Noi obligații pentru toți comercianții: Etichete speciale pentru produsele cu gramaj redus

Începând cu 11 octombrie 2024, toți comercianții din România, inclusiv supermarketurile, vor fi obligați să afișeze etichete speciale pentru produsele care au gramaj mai mic, dar prețul rămâne neschimbat.

Ordinul care reglementează aceste obligații a fost deja publicat în Monitorul Oficial, iar scopul este de a proteja consumatorii împotriva practicilor de tip „shrinkflation”.

Shrinkflation, un fenomen tot mai prezent în România, presupune reducerea gramajului produselor fără a ajusta prețul, iar acest lucru este considerat de autorități o formă de înșelăciune împotriva consumatorilor. Începând din 11 octombrie, comercianții vor trebui să semnaleze clar și vizibil orice astfel de modificare a cantității unui produs.

Ce prevede noua reglementare?

Conform ordinului, comercianții sunt obligați să informeze consumatorii „complet, corect și precis” în cazul în care un produs are cantitatea modificată, dar ambalajul, forma și prețul rămân aceleași. Informațiile trebuie să fie vizibile și lizibile, fiind afișate în același câmp vizual și cu aceeași dimensiune.

Mai mult, comercianții trebuie să utilizeze una dintre următoarele sintagme:

  • „pe durata întregii perioade de vânzare a produselor cu cantitate modificată”
  • „vânzarea este valabilă în limita stocului disponibil”

Informațiile trebuie să fie prezentate prin intermediul unui poster sau afiș la locul de comercializare. În același timp, operatorii economici trebuie să se asigure că unitatea de referință, adică produsul original fără modificări, este prezentă în același loc pentru a facilita compararea de către consumatori.

Odată cu intrarea în vigoare a noilor reglementări, consumatorii vor avea acces la informații mai clare și mai transparente în privința modificărilor de cantitate a produselor, astfel încât să poată face alegeri informate.

În același timp, comercianții care nu respectă aceste cerințe riscă să fie sancționați, conform noilor reglementări.

magazin
SURSA FOTO: Dreamstime

Marcel Ciolacu, despre shrinkflation: Este o formă de înșelăciune

Premierul Marcel Ciolacu a atras atenția asupra acestui fenomen încă din luna mai 2024, solicitând măsuri ferme împotriva acestor practici.

„Consider că aceasta este o formă de înșelăciune împotriva consumatorilor! Este de fapt o scumpire „camuflată” și nejustificată economic sub un ambalaj foarte asemănător”, a declarat premierul, cerând autorităților de control să intervină urgent.

Ciolacu a susținut și necesitatea adoptării unui model de reglementare similar celui din Franța, prin care producătorii să fie obligați să semnaleze vizibil pe ambalaj reducerea gramajului, atunci când prețul rămâne același. De asemenea, premierul a făcut apel la introducerea unor sancțiuni dure pentru comercianții care nu respectă această obligație.