Modificările neautorizate în apartament atrag sancțiuni severe
Renovarea unui apartament fără respectarea reglementărilor legale și a normelor de siguranță poate compromite structura de rezistență a clădirii, expunând locatarii unor riscuri majore, mai ales în cazul unui cutremur.
Deși mulți proprietari sunt conștienți de aceste pericole, unii aleg să evite procesul birocratic necesar obținerii autorizațiilor, care poate dura de la câteva luni până la un an.
Ce avize sunt necesare pentru renovarea unui apartament?
Indiferent de amploarea modificărilor, obținerea certificatului de urbanism este primul pas esențial, întrucât acesta indică documentele necesare pentru autorizația de construire.
Potrivit lui Sebastian Posea, polițist local în cadrul Disciplinei în Construcții Sector 1, pentru realizarea lucrărilor sunt necesare mai multe avize și acorduri, inclusiv:
- Avizul asociației de proprietari
- Aviz de mediu
- Aviz de la Electrica
- Aviz de la ApaNova
- Memoriu tehnic pentru a verifica dacă lucrările afectează structura de rezistență
Chiar și pentru modificări minore, cum ar fi desființarea unor pereți neportanți (debarale, pereți de un singur strat de cărămidă), este necesară autorizația de construire.
„Primul pas este obținerea unui certificat de urbanism. Acesta ne spune ce documente trebuie să avem pentru obținerea autorizației de construire.
În momentul în care beneficiarii se apucă de lucrări de construire au nevoie de anumite avize și acorduri, printre care și avizul asociației de proprietari, aviz de mediu, aviz de de la Electrica, aviz de la ApaNova ș.a.m.d.
De fiecare dată trebuie obținută o negație că nu se afectează structura de rezistență. Trebuie întocmit un memoriu tehnic și memoriul tehnic ne spune dacă necesită sau nu obținerea avizului. Am avut situații în care s-au desființat debarale, adică pereți neportanți, pereți de un singur strat de cărămidă și unde e necesară obținere autorizației de construire”, explică Sebastian Posea, polițist local Disciplina în Construcții în sectorul 1, pentru Europa Liberă.
Obligația de informare a asociației de proprietari
Conform Legii nr. 196/2018 privind asociațiile de proprietari, orice modificare în apartament, oricât de mică, trebuie anunțată asociației de proprietari. Însă, potrivit avocatului Gabriel Pușcaș, specializat în problemele asociațiilor de proprietari, mulți proprietari nu respectă această obligație.
„Ceea ce nu se cunoaște este faptul că în noua lege a asociațiilor de proprietari, 196/2018, se menționează faptul că orice fel de astfel de modificări trebuie aduse la cunoștința asociației de proprietari – și nu se întâmplă. Pe de altă parte, se menționează în mod clar că orice fel de lucrare trebuie realizată în condițiile legii”, a precizat acesta.
Sancțiuni și măsuri în cazul lucrărilor ilegale
Executarea neautorizată a lucrărilor de modificare, extindere, consolidare sau schimbare de destinație într-un apartament poate atrage amenzi cuprinse între 1.000 și 100.000 de lei.
Dacă un proprietar este sancționat, acesta este obligat să obțină autorizațiile necesare în termen de trei până la nouă luni. Poliția locală include în procesul-verbal de contravenție și un termen pentru intrarea în legalitate.
„În procesul verbal pe care îl întocmim, noi aplicăm și un termen de intrare în legalitate sau de obținere a autorizației”, explică Sebastian Posea.
În cazul în care modificările ilegale au loc într-o zonă protejată, acestea pot duce la sesizare penală, iar judecătorul poate emite o ordonanță de sistare a lucrărilor.