Pozitia ambasadorului, care a catalogat felul in care se adjudeca licitatiile „o rusine pentru aceasta tara”, a fost sustinuta de Jonathan Scheele, seful Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti, care a apreciat ca, in discursul despre coruptie, ambasadorul american a atins „problemele reale ale economiei romanesti”. La randul sau, Obie Moore, seful Camerei Americane de Comert din Romania, a mentionat coruptia printre principalele cauze care alunga investitorii straini din tara. La toate acestea, autoritatile romane au gasit de cuviinta sa raspunda fie ca „nu avem nevoie sa ne spuna nimeni ce trebuie facut”, asa cum crede Rodica Stanoiu, ministrul justitiei, fie ca ne-a fost adresat un mesaj de „simpatie pentru eforturile Romaniei”, asa cum i s-a parut presedintelui Ion Iliescu. De fapt, atat membrii Guvernului roman, cat si parlamentarii puterii au preferat sa reinterpreteze in favoarea lor aceste trei discursuri foarte dure, minimalizand importanta coruptiei si insistand pe ideea ca Romania n-are probleme din acest punct de vedere. Ca dovada, in Bucuresti se vor investi trei milioane de dolari pentru a construi o inchisoare hi-tech pentru cei gasiti vinovati de Parchetul Anticoruptie.

Gafa saptamanii
Guvernul a editat o opera literara ce se intinde pe 700 de pagini, color, pe hartie lucioasa, cu grafice si tabele, care trateaza pe larg problema inutilitatii „cartilor negre” lansate pe piata de opozitie. O replica supradimensionata pentru o carte de doar 100 de pagini, scrisa la un rand, in conditii grafice modeste, lansata de Partidul Democrat si intitulata „Cartea neagra a guvernarii PSD”. „Opera” guvernamentala a parut, desigur, o gluma proasta romanilor care credeau ca Executivul condus de Adrian Nastase are probleme mai importante de rezolvat in economia si societatea romaneasca. Extravaganta respectiva va costa fiecare ministru 7,4 milioane lei, intrucat ar fi imoral ca cele 200 de milioane necesare tiparirii sa fie cheltuite din buget.

Legea saptamanii
Guvernul a aprobat o ordonanta de urgenta care obliga autoritatile administratiei publice sa rezolve o cerere de acordare a unei autorizatii in cel mult 30 de zile. In cazul in care termenul nu este respectat, autorizatia se considera acordata din oficiu. Dupa expirarea celor 30 de zile, pentru eliberarea documentului, solicitantul se poate adresa administratiei respective sau instantei de judecata. Judecatorul poate obliga autoritatile locale sa plateasca o amenda de 20% din salariul minim net pe economie pentru fiecare zi de intarziere in eliberarea autorizatiilor. Respectiva ordonanta de urgenta va intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial.

Evenimentul saptamanii
La Atena a avut loc ceremonia semnarii tratatului de aderare la Uniunea Europeana a zece noi membri, ceea ce va ridica la 25 numarul statelor cuprinse in Uniune. Statutul de membrii cu drepturi depline va fi obtinut de cei zece – Ungaria, Polonia, Cehia, Slovacia, Estonia, Cipru, Letonia, Lituania, Malta si Slovenia – in anul 2004. „Europa reunificata”, asa cum au numit-o participantii la summit, va numara 105 milioane de cetateni si va fi cu 34% mai mare. Romano Prodi, presedintele Comisiei Europene, si-a inceput discursul spunand ca „aceasta extindere pregateste drumul pentru primirea viitorilor membri, in special pentru aderarea Romaniei si a Bulgariei, programata pentru 2007”.

Revelatia saptamanii
Curtea de Conturi a constatat nereguli grave la autostrada Bucuresti-Ploiesti. Aproape 1.300 de miliarde lei au fost cheltuite fara aprobare legala, iar prejudiciul adus bugetului se ridica la 215 miliarde lei. Conducerea Administratiei Nationale a Drumurilor, institutie care trebuia sa raspunda de buna executare a contractului cu companiile care s-au ocupat de reparatiile pe autostrada, a fost destituita. Curtea de Conturi a concluzionat ca AND nu s-a asigurat nici un moment ca lucrarile vor fi bine executate si nici nu si-a luat vreo masura de precautie pentru cazul in care antreprenorul italian nu ar respecta cerintele proiectului. Autostrada a fost data in exploatare in anul 2000, iar reparatiile au fost finantate de BERD, cu 53 milioane dolari, si de Guvernul Romaniei, cu 44 milioane dolari.