Vånzările de autoturisme au plonjat cu 15% în această lună faţă de cea anterioară. Heirup la Ford, subzistenţă la Renault şi dezastru la Opel, aşa ar putea fi caracterizată pe scurt evoluţia pieţei.

Cu cåteva luni în urmă, cånd criza din industria auto încă nu bătea la uşile Romåniei, dar îi punea pe jar pe dealrii din vestul Europei, un jurnalist din Germania spunea că mărcile puternice se văd în momentele de criză. „Cei cu bugete echilibrate şi cu o imagine bună vor rezista, iar cei care au crescut artificial, graţie unei conjuncturi, vor avea mari probleme“. Pe atunci, aceste vorbe nu însemnau mare lucru pentru un romån, dar acum evoluţia pieţei îi dă dreptate. După un septembrie cu vånzări în declin, luna octombrie a scufundat piaţa. Reducerea vånzărilor cu 14,9% faţă de septembrie este resimţită de toţi jucătorii din industrie, iar statistica realizată de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) este plină de indici roşii.

Ford rupe råndurile

Din numărul total de 20.478 de autoturisme våndute în octombrie, mai bine de 10%, adică 2.278 de unităţi, au aparţinut mărcii Ford. Graţie acestui rezultat, producătorul american a înregistrat o creştere cu 115% faţă de luna anterioară, fiind performera absolută a pieţei. De altfel, în afară de Ford, doar Renault a raportat un rezultat pozitiv în perioada menţionată, toate celelalte mărci din topul importurilor consemnånd scăderi importante. Dragoş Magdalina, directorului de vånzări al Romcar, importatorul Ford, explică performanţa obţinută prin „materializarea unor contracte pentru clienţii de flote, alături de campaniile promoţionale pentru clienţii individuali“. Conform APIA, mai bine de jumătate dintre autoturismele Ford comercializate în a zecea lună a anului sunt Fiesta (1.417 unităţi), acest model devenind, de altfel, şi bestsellerul din octombrie. Pentru a ajunge în poziţia de lider, Fiesta a devansat modele precum Renault Clio (963 de unităţi), Kia Cee’d (794 de unităţi) sau Skoda Octavia (668 de unităţi).

Dacă Ford şi Renault au reuşit să depăşească, cel puţin temporar, efectele crizei, nu acelaşi lucru poate fi spus şi despre mărci precum Toyota, Skoda sau Fiat. Importatorii acestor branduri au publicat rezultate de vånzări în scădere cu mai bine de 30% faţă de septembrie. Cåt despre Opel, GM Southeast Europe se confruntă cu o scădere majoră, de 40,5%, explicată de Cristian Oltean, directorul de marketing al companiei, prin „conjunctura în care se află piaţa. Ea este cea care a impus şi scăderile de la noi, pe ambele mărci, Opel şi Chevrolet. E adevărat că avem scăderi majore, şi asta se întåmplă din cauza problemelor întåmpinate de clienţi la finanţare şi din pricina taxei de poluare. Fiind mărci de volum, Opel şi Chevrolet au resimţit din plin aceste efecte. Din nefericire, şi pentru noiembrie estimăm o situaţie asemănătoare“.

Skoda se menţine în top

Spre deosebire de rezultatele lunii octombrie, pentru întreaga perioadă scursă din acest an liderul pieţei se menţine Skoda, brand care a crescut faţă de aceeaşi perioadă din 2007 cu 13,5%, atingånd 21.427 de unităţi. Poziţia a doua este ocupată de Volkswagen cu 17.946 de unităţi comercializate, în scădere cu 6,8%, iar pe trei se află francezii de la Renault, cu 17.512 unităţi, ceea ce reprezintă un regres de aproape 28%. Marca autohtonă Dacia a våndut în octombrie numai 5.912 autoturisme faţă de 7.931 în septembrie, ceea ce reprezintă o scădere de 25,4%. În perioada ianuarie-octombrie au fost comercializate 67.772 de autoturisme produse la Mioveni faţă de 77.991 în anul precedent. Este interesant de observat şi că preţul carburanţilor continuă să influenţeze comportamentul clienţilor. În octombrie se remarcă o nouă scădere a numărului de autoturisme diesel din import comercializate, ponderea maşinilor alimentate cu motorină din totalul vånzărilor scăzånd de la 51,6%, în ianuarie, la numai 41,5%. Conform APIA, peste 71% dintre vehiculele Skoda Octavia, 86,6% dintre unităţile Volkswagen Passat şi 48,4% dintre variantele Renault Clio au fost achiziţionate cu propulsoare diesel.

Alta-i situaţia la înmatriculări

Spre deosebire de datele furnizate de APIA, care prezintă vånzările, raportul Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor (DRPCIV), care ia în calcul înmatriculările de maşini noi, arată o situaţie destul de diferită. Pentru că multe dintre maşinile våndute într-o anumită lună sunt înmatriculate ceva mai tårziu, fiind incluse în statistica DRPCIV din perioada următoare. Cea mai ciudată situaţie se remarcă în dreptul mărcii Ford, care, deşi a våndut peste 2.200 de autoturisme, apare cu numai 1.199 de înmatriculări. Clasamentul este condus de Dacia, cu 7.778 de maşini, în creştere cu 6,46% faţă de luna octombrie din 2007. Pe locul doi se clasează Volkswagen, cu 1.896 de unităţi, iar pe trei se află Renault, cu 1.680 de autoturisme.

36.747 de maşini de ocazie au fost înmatriculate în octombrie, cu peste 12.000 mai multe decåt cele noi

Dacă nu luăm în calcul luna ianuarie, care an de an aduce vånzări slabe pentru că romånii au alte priorităţi, octombrie 2008 este cea mai proastă perioadă a comercianţilor de autoturisme noi din acest an. Recordul negativ are însă toate şansele să fie zdrobit de rezultatele pentru noiembrie, încă necomunicate.

Scade şi piaţa vehiculelor comerciale

În septembrie, scăderea de 1,6% a pieţei autoturismelor a fost compensată de o majorare a comerţului cu vehicule comerciale cu peste 12%, astfel încåt bilanţul vånzărilor totale a rămas pozitiv, 1,3%. Din nefericre, în octombrie, situaţia nu s-a mai repetat, astfel încåt la scăderea înregistrată în zona comerţului cu autoturisme s-a adăugat şi un recul de 12% al vånzărilor de maşini pentru transportul persoanelor şi al mărfurilor. Cea mai puternică marcă de pe piaţa comercialelor uşoare a fost în octombrie Fiat, cu 594 de maşini våndute. În clasament urmează Ford şi Volkswagen. În acelaşi timp, bestsellerul absolut al acestei pieţe se menţine modelul Ford Transit, ale cărui vånzări au depăşit Fiat Ducato şi Iveco Daily.

135-22380-22studiudepiata47.jpg