Viză de flotant 2025. Ce este viza de flotant

Viză de flotant 2025. Viza de flotant este un document emis de autoritățile locale din România, care confirmă dreptul unei persoane de a locui la o anumită adresă, chiar dacă nu deține o proprietate sau un contract de închiriere în acel loc.

Viza de stabilire a reședinței poate fi obținută de la Serviciul de Evidența Populației al localității în care solicitantul își are domiciliul.

Reședința este stabilită prin viza de flotant și se referă la un spațiu secundar în care o persoană poate locui, în timp ce domiciliul este locul declarat de persoană drept locuința sa principală.

Conform legislației actuale, viza de flotant pentru stabilirea reședinței se acordă pe o perioadă solicitată, dar care nu poate depăși un an, și este valabilă pe durata în care persoana locuiește efectiv la adresa declarată. După expirarea acestei perioade, persoana poate solicita, din nou, înscrierea unei noi mențiuni pentru stabilirea reședinței.

Procedura de obținere a vizei de flotant poate diferi în funcție de administrația locală și de numărul de solicitări primite. În general, procesul poate dura aproximativ 5 zile lucrătoare.

Când ai nevoie de viză de flotant

Viza de flotant poate fi utilă în următoarele situații:

  • Acces la servicii publice – pentru înscrierea copiilor la grădiniță, școală, asistență medicală, acces la ajutoare sociale etc.;
  • Drepturi electorale – pentru a putea vota la alegerile locale din zona respectivă;
  • Declarații fiscale – în vederea îndeplinirii obligațiilor fiscale;
  • Acces la un loc de muncă – pentru înregistrarea la angajatori în zona respectivă;
  • Înregistrarea unui autoturism – la adresa stabilită.

Acte necesare pentru obținerea vizei de flotant

Pentru a obține viza de flotant, persoana interesată trebuie să se adreseze serviciului public comunitar de evidență a persoanelor din localitatea în care locuiește temporar. Solicitantul va avea nevoie de următoarele documente:

  • Cerere pentru viza de flotant (se poate obține și de pe site-ul primăriei);
  • Actul de identitate în care se va înscrie mențiunea de stabilire a reședinței;
  • Documentul care atestă adresa de reședință (original și copie);
  • Declarație pe propria răspundere a solicitantului, din care să rezulte că locuiește mai mult de 15 zile pe lună la respectiva adresă;
  • Actul de identitate al găzduitorului (dacă este cazul);
  • Documentul care face dovada adresei de domiciliu (extras de carte funciară, nu mai vechi de 30 de zile, în original și copie); dacă spațiul de locuit nu aparține solicitantului, proprietarul trebuie să fie prezent la depunerea actelor pentru a-și exprima consimțământul pe cerere;
  • Declarația pe proprie răspundere a găzduitorului, care să indice dacă la respectiva adresă locuiesc persoane care nu fac parte din aceeași familie.

O lege promulgată în 2023 stipulează că nu pot fi înregistrate mai mult de 10 persoane la aceeași adresă, dacă acestea nu fac parte din aceeași familie.