Obligatoriu pentru românii care cumpără de pe Shein și Temu. Ce trebuie să facă înainte să comande

Shein

SURSA FOTO: Dreamstime

ANPC (Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor) verifică site-urile de cumpărături Temu şi Shein. Comisarii instituţiei îi sfătuiesc pe consumatori să se informeze înainte de achiziţia unui produs.

ANPC a luat în vizor site-urile chinezesti de cumpărături

ANPC a anunţat, marţi, că verifică site-urile de cumpărături Temu şi Shein, iar comisarii instituţiei îi sfătuiesc pe consumatori să se informeze cu atenţie înainte de achiziţia unui produs.

“Acţiunea se concentrează asupra posibilelor practici comerciale incorecte ale comercianţilor, în relaţia cu consumatorii, susceptibile să deformeze, în mod esenţial, comportamentul economic al acestora, respectiv potenţiale încălcări ale legislaţiei orizontale privind siguranţa produselor şi protecţia consumatorilor (reduceri neautentice) şi practici agresive – interfeţe manipulatoare (dark patterns), vânzare sub presiune (pressure – selling), recompensarea implicării unei persoane cu un produs sau serviciu cu un premiu (gamification), dar şi alte aspecte (de exemplu, legate de siguranţa produselor)”, au transmis comisarii ANPC.

În acest context, ANPC sfătuieşte consumatorii care cumpără online de pe aceste site-uri, să se informeze cu atenţie, înaintea achiziţionării unui produs, asupra caracteristicilor acestuia, preţurilor afişate, costurilor de livrare, informaţiilor despre comerciant sau modalităţilor de plată disponibile.

De asemenea, consumatorii sunt sfătuiţi să citească secţiunea ”Termeni şi condiţii” a site-ului de pe care doresc să cumpere produse.

SURSA FOTO: Dreamstime

Informațiile despre produs trebuie citite cu atenție

Instituția îi îndeamnă pe consumatori ca, înainte de încheierea achiziţionarii, aceștia să verifice dacă pe site-ul comerciantului există informaţii corecte şi complete privind:

  • datele sale de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale şi cel de înregistrare fiscală etc.);
  • caracteristicile esenţiale ale produsului;
  • preţul cu toate taxele incluse;
  • cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
  • modalităţile de plată şi de livrare;
  • perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului;
  • existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.

ANPC recomandă ca, în cazul în care consumatorii întâmpină o problemă la cumpărăturile online, să încerce mai întâi o rezolvare directă cu operatorul economic, pe cale amiabilă.

Dacă această abordare nu dă rezultate, consumatorii se pot adresa Direcției de Soluționare Alternativă a Litigiilor din cadrul ANPC (https://anpc.ro/ce-este-sal/), în cazul operatorilor economici cu sediul social pe teritoriul României.

În situația în care operatorul economic își are sediul social în alt stat european, consumatorii se pot adresa Centrului European al Consumatorilor din România (https://eccromania.ro), care intervine gratuit în problemele de protecția consumatorului cu un produs sau un serviciu achiziționat din alt stat european. Acest centru oferă, de asemenea, informații gratuite despre drepturile consumatorilor în timpul călătoriilor în alte state europene și furnizează sprijin gratuit în cazul plângerilor împotriva companiilor europene, în vederea soluționării problemelor.

Comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor mai subliniază că în situația în care soluționarea nu este posibilă pe nicio altă cale, se poate formula o reclamație accesând https://sesizari.anpc.ro, în cazul operatorilor economici cu sediul social pe teritoriul României.