Pe ce parte montezi anvelopele care au devenit mai uzate: pe spate sau pe față? Sfaturi utile pentru șoferii români de la specialiștii auto. Ce trebuie să știe acum, la începutul sezonului rece?
Pe ce parte montezi anvelopele uzate: pe spate sau pe față?
Pe ce parte montezi anvelopele uzate: pe spate sau pe față? Un mecanic a oferit câteva sfaturi utile pentru șoferii români, acum, la începutul sezonului rece:
„Anvelopele noi ar trebui montate pe puntea care nu are tracțiune. De exemplu, la o mașină cu tracțiune față, anvelopele noi se vor monta pe spate. Iar cele mai uzate vor fi aduse pe față. Aceasta e o soluție de compromis, să-i zicem, pentru a echilibra aderența mașinii.
Puntea față, datorită greutății motorului și a faptului că generează tracțiunea, are o stabilitate mai mare și asigură o aderență mai bună. Așa că, deși cauciucurile vor fi ceva mai uzate, mașina va sta ok pe șosea. Dar, dacă cele uzate rămân pe spate, riscul de derapaj în viraje sau la frânare bruscă, va crește.
Și în cazul acestor vehicule, roțile mai noi sau mai puțin tocite se montează tot pe puntea spate. Pentru că aceasta prezintă cel mai mare risc de derapaj. Poate părea contra-intuitiv, dar e cât se poate de simplu. Indiferent dacă ai tracțiune față sau spate, anvelopele noi le montezi pe spate, iar pe cele uzate pe puntea din față”, a explicat mecanicul pentru ProMotor.
- Înlocuiește toate cauciucurile odată, dacă este posibil
- Ideal, toate cele patru anvelope ar trebui schimbate în același timp, chiar dacă nu s-au uzat exact la fel.
- Acest lucru asigură echilibrul și aderența optimă.
- Dacă schimbi doar două anvelope, pune-le pe puntea din spate
- Indiferent dacă mașina are tracțiune față sau spate, cauciucurile noi sau cele mai puțin uzate ar trebui montate pe puntea spate.
- Scopul este să menții controlul vehiculului și să previi derapajul, mai ales în condiții de aderență scăzută (asfalt ud, gheață, zăpadă).
De ce să pui anvelopele mai bune pe puntea spate?
- Pentru tracțiune față:
- Cele mai multe mașini au tracțiune față, ceea ce înseamnă că anvelopele de pe față se uzează mai repede, fiind mai solicitate în timpul frânării, plecării de pe loc și virajelor.
- Cu toate acestea, anvelopele noi ar trebui puse pe spate, pentru a evita riscul de derapaj la frânări bruște sau în curbe.
- Pentru tracțiune spate:
- Chiar dacă mașina are tracțiune spate, regula rămâne aceeași – montează anvelopele noi pe spate.
- Puntea spate este mai vulnerabilă la derapaj, mai ales când anvelopele sunt uzate.
Explicația mecanicului
- Aderența și stabilitatea:
- La o mașină cu tracțiune față, puntea din față este mai stabilă datorită greutății motorului și tracțiunii.
- De aceea, chiar dacă anvelopele de pe față sunt mai uzate, puntea față va avea totuși o aderență suficientă.
- În schimb, dacă anvelopele uzate rămân pe spate, riscul de derapaj crește.
- Condiții de aderență scăzută:
- Acest aspect devine și mai important în condiții dificile, cum ar fi asfaltul umed, gheața sau zăpada.
- În astfel de cazuri, aderența este mai ușor de pierdut pe puntea spate, iar anvelopele bune ajută la menținerea controlului direcției.
Sfaturi esențiale
- Indiferent de tipul de tracțiune, pune anvelopele noi pe spate pentru o mai bună stabilitate și pentru a reduce riscul de derapaj.
- Verifică frecvent starea anvelopelor și asigură-te că sunt potrivite pentru sezonul în care conduci (de iarnă sau de vară).
Aceste sfaturi te pot ajuta să menții siguranța pe drum și să ai un control mai bun al vehiculului în orice condiții meteo.