Lia Olguța Vasilescu a răbufnit. Primarul municipiului Craiova a anunțat în cadrul şedinţei Consiliului Local, că noul operator de salubritate din municipiu, firma Iridex, a început activitatea „cu stângul”.
Mai exact edilul susține că în toate zonele oraşului au stat gunoaiele nestrânse mai bine de două săptămâni. Totodată, Vasilescu susţine că motivul pentru care Craiova a fost plină de gunoaie este lipsa personalului, firma întâmpinând dificultăţi la angajări, deşi Craiova este un oraş care are şomaj.
„În ceea ce priveşte colectarea gunoaielor din zona blocurilor, după cum ştiţi, firma Iridex nu este în contract cu Primăria Municipiului Craiova. A fost o licitaţie publică organizată de Consiliul Judeţean Dolj acum câţiva ani şi până la urmă câştigătorul a fost stabilit de o instanţă de judecată. Practic, am jucat la impuse cu această firmă. Nu au început cu dreptul în municipiul Craiova.
Au început, din păcate, cu stângul, dar să ştiţi că avem şi noi a reproşa anumite lucruri Salubrităţii din Craiova, adică vechii firme care a operat colectarea gunoaielor până la data de 1 iulie, în sensul că la presiunea şi a dumneavoastră, a Consiliului Local, am acceptat că trebuie să facem un protocol pentru ca toţi oamenii de la Salubritate SRL să fie preluaţi de noul operator Iridex. Motiv pentru care noul operator nu şi-a căutat personal în această perioadă, bazându-se pe cei 200 de angajaţi de la Salubritate care erau prinşi în protocol pentru a ajunge la Iridex.
Din păcate, în ziua în care a început activitatea noul operator s-a trezit că se bazează doar pe 70 de oameni din cei 200 din protocol, adică din start mai mult de jumătate dintre angajaţi au fost pierduţi pe drum”, a spus Vasilescu.
Au refuzat să își facă datoria
Totodată, primarul Craiovei susține că persoanele care au rămas la Salubritate şi care trebuiau să continue activitatea până la data de 1 iulie, în ultimele două săptămâni „efectiv au refuzat să-şi facă datoria, în sensul că nu au mai strâns gunoaiele”.
Ea a mai adăugat că deși există șomaj în Craiova, nu a fost găsit personal necalificat pentru această operațiune, așa că a fost nevoie de aducerea unor oameni din alte localități care nici nu cunoșteau străzile orașului.
„La data de 1 iulie, când a intrat Iridex, a intrat într-o criză de personal şi a intrat într-o situaţie devastatoare pentru municipalitate, adică cu gunoaie nestrânse de peste două săptămâni în toate zonele oraşului. Au încercat să facă recrutări de personal: din păcate, deşi Craiova este un oraş care are şomaj, nu a găsit nici măcar la AJOFM personal necalificat ca să poată să facă această operaţiune.
În aceste condiţii au fost aduşi oameni din alte localităţi ca să poată să opereze cu ei, oameni care nu cunoşteau străzile. A fost o situaţie foarte dificilă, am intervenit noi, primăria, am spus sunteţi total depăşiţi de situaţie, şi am spus ‘haideţi să vedem cum putem să ajutăm’. De la Salubritate au mai plecat nişte oameni la care noi nu voiam să renunţăm, pentru că erau coordonatorii noştri pe zone pentru deszăpezire, pentru măturare stradală etc. Până la urmă am renunţat la aceşti oameni, i-am lăsat să plece la Iridex, pentru că altfel efectiv nu ar fi putut desfăşura această activitate”, a mai afirmat primarul Craiovei.
De menționat este faptul că, precizările primarului din Craiova vin în contextul în care locuitorii din oraș se arată extrem de nemulţumiţi de faptul că firma Iridex ridică numai gunoaiele din containere, iar pe cele care sunt aruncate direct pe platforme sau pe jos refuză să le ia.
De cealaltă parte Olguța Vasilescu a precizat că reprezentanţii Iridex au reproşat că infrastructura salubrităţii nu era pusă la punct, la platformele de blocuri nu mai existau containere, iar la cererea municipalităţii firma Iridex a achiziţionat 600 de containere care sunt deja pe străzile Craiovei.
Edilul Craiovei a mai explicat că 20% dintre firme, deşi sunt obligate să aibă contract cu Iridex, nu au semnat acest contract, iar de săptămâna aceasta poliţia locală va începe să desfăşoare o acţiune de a amenda aceste firme.
Taxă obligatorie pentru gunoi în Craiova
Începând cu data de 1 iulie, cetățenii Craiovei plătesc pentru ridicarea gunoiului o taxă obligatorie anuală, prin Direcţia de Impozite şi Taxe a Primăriei, şi nu contravaloarea unei facturi pentru serviciile prestate, aşa cum a fost până acum. Anunțul a fost făcut de Primăria Craiovei la începutul lunii.
„O schimbare majoră pentru persoanele fizice este aceea că serviciul de salubrizare nu se mai plăteşte la operator, ci la Primărie – Direcţia de Impozite şi Taxe. Toţi cetăţenii rezidenţi vor fi impuşi la plata taxei speciale de salubrizare. De la 1 iulie, taxa de salubrizare este mai mică cu doi lei decât tariful achitat până acum pentru acest serviciu”, a informat Primăria Craiova, în urmă cu o lună.
În ceea ce privește valoarea taxei, este vorba despre suma de 11 lei/persoană/lună şi se datorează pentru lunile iulie-decembrie 2021 (6 luni). Aceasta poate fi achitată pe fiecare lună, dar şi anticipat, pentru câte luni se doreşte. De asemenea, taxa poate fi achitată atât la punctele de lucru ale Direcţiei de Impozite şi Taxe, cât şi online sau prin mandat poştal.