Firmele se tem să angajeze personal, chiar dacă au nevoie. Preferă contractele temporare. Astfel că, în sezonul estival se vor oferi mai multe slujbe, dar mai prost plătite. 

Criza are şi părţile ei bune. În această vară, vor fi mai multe oferte de joburi temporare. Romeo Moşoiu, director general la ZIP Travel România, a observat deja că unii angajatori din industria hotelieră au renunţat la salariaţii permanenţi în favoarea personalului temporar. Pentru anumite poziţii sunt preferaţi studenţii străini. Patronii serviciilor din turism şi divertisment au început să caute forţă de muncă disponibilă pentru următoarele luni. Anul acesta, ei se aşteaptă la un număr mult mai mare de turişti români, dar şi din Republica Moldova. Foarte multe angajări se vor face doar bătând palma. Roxana Prodan, directoarea firmei de recrutare Rom Manpower, apreciază că litoralul şi staţiunile turistice de la munte vor fi asaltate de persoane aflate în căutarea unui câştig facil. „Pentru astfel de joburi, nici până acum nu apelau  la firme de recrutare. Se angajează pe bază de relaţii, cunoştinţe. Doar companiile mari angajează pe contracte de muncă. Credeţi că se duce vreun inspector de la ITM să scotocească în bucătăria pensiunii pentru a depista persoane care curăţă cartofii… la negru?“

Criza economică este acum un accelerator al muncii la negru. Angajatorii preferă, mai mult ca oricând, să angajeze forţă de muncă fără forme legale. „Este una dintre supapele la care dau drumul pentru a scăpa de presiunea fiscalităţii tot mai mari“, comentează Mădălina Popescu, directoarea firmei PluriConsultants. Şomajul îi va ajuta pe întreprinzători să negocieze salariile la sânge. Mai mici vor fi însă şi bacşişurile. Desigur, acest aspect important al relaţiei cu clientul va contribui la scăderea calităţii serviciilor, ceea ce va da mai mult de lucru, la mare şi la munte, comisarilor de la Protecţia Consumatorului.

Studenţii preferă străinătatea

Studenţii sau tinerii absolvenţi vor avea posibilitatea să lucreze în zonele cu potenţial turistic şi de divertisment, ca agenţi de promovare, pentru crearea unor evenimente speciale pentru turişti, numai că ofertele de acest tip vor fi mai rare decât în vara trecută. „Văd din contractele care se încheie. Bugetele de marketing sunt mai mici, iar companiile se aşteaptă la o diminuare a vânzărilor“, aflăm de la Alexandru Doru Spătaru, directorul firmei Front Line Marketing.

Pentru că nu vor muncă mai multă pe mai puţini bani, tinerii se orientează către ofertele din străinătate. Roxana Timofte de la BestJobs apreciază că ofertele online vizează acum, în mod special, activităţi din domeniul medical şi cel din al asistenţei sociale (Franţa, Germania, Marea Britanie), din domeniul IT (Belgia, Grecia şi Spania), turism şi agricultură. „Cele mai multe oferte sunt adresate candidaţilor fără experienţă sau cu maximum trei ani de experienţă“, declară interlocutoarea noastră pentru revista Capital.  Candidaţii nu se înghesuie încă pentru ocuparea unui loc de muncă. Laura Chilom, consultant HR la eJobs, ne spune că pe site-ul destinat special studenţilor sunt 2.800 de posturi şi 1.000 de CV-uri transmise pentru joburile de vară. Romeo Moşoiu îşi exprimă uimirea: „Posturile estivale din străinătate nu au fost afectate de criză. Cifrele privind ofertele nu sunt mult schimbate. În privinţa cererii de aici, însă, aceasta nu a crescut, în pofida crizei resimţite pe piaţa muncii din România.“ Agenţia, recunoscută pentru ofertele estivale destinate studenţilor internaţionali, are acum 1.200 de locuri disponibile pentru Statele Unite prin programele Work and Travel,  Internship şi Career Training. Pentru Grecia, sunt disponibile 400 de posturi în programul de practică profesională de vară în regim de plată. Spania oferă 200 de posturi, printr-un program mixt de muncă şi învăţare a limbii spaniole. Şi pentru Marea Britanie există o ofertă de 100 de joburi în cadrul unui program în industria hotelieră, incluzând şi o perioadă rezervată cursurilor de limba engleză. Condiţia de bază pentru participarea la aceste programe este statutul de student. Înscrierile au început deja, iar banii care se pot câştiga peste hotare nu-s de neglijat, mai ales în conjunctura actuală.

Joburi numai pentru studenţi 

Programele Work and Travel, Internship şi Career Training oferă contracte de 3-5 luni în industria turismului (hoteluri, restaurante, cafenele, terase, plaje, magazine, recepţii, piscine etc.).
Termene-limită de înscriere: SUA – 15 mai; Spania – 10 iulie; Grecia – 30 iulie; Marea Britanie, Canada, Australia – termen nelimitat.

Salarii

• 7-12 dolari/oră în SUA (la care se adaugă: ore suplimentare, second job, eventual bacşişuri)
• 400-800 euro/lună în Grecia (cazarea şi masa gratuite)
• 800-900 euro/lună în Spania
• începând de la 5 lire/oră în Marea Britanie

Costuri

• SUA: 565-765 dolari, la care se adaugă transportul şi taxa de viză.
• Grecia: 200 euro şi 300 lei, plus transportul (care se decontează la sfârşitul programului de către angajator)
• Spania: în funcţie de numărul de săptămâni de program de limba spaniolă şi de locul de desfăşurare a cursurilor.

Joburi pentru toată lumea

În UE, inclusiv Romånia. Durata contractelor: 3-5 luni. Nivel de plată: 300-650 euro/lună. Cazare şi masă asigurate. Bilet de avion pentru joburile din străinătate. Meserii:
• turism: recepţioner, barman, ospătar, cameristă, bucătar/ajutor de bucătar, agenţi de promovare etc.
• construcţii: muncitori calificaţi
• sănătate: asistente medicale