Criza actuală îi obligă pe proprietarii de restaurante să inoveze pentru a se salva de la faliment. Pe lângă meniurile „all-inclusive”, „doi la preţ de unu” sau „mănânci cât poţi duce”, a apărut o ofertă cu totul inedită: „plăteşti cât vrei”.

 

Da, aţi auzit bine. Un restaurant din capitala Belgiei, lovit de criză, a lansat oferta „pay what you want”, prin care speră să atragă cât mai mulţi clienţi. Conceptul nu este chiar original, întrucât şi alţi patroni din Marea Britanie şi din Canada au lansat o ofertă similară, dar în cazul barurilor de noapte.

 

Sistemul este simplu: băuturile au preţuri fixe, în timp ce felurile de mâncare sunt „răsplătite” în funcţie de disponibilitatea şi generozitatea clientului. Întregul mecanism se bazează pe respect reciproc şi „bune maniere”. Astfel, deşi teoretic există riscul ca un client să plătească 2 euro pentru o masă de două persoane, în care a consumat de 40-50 de euro, acest lucru nu s-a întâmplat niciodată, întrucât clienţii sunt încântaţi de idee şi doresc să revină şi a doua oară. Situaţia este una avantajoasă reciproc: clienţii plătesc mai puţin decât ar fi plătit la un restaurant normal (în care adaosul comercial este foarte ridicat, la care se adaugă bacşişul lăsat chelnerilor), în timp ce restaurantul îşi acoperă cheltuielile şi face şi un profit decent, preferabil meselor goale sau, mai rău, falimentului.