Șoferii pot face ITP-ul într-o altă țară a Uniunii Europene pentru un vehicul înmatriculat în România, dar va fi valabil în țara respectivă, nu în România, potrivit RAR.
Vehiculele înmatriculate în România pot efectua ITP-ul în unele țări UE
„În România se poate efectua inspecția tehnică periodică a unui vehicul înmatriculat într-un alt stat, în cadrul reprezentanților RAR, iar vehiculele înmatriculate în România pot efectua ITP-ul în unele țări membre ale Uniunii Europene, în baza legislației naționale a respectivelor state, dar fără să implice automat recunoaşterea inspecţiei tehnice în alte state membre terţe, nefiind posibilă nici în România”, potrivit RAR.
Din punct de vedere practic, cei aflați în situația în care ITP-ul expiră pe teritoriul altui stat trebuie să se intereseze la nivelul autorităților sau chiar în cadrul stațiilor autorizate pentru inspecție tehnică periodică, dacă ITP-ul poate fi efectuat pe vehicule înmatriculate în alte state membre, cu eliberarea documentelor justificative legale.
Ce se verifică la Inspecția Tehnică Periodică?
Șoferii trebuie să solicite informații de la compania de asigurări la care vehiculul este asigurat cu privire la recunoașterea acestor ITP-uri ,în cazul unui accident rutier.
În cazul expirării ITP-ului, în conformitate cu prevederile OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice cu modificările și completările ulterioare, înmatricularea autovehiculului respectiv se suspendă de drept.
Pentru eventuale clarificări cu privire la acțiunea de suspendare a înmatriculării, șoferii se pot adresa Direcției Regim Permis de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor sau IGPR – Direcția Rutieră.
La întoarcerea în România, vehiculul va trebui să fie supus ITP la o stație autorizată sau o reprezentanță RAR
Având în vedere faptul că în acest moment nu există o soluție europeană agreată și general valabilă în ceea ce privește efectuarea ITP, la întoarcerea în România vehiculul va trebui să fie supus ITP la o stație autorizată sau o reprezentanță teritorială RAR, în baza legislației naționale. Asta pentru că autovehiculul respectiv nu va fi înregistrat cu ITP valabil în baza de date națională (cu toate implicațiile legale) chiar dacă dovada efectuării ITP emisă de alt stat membru este, încă, valabilă.
În baza legislației din România, care transpune normele UE, competențele RAR de a efectua ITP sunt limitate doar la nivel național și nu se pot extinde și pe teritoriul altor state membre UE, state SEE (Islanda, Liechtenstein și Norvegia) sau nemembre (Republica Moldova și Elveția).
Operatorii economici autorizați din alte state membre UE/SEE nu vor putea efectua ITP conform regulilor românești, scrie Evmarket.
Cât timp poți circula așa?
Asta înseamnă că autovehiculul nu poate fi condus pe drumurile publice. În acest caz, înmatricularea vehiculului este suspendată automat.
Responsabilitatea efectuării inspecțiilor tehnice periodice și respectarea intervalelor stabilite revin deținătorului certificatului de înmatriculare sau înregistrare. Este datoria acestuia să se asigure că realizează următoarea Inspecție Tehnică Periodică înainte de expirarea valabilității celei curente.
Conform legii, vehiculele rutiere înmatriculate pot circula doar dacă îndeplinesc cerințele tehnice specifice privind siguranța rutieră, protecția mediului și categoria de utilizare conform destinației. La expirarea sau anularea inspecției tehnice periodice, înmatricularea vehiculului este suspendată.
Conform site-ului Registrului Auto Român, suspendarea încetează în momentul în care vehiculul trece o nouă inspecție tehnică periodică.