Posibilitatile materiale reduse si calitatea slaba a masinilor autohtone i-au ghidat pe romini, dupa anii 90, spre masinile straine second-hand. Zeci de mii de masini itr-o stare tehnica deplorabila au intrat i acea perioada i Rominia. Practic, datorita acelei perioade, masina second-hand a devenit i Rominia sinonima cu rabla care pune i pericol viata soferului si polueaza. Au fost luate apoi masuri pentru inhibarea acestui flux de masini vechi, importate. Au fost reintroduse taxele vamale car
Posibilitatile materiale reduse si calitatea slaba a masinilor autohtone i-au ghidat pe romini, dupa anii 90, spre masinile straine second-hand. Zeci de mii de masini itr-o stare tehnica deplorabila au intrat i acea perioada i Rominia. Practic, datorita acelei perioade, masina second-hand a devenit i Rominia sinonima cu rabla care pune i pericol viata soferului si polueaza. Au fost luate apoi masuri pentru inhibarea acestui flux de masini vechi, importate. Au fost reintroduse taxele vamale care fusesera eliminate dupa revolutie si s-a introdus regula vechimii mai mici de opt ani. Ultima masura a constituit-o obligativitatea respectarii normelor de poluare Euro 2. Efectele acestor igradiri legislative au fost benefice pentru parcul auto din Rominia si, cu timpul, masinile de ocazie cumparate din strainatate au icetat sa fie privite ca hirburi adunate de la fier vechi. Cumpararea unei masini second-hand este evident o afacere. in strainatate, piata masinilor de ocazie este foarte dezvoltata, achizitionarii unei masini noi fiin-du-i corespunzatoare doua-trei tranzactii cu masini de ocazie. Cum i strainatate diferentele de pret dintre o masina rulata timp de un an si una noua sunt foarte mari, ajungind chiar la jumatate din pretul initial, este de iteles interesul pentru masinile rulate. Iar daca diferentele de pret sunt foarte mari, cele calitative sunt foarte mici. soselele foarte bune, igrijirea corecta a masinilor si modul i care sunt conduse fac dificila observarea diferentelor itre masinile vechi si cele noi.
Importurile de masini second-hand din Rominia se fac fie de catre firme specializate care apoi icearca sa le comercializeze, fie de persoane fizice care au posibilitatea sa calatoreasca i strainatate. insa sunt foarte putini cei care primesc viza pentru a calatori i Germania, Olanda sau tarile nordice unde raportul calitate pret este foarte bun la masinile de ocazie.
Un romin a exploatat, icepind ica din 1991, aceasta situatie, si a adus, pina i prezent, mii de masini din Olanda. Activitatea a iceput itr-un apartament i Colentina, i perioada i care toti erau inebuniti dupa masini straine, indiferent de marca si felul i care aratau acestea. „Eu am facut facultatea si am lucrat ca inginer i Olanda. in perioada 1990-1991, toata lumea era inebunita sa-si cumpere masini. M-au sunat foarte multi cunoscuti pentru a-i ajuta, nu stiau limba, nu cunosteau regulile de radiere, ce acte trebuie facute, unde sunt garaje. Eu stiam toate aceste lucruri si asa mi-a venit ideea sa intermediez achizitii de masini din Olanda. Ambasada a iteles ca aceasta activitate este benefica pentru ei si ne-a acordat vize fara probleme pentru clienti”, declara Sorin Marcus, presedintele Auto Benelux. Nu a fost singura motivatie pentru alegerea Olandei. „Masinile sunt foarte bine itretinute, soselele sunt perfecte, nu exista dealuri sau munti si motoarele nu sunt fortate deloc”, continua Sorin Marcus. Practic Auto Benelux este un prestator de servicii. Firma le facilita clientilor obtinerea vizei, le asigura transportul si ii ducea la garajul unde, dintr-un parc de citeva sute de autovehicule isi alegeau masina dorita. Sistemul era simplu si a functionat de minune citiva ani buni, pina cind pretentiile rominilor au crescut. ” in primii ani, clientul venea la firma si se pleca i Olanda unde se vizita un singur garaj. Acesta avea masini si utilitare mici, fiecare isi alegea si era multumit. La iceput, se solicita doar o masina care sa fie rosie, sa aiba patru roti si sa atinga pamintul. in timp, clientii au devenit din ce i ce mai bine informati, din ce i ce mai bine pusi la punct si mai exigenti. Este foarte greu acum sa convingi pe cineva sa plece 2.500 de kilometri pentru o masina pe care doar preconizezi ca o va gasi acolo”, spune Bogdan Vladescu, director la Auto Benelux.
Camera Web conecteaza cererea cu oferta
O data cu cresterea pretentiilor clientilor, procedeul a fost adaptat pentru ca fiecare sa-si poata gasi masina pe care si-o dorea. Posibilitatile tehnice faceau isa destul de greoi acest lucru. S-a lucrat mult cu listing-uri de baze de date trimise prin fax. Acestea erau actualizate, dar pina i momentul i care clientul ajungea, i Olanda masina aleasa putea fi deja vinduta. A aparut Internetul. Toate garajele au acum site-uri pe care este prezentata oferta de masini iar clientul din Rominia are de unde sa aleaga. Masinile pot isa sa aiba defecte ascunse care sa nu fie vizibile i fotografii, iar problema cu actualizarea raminea valabila, chiar daca nu la acelasi, nivel.
Dar si aceasta problema a fost rezolvata, si tot cu ajutorul computerului. in prezent, negocierea si studierea masini de catre client se pot face i timp real, chiar daca aceasta se afla la mii de kilometri departare. „Clientul sta la noi la sediu, i fata computerului. Un angajat se afla i Olanda, itr-un garaj, cu un laptop, un telefon mobil si o camera web. Acesta filmeaza masina si, la cererea clientului, focalizeaza toate detaliile care il intereseaza. Negocierea pretului cu proprietarul garajului are loc i timp real si, i cazul i care se cade la o itelegere, masina este cumparata”, afirma Sorin Marcus.
Olandezilor le convine foarte mult faptul ca rominii platesc cash si fac discounturi importante pentru acest motiv. Legea olandeza nu permite luarea masinilor i consignatie, iar garajele cumpara masinile pe care le comercializeaza. Din cauza lipsei de lichiditati, clientii care platesc cu banii jos se bucura de o atentie speciala. Auto Benelux ofera trei categorii de servicii. Vinde masini pe care le aduce pe cont propriu din Olanda, intermediaza clientilor cumpararea unei masini, care este apoi adusa i tara de un angajat al firmei, sau il duce pe cumparator direct la garajele care vind autovehicule. Pretul este aproximativ 450 de dolari, indiferent daca masina este adusa i tara de angajatul firmei sau de catre client.
Lunar sunt transportate circa 30 de masini. „Clientela este foarte variata; s-au cumparat autogunoiere, camioane, autobuze. Am avut clienti chiar primarii care au cumparat parcuri itregi de autobuze”, spune Bogdan Vladescu. Conducerea spera acum ca noul sistem de alegere si negociere i timp real pe Internet va din nou numarul de clienti existent i perioada de dinainte de introducerea normelor Euro 2. Afluxul a fost atunci atit de mare, icit pentru transportul care se facea, de obicei, cu microbuze s-au folosit autocare icarcate la capacitate maxima.