Asociațiile de proprietari trebuie să se pregătească
Marcel Boloș, ministrul Finanțelor, a comunicat marți, în cadrul unei intervenții la Digi24, că implementarea e-Facturii pentru asociațiile de proprietari va fi amânată cu un an. Totuși, el a subliniat necesitatea ca aceste entități să se pregătească pentru integrarea în acest sistem în viitorul apropiat, pentru a asigura conformitatea activităților lor economice.
Întrebat despre potențialele dificultăți pe care le-ar întâmpina asociațiile de proprietari în adoptarea e-Facturii, Boloș a confirmat că implementarea va fi întârziată cu un an.
„A fost până în 1 iulie 2025 pentru activitățile economice, au fost scutite în continuare de la aceste operațiuni, dar vor trebui, totuși, să se pregătească pentru ca activitățile economice să fie parte din e-Factura. În acest context am și extins modulul e-Factura cu componenta business to consumer.
Suntem a doua țară din UE care a luat această decizie pentru a ține sub control fenomenul de evaziune fiscală și pentru a aduce mai mulți bani la bugetul de stat, fiindcă orizontul de așteptări pentru noi în ceea ce privește serviciile publice e unul care ține de calitate și modernizarea lor. Cum putem face asta fără bani?”, a declarat Marcel Boloș.
Simularea integrală va avea loc pe 3 august
Ministrul a mai spus când vor vedea antreprenorii sistemul. Boloș a spus că pe 20 august va avea loc prima trimitere de deconturi precompletate. Acest modul a fost dezvoltat începând cu luna martie, în colaborare cu experții desemnați din partea organizațiilor patronale. De asemenea, la Ministerul Finanțelor se va desfășura prima simulare integrală pe data de 3 august.
„Noi lucrăm la acest modul din luna martie, împreună cu experții care au fost desemnați din partea organizațiilor patronale. La nivelul Ministerului Finanțelor va fi pe data de 3 august, când vom avea prima simulare integral făcută.
Până atunci prin ceea ce înseamnă atât tutorialele, cât și materialele pregătite pentru explicarea acestui tip de măsură, se pregătesc la nivelul Ministerului, încât procesul de informare și cunoaștere a modului să fie cât mai bine înțeles și în cele din urmă va fi un modul foarte benefic pentru finanțele publice ale României, chiar dacă acum este criticat”, a mai explicat ministrul Finanțelor, la Digi24.
Cine nu va fi obligat să utilizeze sistemul RO e-Factura
Legea prevede că vor fi exceptate de la obligația utilizării sistemului național de facturare electronică RO e-Factura persoanele impozabile care emit facturi pentru operațiuni neimpozabile cu TVA sau pentru sumele care nu sunt incluse în baza de impozitare a TVA și pentru care nu este obligatorie emiterea unei facturi. De asemenea, misiunile diplomatice și oficiile consulare vor fi exceptate, cu excepția cazului în care optează pentru utilizarea sistemului.
Asociațiile, fundațiile și agricultorii persoane fizice care aplică regimul special pentru agricultori vor beneficia de o excepție temporară de la utilizarea sistemului RO e-Factura până la 30 iunie 2025, pentru a permite adaptarea la noul sistem.
Dacă beneficiarii nu primesc facturile prin sistemul național RO e-Factura în termenul stabilit, pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii plătite la momentul livrării/prestării, aceștia vor avea posibilitatea să notifice ANAF-ul.
Trebuie menționat că pentru a intra în vigoare, Ordonanța de Urgență trebuie publicată în Monitorul Oficial.