Conform satisticilor APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule), anul trecut au fost importate un numar de 18.500 de autoturisme second hand dintr-un total de 84.776. In procente, ponderea importurilor second hand a crescut fata de 1999 cu circa 5 % dar numeric, in 2000 au fost aduse in tara mai putine masini fata de anul precedent. Explicatia e simpla. Piata totala (noi si second hand) a scazut ca urmare a reducerii importurilor de autoturisme noi.
Explicatia mentinerii la o cota inca ridicata a importurilor de masini second hand este legata in primul rand de veniturile scazute ale populatiei. O mare parte a romanilor nu-si pot permite nici macar achizitia unei Dacii. In acelasi timp, cei care si-ar putea permite o masina noua cu plata in rate sau leasing refuza sa se angreneze in sisteme de finantare pe termen lung din cauza climatului economic instabil.
Pe de alta parte, in ce priveste clasa medie de autoturisme exista un decalaj mare intre pretul unei Dacii noi si cel al unei masini straine noi. Daca o Dacie clasica se vinde in jurul sumei de 3.000 USD, pretul unui autoturism strain nou din aceasta clasa nu coboara sub 7.000 USD. Intre aceste sume se situeaza in general cumparatorii de masini second hand, cei care refuza masina nationala datorita fiabilitatii sale scazute, dar in acelasi timp nu au bani pentru un autoturim nou din import.
Ce se poate cumpara asadar cu o suma cuprinsa intre 4.000 si 7.000 USD? Care sunt cele mai fiabile modele care se incadreaza in aceasta marja de pret?
Conform acelorasi statistici APIA, in 2000, marca Opel a condus detasat in topul importurilor de masini second hand, urmata de Volkswagen si Ford. Paradoxal, in timp ce masinile Opel vechi s-au vandut cel mai bine, cele noi au inregistrat o scadere semnificativa, Opel fiind singura marca de import aflata in aceasta situatie anul trecut. Cele mai vandute modele Opel au fost Astra si Vectra in timp ce VW a avut succes cu tipurile Passat si Golf. Mai mult decat atat, marcile germane sau cele percepute ca germane (Opel, de exemplu face parte din grupul General Motors)ocupa primele sase pozitii din sapte in acest clasament si reprezinta circa 80% din totalul vanzarilor pe piata second hand. Conform analistilor APIA, reorientarea preferintei cumparatorilor catre second hand-urile Opel este strans legata de evolutia valorii reziduale a autoturismelor acestei marci pe piata vest europeana. Cumparatorul roman se orienteaza in special in functie de pretul autoturimelor la clasa si varsta comparabila.
Preferintele romanilor s-au indreptat catre aceleasi marci si chiar aceleasi modele si in cazul in care sursa de achizitie a masinilor a fost targurile de masini si nu importurile directe. Conform statisticilor privind vanzarile realizate in cel mai mare targ de masini bucurestean, Autovit, anul acesta s-au vandut un numar de 214 autoturisme Opel (87 Vectra si 69 Astra) si 136 VW (50 Golf si 40 Passat). In medie, modelele cu motorizare diesel s-au situat ca pret peste cele pe benzina, datorita pretului mai mic al motorinei si fiabilitatii mai mari a acestor tipuri de motoare.
Sfatul specialistului
Principalii factori care influenteaza decizia de cumparare a unui automobil vechi sunt modelul, anul de fabricatie, pretul si starea tehnica. Luandu-le pe toate in calcul, alaturi si de valoarea de revanzare, asistam la o adevarata avalansa Opel, care domina indiscutabil piata second-hand romaneasca. Daca tinem cont de faptul ca peste 80% dintre automobilele uzate importate in 2000 sunt germane, succesul Opel apare aproape normal. Totusi, motivul principal este gama destul de batrana de la Opel, care impune preturi accesibile chiar si in cazul modelelor noi. Sa nu uitam ca actuala Vectra a depasit cinci ani de existenta, iar Astra Clasic inca se mai fabrica, in Polonia. Ca urmare, modelele second-hand beneficiaza in cascada de preturi tentante, alaturi de o calitate indiscutabila. In cazul Volkswagen, romanii profita de faptul ca modelul Passat a fost modificat de curand, variantele anterioare fiind oferte serioase, suficient de ieftine pentru a fi alternative la un Golf nou, de exemplu. De partea acestuia din urma stau traditia si numele incontestabil, care imping vanzarile si cresc numarul de proprietari succesivi ai aceleiasi masini.