Cum poate fi obținut certificatul de radiere auto și cine îl eliberează
Dacă proprietarul unei mașini nu mai folosește vehiculul sau l-a vândut, este necesar să obțină certificatul de radiere auto. Există două tipuri de radiere: radierea fiscală și radierea din circulație.
În cazul în care vehiculul a fost vândut, fostul proprietar trebuie să solicite radierea fiscală de la Direcția de Taxe și Impozite. Această procedură confirmă că toate obligațiile fiscale legate de acel vehicul au fost îndeplinite.
Dacă proprietarul nu mai folosește mașina și dorește să o scoată definitiv din circulație, trebuie să solicite radierea din circulație. Aceasta implică înregistrarea vehiculului ca fiind scos din utilizare permanent.
După finalizarea actelor de înstrăinare a mașinii, fostul proprietar trebuie să se prezinte la Direcția de Taxe și Impozite Locale de domiciliu. Acolo, va trebui să prezinte atât copie, cât și original al documentelor necesare pentru radiere.
Fișa de înmatriculare
- Actul de înstrăinare (factură, contract de vânzare-cumpărare, act de donație, hotărâre judecătorească definitivă și irevocabilă sau certificat de moștenitor);
- Cartea de Identitate a Vehiculului;
- Actul de identitate al solicitantului (BI/CI – persoane fizice; BI/CI, CIF – persoane fizice autorizate; Certificat de Înregistrare a Societății – persoanele juridice).
- Persoanele juridice trebuie să prezinte și o delegație din partea societății pentru a depune aceste acte.
Dacă o altă persoană se prezintă în locul proprietarului pentru a solicita radierea auto, este necesar ca proprietarul să facă o împuternicire notarială în favoarea acelei persoane sau firme intermediare.
Taxele trebuie să fie achitate la zi
Certificatul de radiere fiscală va fi eliberat doar dacă solicitantul este la zi cu toate taxele și impozitele locale.
Radierea din circulație a unui vehicul se face în următoarele situații:
- a fost dată la casa
- a fost furată;
- a fost distrusă;
- nu mai e folosită.
În funcție de motivul cererii de radiere din circulație, se pot solicita următoarele:
- Dovada deținerii unui spațiu adecvat de depozitare (în cazul anumitor tipuri de vehicule);
- Declarație pe proprie răspundere care atestă că vehiculul nu va mai circula pe drumurile publice;
- Actul oficial care atestă dezmembrarea, casarea sau predarea autovehiculului către „dezmembrări auto” cu scopul de a fi dezmembrat;
- Documentul care atestă exportul autovehiculului, sunt valabile actul vamal emis de autoritățile române de export sau de cele străine ori certificatul de înmatriculare în străinătate;
- Actul oficial emis de Poliție prin care se atestă furtul comis în țară sau în străinătate.
Proprietarul trebuie să depună la Direcția de Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) următoarele acte:
- Cererea de radiere;
- Plăcuțele cu numărul de înmatriculare;
- Actul de identitate al solicitantului – original si copie;
- Cartea de identitate a vehiculului – original si copie;
- Certificatul de înmatriculare;
- Fișa de înmatriculare cu viza organului fiscal competent teritorial sau certificatul de atestare fiscală completat și semnat de proprietar;
- Certificatul de radiere, completat, care se poate descărca de pe site-ul DGPCI.
Certificatul de radiere fiscală este eliberat de Direcția de Taxe și Impozite Locale, în timp ce certificatul de radiere din circulație este emis de Direcția de Înmatriculări la care a fost depusă cererea. Astfel, certificatul de radiere auto va fi eliberat de instituția către care a fost înaintată solicitarea, fie că este vorba despre Direcția de Taxe și Impozite Locale pentru radierea fiscală, fie că este vorba despre Direcția de Înmatriculări pentru radierea din circulație.