Ce trebuie să facă românii cu care vor să se întoarcă în țară
Ce este un pașaport CRDS? Cetăţeanul român care şi-a stabilit domiciliul în străinătate poate depune cerere pentru eliberarea unui paşaport simplu electronic sau a unui paşaport simplu temporar, cu menţionarea statului de domiciliu (pașaport CRDS).
Pașaportul CRDS reprezintă un document pe baza căruia cetățeanul român poate face dovada identității, cetățeniei, calității, precum și a dreptului titularului de a călători în străinătate.
Cetățenii români care dețin pașaport CRDS, care confirmă domiciliul lor în străinătate și doresc să-și schimbe domiciliul în România, trebuie să se prezinte personal la serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor din localitatea unde doresc să-și stabilească domiciliul, însoțiți de următoarele documente:
- cererea pentru eliberarea actului de identitate ca urmare a schimbării domiciliului din străinătate în România;
- certificatul de naştere;
- certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor;
- hotărârea de divorţ definitivă/certificat de divorţ însoţit de convenția privind stabilirea domiciliului și încredințarea minorului după caz;
- certificatele de naştere ale copiilor cu vârsta de până la 14 ani, care îşi schimbă domiciliul împreună cu solicitantul actului de identitate;
- dovada adresei de domiciliu – dacă solicitantul nu este titularul spațiului de locuit este necesară prezența proprietarului care va prezenta actul de proprietate și actul de identitate.
- paşaportul românesc valabil sau expirat, cu menţionarea statului de domiciliu, în original şi copia filei conţinând date personale, sau certificatul de cetăţenie română;
- actul de identitate şi/sau paşaportul, eliberat/eliberate de către autorităţile străine;
- documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.
Documentele se prezintă în original
Certificatele de stare civilă prezentate de solicitant trebuie să fie emise de către oficiile de stare civilă din România sau de către misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din străinătate.
În cazul în care doar unul dintre părinți își schimbă domiciliul din străinătate în România, împreună cu copiii minori, este necesar:
- consimțământul celuilalt părinte, acordat în formă autentică la notarul public român sau la misiunea diplomatică sau la oficiul consular al României din străinătate,
- sau o copie a hotărârii judecătorești definitivă, irevocabilă, cu formula executorie, prin care copiii au fost încredințați părintelui care își schimbă domiciliul în România.
Deoarece cetățenii români nu pot avea în același timp decât un singur domiciliu, fie în România și deținând carte de identitate, fie în străinătate și deținând pașaport CRDS, la data predării actului de identitate ca urmare a schimbării domiciliului din străinătate în România, lucrătorul din serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor anulează pașaportul CRDS și îl returnează titularului.