile cu inscripţii grafice asemănătoare cu cele ale unor mărci consacrate;
- neafişarea pe site a menţiunii că nu se acceptă retur;
- lipsa afişării datelor de identificare ale producătorului, importatorului sau distribuitorului, denumirea şi adresa sediului social al acestuia.
Nu au fost însă singurele nereguli depistate în urma controalelor. Alte probleme semnalate de cei de la ANPC au fost:
- lipsa afişării preţului produsului în moneda naţională;
- nerespectarea regimului promoţiilor (lipsa afişării perioadei promoţionale, lipsa menţionării pe etichetă a procentului de reducere şi a noului preţ de vânzare etc.);
- practici comerciale incorecte (neconcordanţe între procentul de reducere de la raft şi cel de la casa de marcat, între preţul de vînzare afişat la raft şi cel de la casa de marcat, acoperirea preţului de referinţă, în cazul promoţiilor;
- lipsa autorizaţiilor de funcţionare;
- lipsa informaţiilor privind garanţia acordată produselor;
- comercializarea unor articole textile notificate pe sistemul european de alertă pentru produsele nealimentare – RAPEX.
Cum îţi dai seama că un articol de îmbrăcăminte este probabil contrafăcut
ANPC le recomandă tuturor românilor să fie vigilenţi şi să nu fie păcăliţi să cumpere haine care sunt probabil falsificate.
Cumpărătorii trebuie să acorde o atenţie deosebită la achiziţionarea articolelor de îmbrăcăminte care poartă numele unor mărci celebre, dar al căror preţ este exagerat de mic în raport cu preţul real al unor astfel de produse.
În cazul acestora, există un risc foarte mare să fie contrafăcute.