Noi reguli în magazine. Prețul de achiziție al cărnii comercializate trebuie să apară obligatoriu pe etichetă. Pe eticheta produselor din carne ar urma să fie trecut preţul de achiziţie.

Motivația este legată de faptul că atunci când le cumpărăm, vom şti exact care a fost adaosul comercial al magazinului.

Mai există încă o regulă care trebuie să fie respectată de magazine. În interiorul acestora trebuie să existe rafturi separate pentru carnea românească.

Cum se aplică noua lege a cărnii în magazine

Noua lege a cărnii încearcă să oprească revolta cumpărătorilor. Aceștia acuză că magazinele pun, uneori, adaosuri comerciale mari sau că producătorii vând prea scump marfa, a arătat Observatornews.ro.

Sursa citată a explicat că produsele din carne vor avea afişat pe etichetă costul de achiziţie. În acest fel, clientul să poată să facă diferenţa între acest cost şi preţul pe care el îl plăteşte. Spre exemplu, în cazul unui sortiment de salam care a plecat de la producător la preţul de 19 lei, în magazine el se vinde la preţul de 29 de lei.

alimente magazine SGR
Magazin in Romania/SURSA FOTO: Dreamstime

Informaţiile vor fi furnizate de un cod QR

Senatorul Călin-Gheorghe Matieș din Comisia de agricultură a venit și el o explicație. Acesta a arătat că, dacă mergem într-un hypermarket şi scanăm codul QR, o să vedem cu cât a cumpărat hypermarketul de la producătorul român. În acest fel, se poate observa unde este adaosul comercial.

„Eu, ca producător, de multe ori consumatorul dădea vina pe mine”, a explicat acesta

Proprietarii de magazine nu sunt încântaţi de idee. Ștefania Grama, proprietar băcănie, a spus că nu înțelege scopul acestei măsuri. Ea s-a întrebat cu ce este ajutat clientul final, prin a afla preţul de achiziţie.

„Acest preţ eu cred că e un lucru confidenţial între client şi furnizor. Mi se pare normal acum să avem şi un cod QR unde să-mi afişez op-urile salariilor, op-urile la stat, tva ul pe care l-am plătit”, a comentat proprietarul.

Schimbări importante pe rafturi

O altă prevedere care se aplică în magazine este legată de schimbarea locului cărnii de pe rafturi. În plus, produsele româneşti trebuie marcate cu tricolorul.

George Scarlat, președintele Comisiei de agricultură Senat a arătat că expunerea va trebui să fie făcută în vitrine și rafturi separate. Acest lucru se aplică când discutăm de carnea provenită din fermele din România versus carnea provenită din spațiul extracomunitar.

„Dacă vorbim de mezeluri, aici la fel materia primă trebuie să fie din România. Va fi prezentat şi procentul de carne care există în produsele respective”, a arătat acesta.

Comercializarea cărnii sintetice, interzisă

El a spus că nu vom mai găsi salam de Sibiu şi cârnaţi tradiţionali făcuţi cu carne din import. Asta înseamnă, însă, că produsele cu tricolor vor fi mai puţine. Fabricile de mezeluri cumpără multă materie primă din străinătate, a menționat sursa citată.

Dragoș Frumosu, sindicat Industria Alimentară, a spus că se importă în proporție de 80-85%. În opinia sa, fenomenul nu e controlat.

„Motiv pentru care nici nu putem să facem exporturi. Impactul importurilor, mai ales pentru crescători, e negativ. Ei neproducând suficient pentru partea de procesare a cărnii, toţi procesatorii se îndreaptă către importul de carne de porc”,a comentat acesta

Noua lege interzice şi comercializarea cărnii sintetice. Actul normativ a trecut de Senat. El urmează să ajungă la Camera Deputaţilor, care este for decizional.