Companiile interesate de reducerea costurilor cu locaţia au început să se uite din nou spre vile, după ce în ultimii doi ani s-a creat un exod către clădirile de birouri. Nevoia de spaţii mai mici, care să implice cheltuieli minime, şi contractele flexibile, fac vilele mai atractive decât turnurile de sticlă. În ultima perioadă, oferta de spaţii mici a crescut de circa şapte ori faţă de ultimii doi ani. Stocul de spaţii de birouri în vile a fost îmbogăţit şi de construc
Companiile interesate de reducerea costurilor cu locaţia au început să se uite din nou spre vile, după ce în ultimii doi ani s-a creat un exod către clădirile de birouri. Nevoia de spaţii mai mici, care să implice cheltuieli minime, şi contractele flexibile, fac vilele mai atractive decât turnurile de sticlă. În ultima perioadă, oferta de spaţii mici a crescut de circa şapte ori faţă de ultimii doi ani.
Stocul de spaţii de birouri în vile a fost îmbogăţit şi de construcţii noi, gândite ca imobile de locuinţe, care din lipsa clienţilor au fost convertite în birouri.
„Există cazuri de dezvoltatori pe care i-a prins criza în mijlocul unei construcţii rezidenţiale şi care au preferat să convertească imobilul într-unul de birouri“, a declarat pentru capital.ro Mirela Raicu, partner al companiei de consultanţă imobiliară Esop.
Potrivit acesteia, în prezent, sunt scoase la închiriat în jur de 400 de vile în Bucureşti, care au în medie un spaţiu de 350 mp, ceea ce reprezintă un total de circa 140.000 mp, aproximativ 10% din stocul total de spaţii de birouri existente la nivel de piaţă.
Cheltuieli mai mici cu 20%
Nici proprietarii de vile nu o duc mai bine la capitolul chiriaşi. În general un spaţiu în vilă stă pe piaţă înainte să îşi găsească chiriaşi între 5 şi 6 luni. Cu toate acestea, avantajul acestor spaţii constă în cheltuieli reduse cu 15-20% faţă de cele generate de un spaţiu într-o clădire de birouri clasică.
„Spaţiile de birouri din vile nu sunt ameninţate de cele din clădirile de clasa A, deoarece se adresează unor companii care au targeturi diferite. Companiile care vor spaţiu într-o vile, de obicei caută să aibă o clădire a lor şi au nevoie de spaţii mari. Probabil că dacă ar apărea spaţii mari, libere, în imobilele de birouri centrale s-ar putea reloca, dar deocamdată spaţii goale sunt doar în zone periferice“, a explicat Bogdan Georgescu, managing partner în cadrul Colliers International.
Flexibilitatea contractelor
Un alt atu pe care îl conferă vilele este dat de flexibilitatea contractelor de închiriere. Chiar dacă proprietarii imobilelor de birouri au micşorat perioada maximă de închiriere de la 5 la 2 ani, în cazul vilelor se pot obţine contracte şi pe perioadă de un an, cu posibilitatea rezilierii în condiţii avantajoase pentru chiriaş.
„Într-o vilă poţi face un contract pe un an, contract care poate fi reziliat în condiţiile unei plăţi a două chirii de preaviz, modalitate care nu este accesibilă în cazul clădirilor de birouri“, a spus Raicu.
Totodată, vilele pun la dispoziţie spaţii mai mici, pornind de la 100-150 mp, care sunt compartimentate în camere. În cazul unei clădiri de birouri ai spaţiu deschis a cărui compartimentare presupune nişte investiţii adiacente. În cazul vilelor există însă şi dezavantajul unor spaţii nefolosite, precum holurile şi coridoarele.
Întreţinere de trei ori mai mică
Cheltuielile cu întreţinerea într-o clădire clasică de birouri este de circa trei ori mai mare decât în cazul unei vile. La o vilă întreţinerea lunară este de circa 1,5 euro/mp, în timp ce media pentru o clădire de birouri este de 2,5 euro/mp, iar în cazul clădirilor de clasa A ajunge la 4,5 euro/mp.
„Numeroase firme, chiar şi din cele care erau localizate în centre de afaceri, şi-au reanimat interesul pentru vile, după ce în 2007-2008 cererile pentru astfel de spaţii de birouri erau pe o pantă descendentă“, a subliniat reprezentantul Esop.