Aplicand retroactiv legile, ignorandu-le sau interpretandu-le abuziv pe cele in vigoare, functionarii din Finante sunt de neclintit: masinile si utilajele exploatate in leasing sunt, din start, proprietatea firmelor. Asadar, acestea nu au voie sa deduca integral la plata profitului impozabil avansul si ratele platite. De la un cap al lantului de control la celalalt, harnicii colectori de bani pentru buget isi tin unii altora spatele. Abuzurile fiscului sunt justificate stiintific de Departamentul politica impozitelor si administrarea impozitelor din ministerul condus de Decebal Traian Remes.
Penalizarile retroactive plac finantistilor
1,9 miliarde lei (mai exact 1.990.847.730 miliarde lei) este suma scoasa din buzunele SC SAMRIC SA de Administratia financiara a sectorului 6, cu largul concurs al Directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat a municipiului Bucuresti si cu cel al Ministerului Finantelor. Pe scurt, povestea este urmatoarea: dupa modificarea regimului leasingului (Legea nr. 99/ 1999), un control fiscal efectuat in perioada 1996 – 1999 a luat la puricat un contract de vanzare-cumparare de utilaje cu plata in rate si doua contracte de leasing. Concluzia: firma are de platit statului 868.334.590 lei impozit pe profit, plus majorarile de intarziere aferente, in valoare de 1.122.513.140 lei. Cum si ce au socotit inspectorii fiscali de au ajuns la aceasta concluzie este simplu: in cazul contractului de vanzare – cumparare de utilaje au aplicat retroactiv o ordonanta, iar pentru contractele de leasing au ignorat faptul ca bunurile intra in proprietatea cumparatorului, daca acesta o doreste, numai la terminarea ratelor.
Conform contractului de vanzare-cumparare cu plata in rate, pe durata achitarii acestora, bunurile nu se afla in patrimoniul firmei, nu sunt capital imobilizat, amortizarea nu poate fi calculata. Deci, ca urmare a participarii lor la procesul de productie, contribuind la realizarea de venituri din exploatare, ratele se incadreaza in categoria cheltuielilor de exploatare, redevente, chirii si alte datorii asimilate. Pe intelesul tuturor, ratele sunt deductibile integral din profitul impozabil. Anul incheierii contractului: 1996. Anul aparitiei actului normativ in baza caruia fiscul a calculat, in 1999, diferente de impozit pe profit si majorari de intarziere in valoare de 671.352.536 lei, 1997. Mai clar, fara remuscari, fiscul a aplicat retroactiv o lege, doar, doar o scoate ceva bani. Suma imputata in cazul contractelor de leasing nu este de de neglijat, „doar” 1.318.495.194 de lei. Ea provine, a decretat fiscul, din deducerea ilegala a ratelor de leasing in mod integral din profitul impozabil, prin includerea lor in cheltuieli de exploatare. Ceea ce, de altfel, si sunt, avand in vedere ca mijloacele fixe achizitionate au contribuit la realizarea veniturilor din exploatare.
Directorul Capdefier scapa turma
Contestarea rezultatelor controlului Administratiei financiare nu a schimbat cu nimic situatia. Obiectiunile au fost respinse. Nici Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat a municipiului Bucuresti nu a fost mai cooperanta. Asa ca a sosit si randul Departamentului politica impozitelor si administrarea veniturilor sa emita o judecata de valoare. Ceea ce a si facut, cu apostila directorului general Ion Capdefier. Inaltii functionari, solidari cu mai maruntii lor colegi din teritoriu, au ignorat ilegalitatea aplicarii retroactive a legii, si regimul avansului si ratelor de leasing, decretand ca supararea pagubitului este nefondata. Asadar, pe cuvantul directorului general Capdefier, 1,9 miliarde de lei se adauga altor sute de miliarde incasate, in dispretul legii, de la contribuabilii mai rasariti.