Esprit, Springfield, Taco Bell. Sunt marci bine intiparite in mintea consumatorilor din lumea intreaga. Oamenii de afaceri Nicolae Badea, Vicentiu Zorzolan si Octavian Radu sunt cei care tin in maini planurile de expansiune locala a acestor francize.
“Am vazut potentialul de piata si apetitul romanilor pentru moda. Piata locala poate fi un factor cheie in atingerea obiectivului nostru de crestere a cifrei de afaceri pe termen mediu. Nu omitem, desigur, faptul ca Romania e foarte aproape de momentul in care va face parte din Uniunea Europeana”, spune Corinna Pernau, export manager la Esprit Wholesale GmbH, explicand motivele pentru care compania a facut acum pasul spre piata romaneasca. si nu o va face singura, ci dupa un model de succes, verificat de-a lungul anilor in intreaga lume: franciza. Asa ca, Esprit isi croieste drum prin tot mai disputata piata locala a retelelor francizate prin intermediul unui partener local. Este vorba de AAV Group, firma condusa de Vicentiu Zorzolan si in a carei actionariat figureaza si omul de afaceri Radu Octavian, fondatorul RTC Holding. Povestea lui Zorzolan este simpla, dar cuprinzatoare. Dupa ce a lucrat 11 ani la tipografia Inform Lykos, Zorzolan a decis anul trecut ca este timpul sa intre intr-o afacere pe cont propriu. A analizat atent mai multe piete si s-a gandit ca un domeniu care nu s-a dezvoltat suficient si unde mai este destul loc pentru noii veniti este cel al textilelor. Asa ca a infiintat compania si a inceput negocierile pentru a atrage in Romania, in sistem de franciza, lanturile de magazine de vestimentatie Esprit, Springfield si Women’Secret. “Dupa ce am pornit aceste negocieri mi-am dat seama ca nu pot acoperi singur necesarul de finantare. L-am cooptat in afacere pe Octavian Radu, caruia i-am cedat 40% din actiunile companiei”, povesteste Zorzolan. Pentru Springfield si Women’Secret, compania a platit cate o taxa “de intrare” intre 50.000 si 70.000 de euro, in timp ce in cazul Esprit nu a existat nici un fel de taxa. In acest moment, AAV are deja deschise cinci magazine in Bucuresti. Springfield si Women’ Secret au fost inaugurate in martie, in complexul Plaza Romania. Alte doua magazine cu aceste nume au fost deschise in 12 aprilie in complexul Carrefour Feeria din Baneasa, iar primul magazin Esprit s-a deschis saptamana aceasta in acelasi complex.
Dupa Pizza Hut si KFC, Nicolae Badea vrea si Taco Bell
Unitatile au o suprafata medie de 100 de metri patrati in cazul Women’Secret, 150 metri patrati, pentru Springfield, iar un magazin Esprit are intre 500 si 700 de metri patrati. Cheltuielile de amenajare a acestor magazine ajung la circa 1.000 de euro metrul patrat. Pana la sfarsitul anului, vor mai fi deschise inca trei magazine, cate unul din fiecare brand. Pentru anul viitor, planurile companiei AAV prevad inaugurarea a inca 12 magazine, iar cifra de afaceri aferenta este estimata la sapte-opt milioane de euro, fata de trei milioane de euro, vanzarile prognozate pentru acest an. Dar planurile nu se rezuma doar la cele trei nume. “Mai suntem in negocieri cu alte trei branduri. Unul de vestimentatie pentru copii, altul de pantofi si al treilea de accesorii, precum curele, cercei sau bratari”, dezvaluie Zorzolan.
Un alt nume sonor ar putea fi adus pe piata romaneasca in acest an de catre Nicolae Badea, omul de afaceri care controleaza cate 20 de procente din firmele care opereaza lanturile de restaurante KFC si Pizza Hut. “Intentionam sa aducem pe piata romaneasca, prin franciza, si lantul de restaurante Taco Bell si, atunci, impreuna de celelalte doua lanturi de magazine, circuitul ar fi complet”, spune Badea. Intr-adevar, Taco Bell, alaturi de Pizza Hut si KFC, apartine diviziei de food a companiei Yum!. Badea intentioneaza sa aduca, tot in sistem de franciza, si brandul de electronice Radio Shark. In afara de acestea, unul dintre cei mai importanti actionari ai clubului de fotbal Dinamo Bucuresti sustine ca va incerca sa mai atraga pe piata romaneasca si alte nume sonore.
Oricum, perspectivele sunt din ce in ce mai favorabile. “In primele trei luni ale anului curent, ofensiva francizelor poate fi remarcata nu numai din punct de vedere numeric (sapte noi branduri semnate la nivel de master franciza: Women’Secret, l’Occitane, CarreBlanc, Springfield, Esprit, Chateau Blanc si Rinnascimento), ci, mai ales, din punctul de vedere al notorietatii marcilor, semn al apetitului pe care firmele straine il au fata de piata romaneasca”, spune Razvan Blid, commercial & PR manager la CHR Consulting, companie de consultanta in domeniul francizelor. El crede ca in fiecare din urmatorii doi ani vor intra in Romania cel putin cinci-sase noi marci de fashion- retail si fast food.
Mai suntem in negocieri cu alte trei branduri. Unul de vestimentatie pentru copii, altul de pantofi si al treilea de accesorii, precum curele, cercei sau bratari.
Vicentiu Zorzolan,
AAV Group