Nu mai puțin de 15 miliarde de dolari va plăti în total grupul Volkswagen clienților înșelați și autorităților americane. Mult mai mare decât estimarea inițială și provizionul aferent, această sumă este destinată doar acoperirii daunelor pentru posesorii de mașini cu motoare de 2 litri. O altă sumă, necunoscută încă, va fi necesară plăâii daunelor pentru posesorii de vehicule cu motoare de 3 litri aparținând mărcilor Volkswagen, Audi și Porsche.
Pe lângă suma impresionantă, interesant în acest caz este modul diferit de remediere a daunelor cauzate prin înșelarea clienților. În timp ce toți cei circa 500.000 de clienți americani vor primi între 5.100 USD și 10.000 USD în funcție de anul de fabricație al mașinii și tipul acesteia, plus contravaloarea vehiculului, cei 8,5 milioane de europeni aflați în aceeași situație sunt despăgubiți cu o vizită de circa o oră la service, o bucată de țeavă care are rolul de a controla aerul admis în motor și un nou soft.
Din nefericire, în ciuda inechității, această situație nu va putea fi remediată. Chiar dacă unii oficiali europeni încearcă să „sensibilizeze” grupul Volkswagen să compenseze cumva și clienții de la bătrânul continent. „Principiile juridice din SUA sent foarte diferite de cele europene. Chiar dacp există o tendință de a transpune ceea ce se întâmplă acolo și în Europa, acest lucru nu este posibil”, a declarat Laurent Mercie, avocat francez care a încercat să înainteze dosare cu pretenții ale clienților Volkswagen către tribunale. Lipsa unor procese colective este un dezavantaj major pentru europeni, însă acest lucru nu este încurajat de justiție. În Europa clienții sunt îndemnați să intenteze procese individuale, mult mai greu de susținut și cu rezultate derizorii de cele mai multe ori.