Expansiunea pietei locale a curieratului rapid a demarat in septembrie 2001, o data cu spargerea monopolului detinut de Posta Romana. In numai un an, numarul companiilor autorizate sa furnizeze servicii postale a crescut exponential, de la opt la 67, pentru ca in prezent sa ajunga la 133. Potrivit Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii, cifra de afaceri cumulata a celor 100 de operatori postali care i-au comunicat situatiile financiare s-a ridicat anul trecut la 188 de milioane de euro, din care 75% reprezinta aportul Postei Romane. Insa tot anul trecut, operatorul national a raportat o scadere drastica a profitului, care s-a situat, in premiera in ultimii cinci ani, sub un milion de euro. De asemenea, cifra de afaceri exprimata in euro s-a redus cu mai mult de patru procente. Oficialii Postei explica acest regres prin majorarea puternica a cheltuielilor cu investitiile, in contextul intensificarii concurentei de pe piata de profil. „Acum avem numai in Bucuresti circa 15-16 concurenti, dintre care sapte au forta financiara ridicata. In aceste conditii, am sporit investitiile la nivel national, astfel incat sa crestem numarul de prestatii. Ne bazam foarte mult pe calitatea serviciilor si pe informatizarea retelei”, spune Simona Georgescu, director pentru Posta rapida in cadrul companiei. Insa observatorii sectorului considera ca aceste masuri nu vor stopa erodarea cotei de piata a operatorului national pe termen mediu. Deja compania pierde teren in planul curieratului intern – adica exact acolo unde se afla nucleul dur al afacerii sale – in favoarea noilor jucatori intrati pe piata. Intuind ca sectorul corporatist, oarecum neglijat de fostul monopol de stat, va concentra cea mai mare parte a cererii, acestia si-au orientat investitiile in jurul marilor orase si, treptat, si-au configurat retele cu acoperire nationala, sustinute de flote puternice si servicii diversificate. De exemplu, compania bucuresteana Fan Courier Express, infiintata in 1998, dispune acum de 950 de angajati in 85 de agentii, sucursale si depozite in toata tara. Cu o flota de 675 de autovehicule, operatorul a realizat anul trecut peste un milion de expeditii, iar volumul sau de activitate creste anual cu pana la 50%. Un alt operator, Roexpres, a reusit sa atinga, la mai putin de doi ani de la intrarea pe piata, o rata lunara de crestere de 20-25%, la o flota de 120 de vehicule. „Dupa ce in primul an de activitate am atins o cifra de afaceri de un milion de euro, pentru acest an estimam o majorare la 2,5 milioane de euro”, spune stefan Dumitru, administratorul firmei.
Aglomeratie mare la livrari internationale
Pe segmentul curieratului rapid international, Posta Romana este puternic devansata de multinationalele prezente pe piata romaneasca. DHL, de exemplu, afirma ca rezultatele sale din Romania au evoluat excelent. „Vanzarile realizate la serviciile de baza, expedieri de colete si documente in sistem de curierat rapid expres international din usa in usa, s-au situat, in ce priveste cresterea, printre cele mai importante la nivel regional in cadrul retelei noastre”, spune Alexandru Gheorghe, director comercial la DHL International Romania, operator care se desfasoara pe plan local cu 260 de angajati, 22 de statii, doua aeronave si o flota de peste 100 de autovehicule. Insa si principalul competitor, TNT Romania, inregistreaza o crestere anuala de 50% a cifrei de afaceri, care anul trecut s-a ridicat la 12,8 milioane de euro. „Din calculele specialistilor nostri, piata curieratului international a avut o valoare de 29,4 milioane de euro in 2003”, spune Bogdan Enache, managerul de vanzari al companiei. O flota de 180 de autovehicule, 20 de birouri in majoritatea resedintelor de judet, 344 de angajati si doua aeronave pentru transportul marfurilor acestea sunt atuurile pe care mizeaza TNT in lupta pentru suprematia pe piata. La randul sau, compania Trans Courier Service, agent UPS in Romania, dispune din iunie 2002 de doua avioane charter, care se adauga celor 90 de vehicule si celor trei oficii pentru clienti. Cifra sa de afaceri s-a majorat in primul semestru al acestui an cu 38%, in conditiile in care volumul de export a crescut cu 30%, iar cel de import cu 20%. Posta Romana acopera segmentul curieratului rapid international prin doua servicii, unul dintre acestea fiind lansat in martie 2002, in baza unui parteneriat cu TNT Romania.
MULTI PE HARTIE, PUTINI IN REALITATE
Din totalul companiilor autorizate de ANRC, 110 furnizeaza servicii de curierat fara valoare adaugata, cu limite de greutate a trimiterilor interne si internationale de 10-50 kg; 103 ofera servicii de curierat cu valoare adaugata cu limite de greutate de 0-10 kg, iar 107 asigura servicii cu valoare adaugata cu limite de greutate de 10-50 kg.
cine este posta romana
POsTA IN CIFRE (2003)
venituri 149,6 mil. euro
cheltuieli 149 mil. euro
numar unitati 7.189
oficii informatizate 960
flota (vehicule) 1.200
nr. mediu de angajati 34.706
· CN Posta Romana a fost desemnata, printr-o decizie ANRC intrata in vigoare in aprilie 2004, furnizor de serviciu universal pentru o perioada de cinci ani
· In virtutea acestui statut, Posta este obligata sa isi aduca reteaua de distributie si colectare la anumiti parametri in ce priveste acoperirea teritoriului
· Compania a primit in schimb dreptul exclusiv de a presta servicii postale avand ca obiect trimiteri de corespondenta a caror greutate este mai mica de 100 g si al caror tarif este mai mic de 12.000 lei. In consecinta, pentru trimiterile sub 100 g ceilalti operatori trebuie sa practice tarife egale sau mai mari de 12.000 lei.