Intrarea unor noi jucători pe piața carburanților duce la creșterea concurenței și implicit la ieftinirea combustibililor, spunea în urmă cu trei ani șeful Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu. El preciza atunci că autoritățile statului ar trebui să faciliteze accesul acestora. De atunci și până acum doi mari jucători au anunțat planuri ambițioase în România: Gazprom, prin NIS Petrol România, și Socar.
NIS Petrol, filiala din România a companiei sârbe NIS, deținută de Gazprom Neft, parte a grupului rus Gazprom, a achiziționat în 2012 trei stații de carburanți în județele Arad și Sibiu. Consiliul Concurenței a avizat tranzacția și a dat undă verde investițiilor de pe piața locală. Astfel, la finele anului 2012, sârbii au deschis oficial prima benzinărie din România, în județul Sibiu, anunțând că intenționează în câțiva ani să ajungă la o rețea importantă de stații.
După doi ani de la inaugurarea primei stații sub brandul Gazprom, sârbii au ajuns la o rețea de doar 14 benzinării. Zilele trecute, reprezentanții companiei au deschis o nouă stație, iar până la finele lunii martie se previzionează inagurarea a încă 2 benzinării. Planurile comunicate de conducerea NIS Petrol România sunt 120 de stații și o cotă de piață de 10%.
Totuși până la finele anului în curs, țintele asumate de NIS Petrol România sunt de doar 30 de stații, adică o dublare a rețelei, a declarat Ileana-Sorina Bălțatu, director executiv Downstream şi director general-adjunct al NIS Petrol România. “Până în acest moment, avem 15 staţii de distribuţie a carburanţilor pe piaţa locală şi dorim să continuăm extinderea operaţiunilor noastre, în conformitate cu evoluţia pieţei”, a declarat Ileana Sorina Bălţatu.
În prezent cei mai mari jucători de pe piața românească sunt OMV Petrom (545 de stații), Rompetrol (400), Lukoil (304) și Mol (147). Pe lângă NIS (Gazprom) o altă companie care a anunțat în anii trecuți planurile ambițioase pentru piața locală este SOCAR. Azerii au anunțat că vor să ajungă în câțiva ani la o rețea de 300 de stații, dar în prezent compania are în România o rețea de doar 27 de benzinării. Și Socar, și NIS au precizat că își vor continua planurile de extindere, dar într-un mod realist și în funcție de piață.
Ambele companii au practicat într-o primă fază prețuri mai mici decât concurenții direct pentru a-și atrage clienți, însă cu timpul cei nou-intrați s-au văzut nevoiți să practice prețuri apropiate de marii jucători.
Cu toate acestea a existat o presiune asupra marilor jucători, ținând cont de faptul că în urmă cu un an CEO-ul Rompetrol i-a cerut lui Varujan Vosganian, ministru al economiei la acea dată, să ia unele măsuri întrucât existau semnale că începând cu luna aprilie 2013 ar urma să intre pe piața românească produse petroliere sârbești cu prețuri mult mai mici decât cele practicate de companiile românești. Ministrul a semnalat atunci conducerii Rompetrol că ar putea apărea o reacție favorabilă a opiniei publice față de prețurile mai mici practicate de companiile sârbești.
Citiți și: Cine vinde cea mai ieftină benzină din România
Totuși impactul a fost unul minor, întrucât doar 10% din vânzările de carburanți din România ale NIS Petrol sunt fabricate în Serbia, cea mai mare parte a acestora fiind acoperite de la rafinăriile românești.
“Carburanţii de la Pancevo sunt mai ieftini decât cei achiziţionaţi local, însă cu vamă şi cu transport devin comparabili ca preţ" a explicat Vadim Smirnov, directorul Nis Petrol România. La rândul său, directorul general adjunct al companiei a precizat că în vamă cisternele cu carburanți așteaptă și 2 zile pentru a ajunge în România, ceea ce aduce costuri suplimentare companiei.
“Noi așteptăm ca în 4-5 ani, în corelare cu procesul de modernizare a rafinăriei de la Pancevo (3 mil tone/an capacitate de rafinare în prezent), să dezvoltăm și rețeaua de retail în România. Avem în vedere atât investiții Greenfield cât și achiziții”, a explicat Ileana Sorina Bălțatu.
“Am informat toate companiile de pe piaţă că suntem interesaţi de achiziţia de staţii şi aşteptăm să vedem care oferte sunt cele mai interesante. Zona din vestul României este prioritară, fiind în apropierea rafinăriei noastre din Pancevo, Serbia, dar vrem să devenim un jucător naţional, astfel că nu putem ignora nicio parte a ţării”, a spus Bălţatu. Referitor la o posibilă tranzacție cu OMV Petrom, reprezentantul NIS Petrol a precizat că “Petrom este unul dintre partenerii noştri pentru achiziţia de carburanţi. În ceea ce priveşte negocierile pentru achiziţia de staţii, ne-am exprimat disponibilitatea faţă de Petrom, dacă vor avea dorinţa să-şi reorganizeze portofoliul, fiind cea mai mare companie petrolieră din ţară, cu cel mai mare număr de benzinării. Ne-au răspuns că în acest moment îşi reorganizează portofoliul”, a precizat reprezentanta NIS.