Un proiect mult așteptat se transformă în realitate, devenind complet digitalizat. Începând din octombrie, utilizatorii se pot bucura de o experiență modernizată și fără bătăi de cap!
Începând cu mijlocul lunii octombrie, locuitorii Berlinului vor putea să-și înregistreze și să anuleze reședința online
Începând din octombrie, înregistrarea unei adrese în Berlin, cunoscută sub denumirea de Anmeldung, se va putea face online. Aceasta va încheia o practică îndelungată, care necesita obținerea unui loc la Bürgeramt, biroul cetățenilor. Anterior, procesul era un adevărat coșmar pentru cei care veneau în oraș. Aceștia trebuiau să aștepte săptămâni sau să călătorească la birouri îndepărtate pentru a-și înregistra adresa.
Acest sistem va elibera aproximativ 500.000 de programări anual. Astfel, autoritățile vor putea gestiona mai eficient fluxul de persoane care se mută în și din oraș.
Noul sistem de înregistrare online se inspiră din cel implementat în Hamburg, având la bază principiul „one-for-all”
Aceasta va permite și altor landuri din Germania să utilizeze același software în cadrul inițiativelor de digitalizare.
Pentru a accesa noul sistem, cetățenii trebuie să completeze un formular online, să prezinte dovada reședinței și să se identifice cu ajutorul unui ID electronic.
Acesta poate fi un permis de ședere electronic, un ID german sau un ID din Uniunea Europeană. După finalizarea procedurii, un autocolant pentru actualizarea informațiilor din cardul eID va fi trimis prin poștă.
Dacă cineva nu dispune de un ID electronic validat, va trebui să activeze funcția eID la biroul de imigrare sau la Bürgeramt, sau să se prezinte personal pentru a-și înregistra adresa.
În 2024, acest serviciu va fi accesibil doar pentru persoanele singure, dar se intenționează extinderea opțiunii de înregistrare online și pentru familii.
Digitalizarea serviciilor în Berlin
Această reformă face parte dintr-o inițiativă mai amplă de digitalizare a serviciilor orașului, care au fost adesea criticate pentru ineficiență și lentețe. La începutul anului, Berlinul a integrat oficiul de naturalizare în cadrul Landesamt für Einwanderung (LEA) și a mutat toate cererile de cetățenie online.
De atunci, procesul de aprobat cererile de cetățenie s-a accelerat considerabil, deși zeci de mii de solicitări pe hârtie așteaptă încă un răspuns.
LEA a introdus și un nou sistem de programări, menționat ca o măsură împotriva vânzării acestora. Acum, permisele de ședere, inclusiv EU Blue Card, pot fi solicitate online, iar întâlnirile în persoană sunt necesare doar pentru ridicarea permisului.
Recent, Berlin a deschis un nou Bürgeramt în districtul Spandau și a anunțat că va deschide și alte birouri, având ca scop să simplifice și să rapidizeze birocrația.